;
coinex

رقیب چینی تلسکوپ جیمز وب در حال توسعه است!

به نظر می‌رسد چینی‌ها در حال توسعه نسخه و رقیب چینی تلسکوپ جیمز وب هستند تا در سال 2024 آن را به فضا پرتاب کنند. اما از تلسکوپ چینی چه می‌دانیم؟

چین قصد دارد اولین تلسکوپ فضایی بزرگ خود که Xuntian نام دارد را تا سال 2024 به فضا وارد کند. با توجه به گفته مدیران این پروژه می‌توان گفت میدان دید این تلسکوپ فضایی حدوداً 300 برابر بیشتر از تلسکوپ فضایی هابل است.

بیشتر بخوانید: چرا نخستین تصویر رنگی جیمز وب مهم است؟ دلیل تحیر و اشک کیهان‌شناسان چیست؟

رقیب چینی تلسکوپ جیمز وب

از آن جایی‌ که تلسکوپ جیمز وب تاکنون موفقیت‌های زیادی به دست‌ آورده و توانسته تصاویر حیرت‌ انگیزی را به ثبت برساند، چینی‌ها دست‌ به‌ کار شده‌اند که تلسکوپ فضایی Xuntian را طراحی کنند تا در آینده شاهد رقابت تلسکوپ فضایی بزرگ چین با جیمز وب باشیم. این تلسکوپ فضایی بزرگ احتمالاً تا سال 2024 در ایستگاه فضایی چین عملیات خود را شروع می‌کند.

متخصصان و طراحانی که روی Xuntian کار می‌کنند، پیش بینی کرده‌اند که این تلسکوپ طول عمری حدودا 20 ساله دارد. البته ناگفته نماند که طول عمر ماموریت Xuntian نزدیک به 10 سال خواهد بود اما مجددا می‌توان این عدد را تمدید کرد.

رقابت تلسکوپ فضایی بزرگ چین با جیمز وب
رقابت تلسکوپ فضایی بزرگ چین با جیمز وب

این تلسکوپ فضایی بزرگ در طول 10 سال می‌تواند حدود 40 درصد از آسمان را به واسطه دوربین 2.5 میلیارد پیکسلی رصد کند. با توجه به اظهارات ژان هو دانشمند این پروژه عظیم می‌توان گفت تلسکوپ Xuntian بزرگ‌ ترین تلسکوپ جهت انجام فعالیت‌های ستاره‌ شناسی و نجومی در محدوده مرئی و فرابنفش خواهد بود.‌ این دانشمند معتقد است که با استفاده از تلسکوپ بزرگ Xuntian می‌توان به‌ سرعت قسمت بزرگی از کیهان را هم اسکن کرد.

بهتر است بدانید تلسکوپ فضایی بزرگ چین علاوه‌بر انجام ماموریت‌های ذکر شده، می‌تواند روند تکامل و شکل‌گیری کهکشان‌ها را نیز مورد بررسی قرار داد. تلسکوپ Xuntian می‌تواند سطوح بالاتری از دقت در اندازه‌گیری نور سنجی، شکل و موقعیت را کنترل کند و همچنین تصاویری با کیفیت بالا در میدان دید بزرگ خود ثبت نماید.

طول تلسکوپ Xuntian با یک ساختمان 10 طبقه برابری می‌کند و وزن آن نیز بیش‌ از 10 تن است. تلسکوپ فضایی بزرگ چین از دیافراگم 2 متری برخوردار بوده و آشکار سازی های پیشرفته‌ای در آن به کار رفته‌ است. این تلسکوپ از یک مرکز نوری، سکوی مرکز نوری، ماژول تراهرتز، تصویربردار چند کاناله، ماژول Xuntian، طیف نگاره میدان انتگرال و تاج نگار تصویربرداری سیاره‌ای فرا خورشیدی تشکیل شده است.

رقابت تلسکوپ فضایی بزرگ چین با جیمز وب
رقابت تلسکوپ فضایی بزرگ چین با جیمز وب

تلسکوپ فضایی بزرگ چین قرار است بعد از کامل شدن ایستگاه فضایی چین، به فضا پرتاب شود و رقابت تلسکوپ فضایی بزرگ چین با جیمز وب را شاهد باشیم. با توجه به گفته‌های طراحان و پژوهشگران این تلسکوپ پیشرفته می‌توان گفت توسعه اکثر واحدها و اجزای Xuntian تکمیل‌ شده اما در حال‌ حاضر آن‌ها خودشان را برای آزمایش مشترک پرتاب فضایی آینده با استفاده از این تلسکوپ آماده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد رقیب چینی تلسکوپ جیمز وب چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر