;
coinex

تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری دانشمندان را به شگفتی واداشت!

اخیرا تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری منتشر شده است. این تصویر وضوح بسیار بالایی داشته و برای اولین بار حلقه رنگی چرخان کهکشان چرخ گاری را نشان می‌دهد.

جیمز وب توانسته تصاویر با کیفیت و با وضوح بالایی را از کهکشان «چرخ گاری» به زمین ارسال کند. به گفته آژانس فضایی اروپا و ناسا، این تصاویر به قدری وضوح بالایی دارند که می‌توان در آن حلقه رنگی چرخان دور این کهکشان را دید.

بیشتر بخوانید: 200 گودال با دمای مناسب در ماه کشف شد که قابلیت سکونت دارند

تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری

کهکشان چرخ گاری (cartwheel) یکی از میلیاردها کهکشان جهان بوده که از برخورد دو کهکشان دیگر به وجود آمده و در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی مجسمه‌ساز قرار دارد.

دانشمندان گفته‌اند که پس از برخورد دو کهکشان با هم، دو حلقه از مرکز کهکشان به سمت بیرون گسترش یافته و یک حلقه سفید کوچکتر نزدیک به مرکز کهکشان باقی است. طبق گفته آنها، گسترش این حلقه بیرونی در مدت ۴۴۰ میلیون سال را می‌توان مقدمه‌ای برای تشکیل ستارگان دانست.

البته پیش از این هم تلسکوپ فضایی هابل تصاویری از این کهکشان به زمین فرستاده بود که در آنها «چرخ گاری» هنوز یک کهکشان مارپیچی شبیه کهکشان راه شیری بوده و با کهکشان کوچکتر ادغام نشده‌ بود.

تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری

جالب است بدانید تصاویر دریافتی تلسکوپ‌های فضایی به میلیاردها سال قبل باز می‌گردد و به دلیل سرعت نور و خلاء با تاخیر به دست ما می‌رسد.

آژانس فضایی اروپا و ناسا گفته‌اند که به لطف توانایی تشخیص نور مادون قرمز، این تصویر جدید از کهکشان چرخ گاری توسط جیمز وب گرفته شده است. در واقع، دور این کهکشان مقادیر عظیمی از غبار داغ وجود دارد و بدون این ویژگی جیمز وب، عکس برداری از این کهکشان با این وضوح ممکن نبود.

مشاهدات کیهان‌شناسان نشان می‌دهد کهکشان چرخ گاری همچنان در مرحله گذرا قرار دارد و به تغییر شکل خود ادامه خواهد‌ داد.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

دیدگاه شما درباره این تصویر جیمز وب از کهکشان چرخ گاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (2 نظر)

    خواب دیدی خیر باشه. جوجه مغول اولا سومریها اصلا ترک نبودن هرچی باشن ترک نبودن. زادگاهتون مغولستانه کنار جغتای

    پاسخ

    به گمانم تازه داریم از نابینایی در می‌آییم! بی‌نظیر است!

    پاسخ