;
coinex

حراج سوسک های 400 هزار دلاری توسط ناسا متوقف شد

حراج سوسک های 400 هزار دلاری توسط ناسا متوقف شد. این سوسک‌ها حامل مقادیری از خاک ماه بودند که در سال 1969 به آن‌ها خورانده شده بود.

سازمان فضایی ناسا رسما از حراجی آر‌.‌آر در بوستون ایالات متحده امریکا خواسته تا فروش خاک و گرد و غبار جمع‌آوری شده از ماه را که طی ماموریت آپولو و در سال 1969 به سوسک‌ها خورانده شده بود، متوقف کند.

در آن سال این آزمایش انجام شده بود تا احتمال بیماری‌زا بودن یا خطرناک بودن خاک ماه مورد بررسی قرار بگیرد. وکیل ناسا حالا در بیانیه‌ای به حراجی آر.‌آر اعلام کرده که این گرد و غبار و خاک‌ها هنوز به لحاظ قانونی متعلق به دولت فدرال هستتند.

بیشتر بخوانید: ناسا برای کشف راز بشقاب پرنده ها تیم تحقیقاتی تشکیل داد؛ آیا پای بیگانگان در میان است؟

روز پنجشنبه هفته گذشته بود که حراجی آر.آر اعلام کرد که مواد حاصل از آزمایش سال 1969 که شامل یک ویال با حدود 40 میلی‌گرم خاک ماه و 3 لاشه سوسک است را در حداقلی‌ترین حالت ممکن با قیمت 400 هزار دلار به فروش می‌رساند. اما این حراج کنسل شد.

ناسا در نامه خود اعلام کرده که نمونه‌های مربوط به ماموریت آپولو 11 همچنان متعلق به سازمان فضایی ناسا و دولت فدرال هستند و هیچ شخص، نهاد یا دانشگاهی اجازه نگهداری آن‌ها برای تجزبه و تحلیل و یا هر نوع بهره‌برداری را ندارد چه برسد به فروش یا به مزایده گذاشتن. ناسا بر همین مبنا از حراجی مذکور خواسته که:

با توقف فوری فرایند مناقصه، فروش هیچ‌یک از اقلام حاوی آزمایش خاک ماه در مأموریت آپولو ‌۱۱ (سوسک‌ها، اسلایدها و نمونه‌های آزمایش پس از تخریب) را تسهیل نکنید.

وکیل ناسا در نامه دیگری در 22 ژوئن از حراجی آر.آر خواسته تا با مالک فعلی این مواد و تجهیزات برای بازگرداندن آن‌ها به دولت فدرال همکاری کند. طی ماموریت آپولو 11، بیش از 21.3 کیلوگرم از خاک ماه به زمین آورده شد که بخشی از آن به مرور به حشرات، ماهی و دیگر موجودات زنده خورانده شد تا خطرناک یا بی‌خطر بودن آن مشخص شود.

حراج سوسک های 400 هزار دلاری توسط ناسا متوقف شد
حراج سوسک های 400 هزار دلاری توسط ناسا

سوسک‌هایی که از خاک ماه تغذیه کردند را اما به دانشگاه مینه‌سوتا بردند و حشره‌شناسی به نام ماریون بروکس آن‌ها را تشریح و مطالعه کرد. بروکس در اکتبر 1969 به روزنامه میناپولیس تریبون گفت:

من هیچ مدرکی که نشان دهد که این مواد عفونی هستند، پیدا نکردم.

بنابر گزارش این روزنامه، بروکس هیچ مدرکی دال بر سمی بودن این مواد یا ایجاد هر اثر منفی دیگری توسط آن‌ها پیدا نکرده است. بروکس در سال 2007 درگذشت اما خاک و سوسک‌ها هرگز به ناسا بازگردانده نشد و در خانه بروکس به نمایش درآمد.

دختر بروکس اما در سال 2010 تصمیم به فروش این مواد گرفت و نهایتا این مواد حالا توسط فردی که نامش فاش نشده در حراجی آر.آر برای فروش به نمایش گذاشته شدند. وکیل حراجی آر.آر، مارک زید در این باره گفته

غیر معمول نیست که شخص ثالثی برای چیزی که به حراج گذاشته شده است، ادعای مالکیت کند.

وکیل این حراجی می‌گوید که ناسا باید پیگیری اولیه و ادعای مالکیت را در زمانی انجام می‌داد که دختر بروکس نسبت به فروش این اقلام اقدام کرده است اما ناسا در نامه خود مدعی شده که از فروش قبلی بی‌اطلاع بوده است. زید با تاکید بر اینکه ناسا سابقه پیگیری موارد مرتبط با برنامه فضایی را دارد گفته:

ما پیشتر هم با ناسا کار کرده‌ایم و همیشه با دولت آمریکا در مواردی که ادعایی را مطرح کرده‌ است، همکاری کرده‌ایم.

او گفته که در هر حال حراجی آر.آر می‌خواهد درست و در چارچوب قانون عمل کند. زید گفته که حراجی در حال حاضر این مواد را نگهداری میکند اما تصمیم درباره همکاری یا عدم همکاری با ناسا، با مالک است.

بیشتر بخوانید:

نظرات خود درباره حراج سوسک های 400 هزار دلاری چیست؟ آیا ادعای مالکیت ناسا درست است؟ نظراتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر