;
coinex

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

سنندج یکی از خوش آب‌ و هوا ترین و زیباترین شهرهایی است که در شمال غرب ایران جای گرفته و دیدنی‌های منحصر به ‌فردی را در خود جای داده‌ است‌. این شهر کوهپایه‌ای از قدمت بسیار کهنی برخوردار بوده و از این جهت نیز توانسته توجه افراد زیادی را جلب نماید.‌ جاهای دیدنی سنندج بسیار زیاد هستند و هر کدام از آن‌ها به گونه‌ای توانسته‌اند گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کنند.

بنابراین اگر شما هم قصد سفر به سنندج را دارید، بهتر است قبل‌ از هر چیزی ابتدا با چند نمونه از بهترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی آن آشنا شوید و سپس برنامه‌ریزی لازم را انجام دهید تا بیشتر از سفرتان لذت ببرید و همچنین در طول سفر برای انتخاب گزینه‌ای ایده‌آل، دچار مشکل نشوید.

جاذبه های گردشگری سنندج و اهمیت آنها بر هیچ‌کس پوشیده نیست. اگر قصد سفر به سنندج زیبا را دارید و از سفر زمینی با اتوبوس لذت می‌برید، یکی از روش‌های آسان برای تهیه بلیط، وب‌سایت پایانه‌ها است. از طریق این وب‌سایت می‌توانید بلیط اتوبوس تهران سنندج را تنها با چند کلیک و به‌سادگی تهیه کنید و از خدمات اتوبوس‌رانی شرکت‌های معتبر،‌ بهره‌مند شوید. البته در نظر داشته باشید که سرویس‌های مسافربری و تهیه بلیط پایانه‌ها فقط به تهران و سنندج خلاصه نمی‌شود؛ بلکه می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده، بلیط مورد نظر را از هر مبدا به هر مقصدی که مد نظر دارید، تهیه کنید.

معروف ترین و زیباترین جاهای دیدنی سنندج

جاهای دیدنی سنندج محبوبیت زیادی در بین گردشگران دارند و از این جهت روزانه افراد زیادی برای تفریح و گردش راهی این شهر جذاب می‌شوند. کسانی که با ویژگی‌ها و مشخصات جاذبه‌های گردشگری این شهر آشنایی داشته باشند، می‌توانند سفری پر هیجان داشته باشند و در زمان‌شان هم صرفه‌ جویی کنند. پس در ادامه‌ مطلب نیز همراه ما بمانید تا شما را با محبوب‌ ترین و بهترین جاذبه‌های گردشگری شهر سنندج آشنا کنیم.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

عمارت سالار سعید

عمارت سالار سعید یا همان موزه سنندج یکی از قدیمی‌ ترین و مهم‌ ترین بناهای تاریخی در سنندج است که قدمت آن به دوران قاجار مربوط می‌شود. این عمارت ابتدا شامل قسمت‌های مختلفی بود و وسعت زیادی داشت، اما چندین سال پیش بخش بیرونی آن به فردی به نام سالار سعید فروخته شد.

در حال حاضر، از عمارت سالار سعید به‌ عنوان موزه استفاده می‌شود و افرادی که به دیدن آن بروند، می‌توانند از آثار باستانی و مردم‌شناسی زیادی دیدن کنند.

پارک آبیدر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری سنندج که در دامنه کوه آبیدر واقع شده، پارک زیبای آبیدر است. این پارک معروف علاوه‌بر تفریحات متنوع، دیدنی‌های طبیعی همچون چشمه، کوه و جنگل را هم در خود جای داده است.

در پارک جنگلی آبیدر می‌توانید از تله‌ کابین، سینمای روباز، آلاچیق‌های بزرگ، فضای سبز و وسایل ورزشی مختلفی بهره بگیرید و در کنار عزیزان‌تان لحظات خوشی را سپری کنید. در این پارک جذاب می‌توانید از گشت‌ و گذار در بین جنگل‌های انبوه و کوهنوردی نیز لذت ببرید و سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

عمارت خسروآبادی

عمارت خسروآبادی یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج است که از دوران قاجار به‌ جای‌ مانده و قدمت طولانی دارد. با توجه به نظر باستان‌ شناسان و مورخان می‌توان گفت که این عمارت حدود 100 سال پیش توسط امان‌ الله‌ خان اردلان بنا شده و سال‌های طولانی محل حکومت اردلان‌ها بوده‌ است.

