;
coinex

بررسی پلی استیشن 5 سونی ؛ مشخصات، ویژگی‌ها و امکانات PS5

نسل جدید کنسول‌های سونی بیش از یک سال پیش معرفی و وارد بازار شد و تا به امروز توانسته با وجود مشکلات، آمار فروش قابل توجهی را ثبت کند. امکانات PS5 و همچنین ویژگی‌ های پی اس 5 نسبت به نسل قبل بسیار بیشتر و گسترده‌تر شده است. در ادامه با بررسی پلی استیشن 5 در ادامه همراه ما باشید.

پلی استیشن 5 را می‌توان جدیدترین محصول پلی استیشن دانست که در آن بازی‌های بسیاری برای کاربران این سخت افزار در نظر گرفته شده است. اگر مایل هستید با امکانات PS5 و مشخصات پی اس فایو به خوبی آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های PS5 در سال 2022 ؛ بازی های جدید پلی استیشن 5 کدامند؟

مشخصات و ویژگی های پلی استیشن 5

پلی استیشن ۵ با مجموعه نسبتا کاملی از بازی‌های انحصاری، SSD سریع و قدرتمند و کنترلر بی‌نظیر دوال سنس پتانسیل آن را دارد که سونی را بار دیگر برنده جنگ کنسولی کند. اما آیا این ویژگی‌ها همانقدر که به نظر می‌آیند، هیجان‌انگیز هستند؟ با بررسی مشخصات فنی PlayStation 5 همراه ما باشید.

مشخصات پی اس فایو از نظر طراحی

کنسول نسل نهمی سونی با ۳۹ سانتی‌متر ارتفاع آن هم بدون پایه، بلند قامت‌ترین کنسولی است که تا به امروز ساخته شده، یعنی حتی از پلی استیشن ۳ هم بزرگ‌تر.

به غیر از این ارتفاع زیاد، موضوعی که تا حد زیادی به سلیقه بستگی دارد، زبان طراحی خود کنسول است. کنسول جدید سونی با آن پلیت‌های انحنادار کناری و رنگ سفید و مشکی مثل یک تکنولوژی عجیب و غریب طراحی شده که از طرف فضایی‌ها ارسال شده است.

اگر به چنین طرح‌های پیچیده و متفاوتی علاقه داشته باشید، بدون شک تا مدت‌ها پلی استیشن ۵ شما را هیجان‌زده‌ می‌کند. رنگ سفید کنسول هم یکی دیگر از آن موضوعات کاملا سلیقه‌ای است. پلی استیشن ۵ با این طرح پیانو مانند مشکی سفید، طراحی جسورانه و چشم‌گیری دارد.

این ظاهر بزرگ و خاص دو ایراد دارد. یکی اینکه گذاشتن پلی استیشن ۵ در حالت افقی چندان کار راحتی نیست و دوم اینکه در حالت عمودی هم خطر افتادن کنسول وجود دارد. اما سونی از قبل به فکر راه‌حل بوده و برای کنسول، پایه مخصوص طراحی کرده است.

طراحی این پایه بسیار جالب، ساده و کاربردی است. برای استفاده از آن کافی است صفحه پشتش را بچرخانید تا پیچ مخصوصش نمایان شود بعد با برداشتن یک در مخصوص پشت کنسول، پایه را در محل خودش قرار بدهید و با پیچ‌گوشتی یا حتی ناخن سفت کنید.

قرار دادن این پایه در حالت افقی حتی از این هم ساده‌‌تر است و تنها باید گیره‌های آن را در کنار فن‌های پشت کنسول قرار دهید. در حالت افقی هم حتی با وجود این پایه، پلی استیشن ۵ با کمی فشار در جای خودش لق می‌زند اما با فرض اینکه آن را در جای ثابتی قرار دهید، نیازی نیست بابت این موضوع نگران باشید.

در جلوی کنسول یک درگاه USB-C را می‌بینیم که با آن می‌توانید دوال‌سنس را شارژ کنید. بالای آن هم یک درگاه USB-A پر سرعت قرار دارد که می‌توانید برای وصل کردن فلش یا هر حافظه دیگری از آن استفاده کنید.