عمارت خسروآبادی سنندج در بین باغی شگفت‌ انگیز جای گرفته و دور تا دور آن درختان سر به فلک کشیده زیادی به چشم می‌خورد. معماری این عمارت نیز بسیار چشم‌ نواز بوده و جذابیت خاصی دارد.

ارسی‌های زیبا، نقش‌ و نگارهای بی‌نظیر، ستون‌های بلند و گچ‌بری‌های جذاب عمارت خسروآبادی چشم هر بیننده‌ای را به خود مات و مبهوت می‌کند. در طبقه سوم عمارت نیز یک فواره و حوض تماشایی وجود دارد که جذابیت عمارت را چندین برابر کرده‌ است.‌ عمارت خسروآبادی در نزدیکی بلوار خسرو آباد واقع شده‌ و شما می‌توانید دسترسی خیلی آسانی به آن داشته باشید.

مسجد جامع سنندج

از دیگر مکان های دیدنی سنندج می‌توان مسجد جامع را نام برد. نام دیگر این مسجد قدیمی دارالاحسان است و زمان ساخت آن به دوران قاجار مربوط می‌شود. این مسجد تاریخی به دست امان‌ الله خان اردلان در نزدیکی قلعه‌ حکومتی بنا شده و در گذشته از آن به‌ عنوان مدرسه نیز استفاده می‌کرده‌اند.

معماری مسجد جامع سنندج بسیار زیبا بوده و اوج هنر معماران و هنرمندان وقت را به نمایش گذاشته است. نمای بیرونی و درونی مسجد نیز کاملاً مزین به آیات قرآنی است و سایر بخش‌های آن نیز تماماً مقرنس‌ کاری یا کاشی‌کاری شده‌اند.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

پل قشلاق

یکی دیگر از جاهای دیدنی سنندج که به دستور شاه‌ صفی صفوی ساخته شده، پل قشلاق است. در کنار رودخانه تماشایی قشلاق علاوه‌بر دریاچه سد می‌توانید از پل تاریخی قشلاق هم دیدن نمایید. این پل تاریخی دقیقاً بر روی رودخانه قشلاق واقع‌ شده و چندین پایه و دهانه دارد. مقاومت پل قشلاق در برابر عوامل محیطی مخرب بسیار بالا بوده و طی مدت‌های طولانی توانسته سالم و پابرجا بماند.

البته توجه داشته باشید عبور از روی این پل امکان‌ پذیر نیست، اما افرادی که به دیدن آن بروند می‌توانند از تماشای رودخانه، طبیعت سرسبز و کوه‌های بی‌همتای در کنار یک پل تاریخی نیز لذت ببرند.

حمام خان

حمام تاریخی خان یکی از حمام‌های قدیمی در سنندج است که در دوره قاجار توسط امان‌ الله‌ خان اردلان ساخته شده‌ است. این حمام تاریخی بخش‌های مختلفی همچون حمام گرم، حمام سرد، آب‌ انبار، خلوتی، خزینه و هشتی دارد. حمام خان جزو مهم ترین مکان های دیدنی سنندج به شمار می‌رود و جلوه بسیار تماشایی دارد.

دیوارهای داخلی این حمام معروف با استفاده از کاشی‌های هفت‌ رنگ که جذابیت خاصی دارند، پوشیده شده و یک نمای حیرت‌ انگیز را به نمایش گذاشته‌‌‌اند. بازدید از این جاذبه گردشگری در تمام روزهای هفته امکان‌ پذیر است و شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌ روز که خواستید، به دیدن آن بروید.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

دریاچه سد قشلاق

رودخانه قشلاق پدیده‌ای بی‌نظیر در دل طبیعت است که زیبایی بی‌همتایی دارد. بر روی این رودخانه یک سد بنام قشلاق ساخته‌ شده و آبی که پشت آن جمع‌ شده، دریاچه‌ای کوچک را به وجود آورده‌ است. افرادی که به دیدن دریاچه سد قشلاق بروند، می‌توانند از تفریحاتی همچون قایق‌ سواری، ماهیگیری و گشت‌ و گذار در دل طبیعت لذت ببرند.

بنابراین اگر برای گذراندن روزهای تعطیل به‌ دنبال بهترین جاهای دیدنی سنندج هستید، بهتر است به‌ همراه دوستان یا خانواده‌تان راهی سنندج شوید و از دریاچه سد قشلاق بازدید به عمل آورید.

عمارت و حمام وکیل الملک

قدمت بنای اصلی این عمارت به دوران زندیه مربوط می‌شود اما چندین سال بعد در دوره امان‌ الله خان، آن را گسترش دادند و بخش‌های بیشتری به عمارت اضافه شد. این عمارت متعلق به خانواده وکیل بوده و زیبایی بی‌همتایی دارد.

عمارت اصلی از سه قسمت عمارت وکیل السلطان، عمارت وکیل الملک و عمارت وکیل الممالک تشکیل‌ شده است و هر کدام از این بخش‌ها ویژگی‌های مربوط به خود را دارند. در بخش عمارت وکیل الممالک می‌توانید از حمام وکیل الملک نیز دیدن کنید. ساخت این حمام نیز به دوران زندیه بازمی‌گردد و کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های بی‌نظیری در آن به چشم می‌خورد.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

بازار سنندج

یکی دیگر از مکان های دیدنی سنندج که قدمت تاریخی کهنی دارد، بازار سنندج است. این بازار یادگاری از دوران حکومت سلیمان‌ خان اردلان و دوران صفویه بوده و طراحی چشم‌ نوازی دارد. مسافران می‌توانند علاوه‌بر تماشای قسمت‌های مختلف بازار، در آن جا سوغاتی‌های بی‌نظیری را هم برای خود و عزیزان‌شان خریداری نمایند.

بنابراین اگر به خرید کردن علاقه دارید، بهتر است در طول سفرتان حتما سری به بازار سنندج نیز بزنید. این بازار حدود 12 دهنه دارد، اما در حال حاضر تنها 3 دهنه از آن فعال است. در بازار سنندج می‌توانید انواع لباس‌های سنتی و صنایع دستی را با قیمتی عالی خریداری کنید و سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

عمارت آصف

عمارت تاریخی آصف در دوران صفوی ساخته شده‌ است؛ اما در دوران پهلوی و همچنین دوران قاجار آن را مورد بازسازی و مرمت قرار داده‌اند. معماری این عمارت کاملاً ایرانی بوده و قسمت‌های مختلف آن طراحی بسیار جذابی دارند. عمارت آصف جزو مشهور ترین جاهای دیدنی سنندج به حساب می‌آید و سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا از آن بازدید می‌کنند.

این عمارت طبق معماری ایرانی، دارای هشتی، اندرونی، مطبخ، بیرونی، دالان ورودی و بخش خدمه است. ناگفته نماند که در حال‌ حاضر از عمارت آصف به‌ عنوان موزه مردم‌ شناسی استفاده می‌کنند و گردشگرانی که به آن‌ جا بروند، می‌توانند با آداب و رسوم اقوام کرد بهتر آشنا شوند.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

پارک کشاورز

پارک جنگلی کشاورز یک پارک سرسبز و با طراوت در شرق شهر سنندج است و وسعت بسیار زیادی دارد. این پارک زیبا در واقع مکانی عالی برای انجام تفریحاتی همچون پیاده‌روی، کوهنوردی، کمپینگ با خانواده یا دوستان، دوچرخه‌ سواری و بازی‌های دسته جمعی است.

در پارک جنگلی کشاورز امکانات رفاهی همچون پارکینگ، سرویس بهداشتی، آلاچیق، صندلی و نیمکت نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها هم بهره بگیرید. این مورد از جاذبه های گردشگری سنندج به‌ عنوان مقصدی مناسب جهت تفریحات نیمه‌روزه شناخته‌ شده است و در تمام روزهای هفته به‌ خصوص روزهای تعطیل، افراد زیادی به آن جا می‌روند.

خانه احمدزاده

در بین جاهای دیدنی مهم شهر سنندج و عمارت‌های چشم‌ نواز آن، نباید نام خانه احمدزاده را از قلم انداخت! این بنای تاریخی حیرت انگیز، جذابیت‌های زیادی دارد و قدمت آن نیز به دوره‌ حکومت پهلوی بازمی‌گردد. خانه احمدزاده یک حیاط مربعی‌ شکل بسیار باصفا دارد و در 2 طبقه بنا شده‌ است.