در نازک‌ترین بخش این بدنه مشکی مات هم دو دکمه برجسته پاور و ایجکت قرار گرفتند که در نگاه اول شاید تشخیص آن‌ها کمی سخت باشد و شاید بهتر بود رنگ متفاوت‌تری داشتند؛ اما خبر خوب این است که حداقل تفاوت اندازه‌ آن‌ها باعث می‌شود راحت‌تر به یاد داشته باشید که کدام دکمه پاور و کدام دکمه ایجکت است.

در پشت کنسول و در بخش کوچکی از نوارهای گریل شکل تهویه، دو درگاه USB-A پرسرعت دیگر را داریم، یک درگاه شبکه، خروجی HDMI از نوع ۲.۱ و محل اتصال پاور کنسول. خوشبختانه پاور پلی استیشن ۵ هیچ فرقی با پلی استیشن ۴ ندارد و در صورت گم کردن یا خراب شدنش می‌توانید به راحتی از پاور کنسول قبلی‌تان استفاده کنید.

مشخصات فنی PlayStation 5 از نظر رابط کاربری

رابط کاربری کنسول بازی پی اس فایو با طراحی بسیار خوبی همراه است. در این زمینه می‌توانید به یک محیط گرافیکی دسترسی داشته باشید که در آن تمامی تنظیمات و آیکون‌های موجود با کیفیت بالا در اختیارتان قرار گرفته است.

پس از راه اندازی کنسول سونی پلی استیشن 5 (پی اس فایو) اول از همه با رابط کاربری، امکانات و ویژگی‌های جدیدی مواجه می‌شوید که کاملا متفاوت از رابط کاربری PS4 است. این رابط کاربری نسبت به قبل بسیار روان‌تر و از لحاظ ظاهری مدرن‌تر است به طوری که رابط کاربری PS4 در مقایسه با آن بیش از اندازه قدیمی و کند به نظر می‌رسد.

صفحه خانه رابط کاربری PS5 شباهت زیادی به قبل دارد و مانند قبل، بازی‌های شما را در یک ردیف افقی به نمایش می‌گذارد. وقتی روی هر بازی بروید، عکس مربوط به آن بازی، کل پس زمینه پی اس فایو را به خود اختصاص می‌دهد و موسیقی متن بازی پخش می‌شود.

همچنین یک زبانه Explore جدید به این بخش اضافه شده که در آن می‌توانید آخرین اخبار اطلاعات و آپدیت‌های مربوط به پلی استیشن ۵ و بازی‌ها را دریافت کنید. اما یکی از مواردی که کاربردهای آن در کنسول بازی PS5 تغییر کرده دکمه پلی‌استیشن روی دسته است.

با فشار دادن این دکمه به یک کنترل سنتر هدایت می‌شوید که در آن می‌توانید بین بازی‌ها سوییچ کنید، دوستانتان را ببینید، نوتیفیکیشن‌ها را مشاهده کنید، از میزان شارژ دسته مطلع شوید و …

با وجود تمام مزیت‌های کنسول بازی پلی استیشن فایو، رابط کاربری کنسول زمانی شروع به درخشش می‌کند که یک بازی را اجرا کنید. اگر هنگامی که مشغول اجرای یک بازی هستید، دکمه پلی‌استیشن را فشار دهید منو Activities به نمایش درمی‌آید که یکی از قابلیت مهم های پی اس فایو است.

مثلا وقتی مشغول بازی Spider-Man: Miles Morales باشید، از همین منو می‌توانید ماموریت‌های فرعی و چالش‌های مختلف بازی را اجرا کنید، بدون آنکه نیاز باشد در دنیای خود بازی به دنبالشان بگردید.

شاید تنها نقطه ضعفی که بتوان به رابط کاربری گرفت این است که امکان تعلیق چند عنوان در این کنسول وجود ندارد. در اکس‌باکس سری اکس و اس بر عکس پلی استیشن ۵ شما می‌توانید چند بازی را به صورت همزمان تعلیق کنید تا دیگر نیازی نباشد یک بازی را ببندید و یک بازی دیگر را شروع کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین بازی های PS4 در سال 2022 ؛ بازی جدید پلی استیشن 4

جدیدترین و بهترین بازی های PS4 در سال 2021 ؛ لیست بازی های جدید پلی استیشن

مشخصات پی اس فایو از نظر سخت افزار و عملکرد

تنها مشکلی که در سخت افزار PS5 وجود دارد هارد SSD آن است. حافظه SSD آن تنها به جای 1 ترابایت یا 2 ترابایت، 825 گیگ است. مشخص است که این تصمیم برای کاهش قیمت کنسول گرفته شده است. اما این بدین معناست که شما خیلی زود به مشکل کمبود فضا برخورد می‌کنید و باید تصمیم بگیرید که کدام بازی را در هارد نگه دارید.