این بنای تاریخی با آجر تراشی‌های بسیار ظریفی طراحی شده که توجه اکثر بینندگان را به خود جلب می‌نماید. خانه احمدزاده از لحاظ معماری و قدمت، ارزش بالایی دارد و از این‌ جهت نیز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1379 آن را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

باغ سپیدار

یک نمونه دیگر از زیباترین جاهای دیدنی سنندج که در نوع خود بی‌نظیر بوده، باغ سپیدار است. این باغ در نزدیکی عمارت وکیل الملک واقع شده‌ و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. باغ سپیدار در گذشته حیاط چاپارخانه سنندج بوده اما در حال‌ حاضر به‌ عنوان یکی از تماشایی‌ ترین جاذبه‌های شهر سنندج به شمار می‌آید.

در این باغ خرم و سرسبز، درختان سپیدار سر به‌ فلک‌ کشیده زیادی وجود دارد که فضایی باصفا در قلب شهر به وجود آورده‌اند. بنابراین اگر علاقه‌مند هستید از فضاهای طبیعی و باغ‌های منحصر به‌ فرد دیدن نمایید، بهتر است بازدید از باغ سپیدار شهر سنندج را از دست ندهید.

خانه معمار باشی

خانه معمار باشی از جمله جاذبه‌های تاریخی و دیدنی باارزش در شهر سنندج است که قدمت و تاریخچه آن به اواخر دوره حکومت قاجار مربوط می‌شود. این خانه در 3 طبقه بنا شده‌ است و شامل بخش‌های مختلفی همچون اندرونی، شاه‌نشین، بیرونی، مطبخ، اتاق‌های مختلف و حیاط است.

در وسط حیاط خانه معمار باشی یک حوض بسیار باصفا وجود دارد که با استفاده از آجر تراشی آن را تزئین کرده‌اند. بر روی در و دیوارهای این عمارت نیز نقش و نگارهای زیبایی به چشم می‌خورد که مطمئنا‌ً با دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. ناگفته نماند که ساخت خانه معمار باشی توسط معمار ایرانی انجام شده است.

جاهای دیدنی سنندج ؛ با جاذبه های گردشگری سنندج آشنا شوید

امامزاده پیرمحمد

امامزاده پیرمحمد سنندج در واقع مقبره محمد بن یحیی فرزند پیر عمر است. این مقبره در بالای یک تپه که در میدان نبوت قرار دارد، جای گرفته‌ است. این مورد از جاهای دیدنی سنندج دارای گنبدی هشت ضلعی به رنگ سبز است که از فاصله دور نیز خودنمایی می‌کند.

گنبد زیبای امامزاده پیرمحمد از سبک معماری سلجوقی الهام‌ گرفته و با استفاده از کاشی‌ کاری آن را تزئین کرده‌اند. بر روی گنبد این مقبره عباراتی از حضرت رسول اکرم (ص) و چند آیه از قرآن کریم به وسیله هنر کاشی‌کاری نقش شده که جلوه‌ای بسیار دیدنی دارد.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی یک مورد دیگر از جاذبه های گردشگری سنندج بوده که در آن بیش‌ از 470 گونه جانوری مختلف و کمیاب به نمایش گذاشته شده‌ است. گونه‌های موجود در این موزه شامل 27 نمونه از پستانداران، 150 نمونه از حشرات، 10 نمونه از آبزیان، 31 نمونه از بی‌مهرگان، 5 نمونه از دوزیستان، 212 نمونه از پرندگان و 14 نمونه از خزندگان می‌شود.

در موزه تاریخ طبیعی سنندج علاوه‌‌بر این جانوران، حدود 18 نمونه کانی‌ و سنگ‌های مختلف، 3 نمونه از اسکلت پرندگان، نمونه‌های تاکسیدرمی شده، 1 نمونه اسکلت ماهی و همچنین 1 نمونه اسکلت لاک‌پشت نیز وجود دارد.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

با مطالعه این مقاله متوجه شدید که جاهای دیدنی سنندج از تنوع زیادی برخوردار هستند و مسافران یا گردشگرانی که به این شهر بروند، می‌توانند در آن‌ جا لحظات خوشی را سپری کنند. دقت داشته باشید لذت سفر کردن زمانی تکمیل می‌شود که علاوه‌بر انتخاب جاذبه‌های مناسب، در زمان مناسبی هم آماده سفر شوید. از این رو بهتر است بدانید که مطلوب ترین زمان برای سفر به سنندج، فصل بهار است.

نظر شما درباره جاهای دیدنی سنندج چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سنندج قلب آذربایجان 😍یاشاسین آذربایجان 😍یاشاسین سنندج سینان داش قلب آذربایجان

    پاسخ