کنسول دارای 667.2 گیگ فضای قابل استفاده است که تقریبا 16 بازی را در خود نگه میدارد. دو بازی PS5، مثل بازی Astro’s Playroom و Marvel’s Spider-Man: Miles Morales، همچنین بازی‌های مختلف PS4 مثل خدای جنگ و Detroit: Beyond Human. فضای در دسترس کنسول خیلی کمتر از حد انتظار است و البته پر شدن آن بستگی به بازی‌هایی که نصب می‌کنید دارد.

شما می‌توانید حافظه داخلی کنسول را ارتقا دهید اما مشکل اینجاست که سونی این امکان را هنگام عرضه قفل کرده است. خبر خوب این است که شما می‌توانید هارد اکسترنال و SSD خودتان را به پورت USB به کنسول متصل کنید اما نمی‌توانید همان سرعت مشابه بارگذاری هارد خود کنسول را تجربه کنید.

برای مثال، زمان بارگذاری‌ بازی Marvel’s Spider-Man از 15-20 ثانیه به کمتر از 1 ثانیه کاهش یافته است. در آینده برخی عناوین با رزولوشن 4K و 120 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند و حتی بازی‌هایی با گرافیک پایین‌تر می‌توانند تا 8k با 60 فریم اجرا شوند.

اکثر بازی‌ها قابلیت پیاده سازی رزولوشن 4K یا 30 یا 60 فریم بر ثانیه را هنگام فعال بودن performance mode دارند. خیلی از آنها از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کنند و به کمک آن می‌توانید کیفیت رنگ و کنتراست بهتری داشته باشید.

اگرچه همه بازی‌ها هنگام عرضه کنسول دارای این قابلیت‌ها نیستند، خیلی از آنها باید در حالت Performance Mode اجرا شوند که فریم ریت بالاتر را بر گرافیک و زرولوشن بالاتر اولویت قرار می‌دهد. برای بعضی گیمر‌های کنسول، فریم ریت بالا خیلی ارزشمند است.

بیشتر بخوانید:

بررسی مشخصات فنی پلی استیشن 5 (PS5) ؛ همه چیز در مورد سونی PS5

دوال سنس

دوال سنس (Dual Sense) بدون شک از بزرگ‌ترین ویژگی‌های PS5 است. نه‌تنها در بخش طراحی، بلکه در فناوری‌های به‌کار رفته نیز دوال سنس در مقایسه با دوال شاک ۴ تحولی بزرگ را تجربه کرده است.

DualShock 4 نسبت به نسل قبلی خود بهبود‌‌های خوبی را در بخش طراحی تجربه کرده بود، اما بااین‌حال برخی ارگونومی دسته‌های ایکس‌باکس را همچنان بهتر می‌‌دانستند. اولین نکته‌‌ای که در مواجهه با دوال سنس خودنمایی می‌کند، تغییر گسترده‌ی طراحی و ارگونومی است.

دسته اکنون بزرگ‌تر و حجیم‌تر شده است تا احساس خستگی در درازمدت کمتر شود. وزن دسته نیز کمی بیشتر از نسل پیشین خود شده است و زبان طراحی آن به‌گونه‌ای است که کابر برای استفاده از آن باید چهار انگشت (انگشت‌های اشاره و میانی هر دست) خود را به کار بگیرد.

دوال سنس در چیدمان کلید‌ها تفاوت چندانی با دوال شاک ۴ ندارد و از همان چیدمان آشنای پیشین بهره می‌برد. کلید‌های Options و Create (کلید Share سابق) در طرفین تاچ پد قرار گرفته‌اند. ال‌ای‌دی‌های نمایش وضعیت دسته نیز از بالای تاچ‌پد به سمت راست و چپ و پایین آن تغییر مکان داده‌اند تا شاهد افزایش بیش‌ازپیش جذابیت بصری باشیم.

کلید‌های L1 و R1 اکنون کمی ابعاد بزرگ‌تری دارند و شاهد از بین رفتن فاصله میان آن‌ها با تریگر‌ها (کلید‌های L2 و R2) هستیم. دیگر تغییر قابل‌توجه طراحی اضافه شدن میکروفن و کلید قطع آن به دسته است.

ورودی صدا در بخش پایینی دسته و کمی بالاتر از درگاه جک ۳.۵ میلی‌متری قرار گرفته است. این موضوع به گیمرها کمک می‌کند تا بدون هدست و با هدفون‌های فاقد میکروفون نیز بتوانند با دوستان خود صحبت کنند.

سونی با تعبیه‌ی موتوری مخصوص در هر یک از تریگر‌ها (L2 و R2) در صدد تجربه‌ی کاملا متفاوتی از استفاده از آن‌ها بوده است. نیروی لازم برای فشردن این کلید‌ها در هر بازی‌ و شرایط مختلف، متفاوت است.

در دسته‌های بازی از موتور‌های ویبره برای ارائه‌ی بازخوردی از شرایط بازی استفاده می‌شود. افزایش دقت این موتور‌ها می‌تواند تأثیر چشم‌گیری در تجربه‌ی آن داشته باشد؛ جایی که سونی بر آن تمرکز کرده است. به لطف استفاده از موتور‌های بازخورد لرزش هپتیک (مشابه نمونه‌های به‌کار رفته در آیفون)، دوال سنس تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای در این زمینه ارائه می‌کند که برای درک آن خودتان باید تجربه کنید.

بیشتر بخوانید:

آموزش ساخت اکانت پلی استیشن (PS4): چگونه عضو شبکه سونی شویم؟

کیفیت صدای پلی استیشن 5

از جمله قابلیت های پی اس ۵ ، فناوری صوتی 3D Tempest Audio است که جایگزین سونی برای دالبی اتموس به حساب می‌آید. این فناوری با هر هدستی سازگار است و به لطف جدیدترین آپدیت، حالا بلندگوهای تلویزیون‌ها نیز از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

این فناوری به کنسول این امکان را می‌دهد تا در برخی بازی‌ها، صدا را به صورت 3 بعدی به گوش شما برسانند تا به شکل بهتری نسبت به صدای استریو بتوانید جهت صدا را تشخیص دهید.

این قابلیت از جمله امکانات کنسول بازی PS5 (پی اس ۵) است که پتانسیل و کاربردهای زیادی دارد اما در حال حاضر آنقدرها که سونی روی آن مانور می‌دهد، جالب توجه نیست.

موفقیت این ویژگی هم مانند دیگر ویژگی‌های پلی استیشن 5 بیشتر به سازندگان بازی‌ها بستگی دارد. باید دید این فناوری صوتی در آینده تا چه میزان در بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و موفق عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ارزان ترین بازی های PS5 ؛ بهترین بازی های ارزان قیمت پلی استیشن 5 کدامند؟

تفاوت پلی استیشن 5 با نسخه قبلی این کنسول چیست؟

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی PlayStation 5 پرداختیم. با بررسی مشخصات فنی پلی استیشن 5 می‌توان به این نتیجه رسید که با محصولی حرفه‌ای رو به رو هستیم. این محصول حرفه‌ای به صورت کامل در این مطلب بررسی شده است و شما می‌توانید به صورت کامل با پلی استیشن 5 آشنا شوید.

سولات متداول

مهم‌ترین ویژگی‌های پلی استیشن 5 چیست؟

دستگاه پی اس فایو یک کنسول جدید از مجموعه سونی بوده که در این زمینه مشخصات بسیار خوبی را برای اجرای بازی‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مطلب نیز ویژگی‌های پی اس فایو مورد بررسی قرار گرفت. از مهم‌ترین ویژگی‌های پلی استیشن 5 می‌توان این موارد را نام برد: رابط کاربری بازطراحی شده با صفحه اختصاصی مخصوص هر بازی، پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با فرکانس 3.5 گیگاهرتز، پشتیبانی از رزولوشن 4K و فریم ریت 120 و رزولوشن 8K و فریم ریت 60، سرعت بارگذاری بسیار بالاتر بازی‌ها، پشتیبانی از صدای 3 بعدی، حافظه فوق‌سریع NVMe SSD، پردازنده گرافیکی قدرتمند با معماری RDNA 2 با قابلیت رهگیری پرتو، پشتیبانی از بازی‌های نسل قبل، امکان دانلود و نصب جداگانه بخش‌های مختلف بازی‌ها و … .

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در مورد پلی استیشن 5 چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر