;
coinex

تامین اینترنت کشورهای همسایه توسط ایران ؛ چراغی که به خانه رواتر است!

ایران درحالی‌ درصدد تامین اینترنت کشورهای همسایه است که روزانه کاربران داخلی با کندی و قطعی اینترنت در سرتاسر کشور دست به گریبان‌اند.

در شرایطی که در مدت اخیر، اختلالات گسترده اینترنتی در سطح کشور چالش‌های مهمی به همراه داشته است و کاربران از وضعیت بسیار ناراضی هستند، شایعاتی درباره تامین اینترنت کشورهای همسایه توسط ایران به گوش رسیده است که برای کاربران ایرانی بیشتر به طنزی تلخ می‌ماند!

بیشتر بخوانید: اعتراض نماینده مجلس به اختلالات اینترنت ؛ «وزارت ناتوان است!»

تامین اینترنت کشورهای همسایه توسط ایران

حوالی اسفندماه سال پیش بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت، از برنامه‌یِ تبدیل ایران به قطب ترانزیت داده‌یِ منطقه پرده‌برداشته و افزوده بود، «بهره‌برداری بهینه از ظرفیت خدادادی کشورمان برای ترانزیت داده یکی از مسائل مغفول مانده در حوزهٔ ارتباطات محسوب می‌شود.»

به گفته‌ٔ وی، ترانزیت داده از راه ایران بین غرب و شرق، امتیازهای ویژه‌ای برای همسایگان ایران در پی دارد؛ چرا که می‌توان کاهش زمان پینگ را در حدود 30 تا 20 میلی‌ثانیه تا مراکز داده در اروپا رقم زد.

وزیر ارتباطات مدعی شده که امکان تعمیر و بازیابی خرابی مسیرهایِ فیبر در کمترین زمان ممکن نسبت به مسیرهای دریایی هم‌‌چون دریای عمان، خلیج عدن و کانال سوئز فراهم است که این، از دیگر مزایای ترانزیت داده از راه ایران به شمار می‌رود. او همچنین گفته، از نقشهٔ عملیاتی شدن این ظرفیت رونمایی کرده‌اند. زارع پور افزوده است:

با اجرای این طرح، سهم ما از ترانزیت ارتباطات در منطقه افزایش یافته و شرایطی رقابتی برای ارائه خدمات ترانزیت داده به کشورهای همسایه ایجاد خواهد کرد.

تامین اینترنت کشورهای همسایه توسط ایران ؛ چراغی که به خانه رواتر است!

در روزهای گذشته نیز که همزمان با سالروز تأسیس شرکت ارتباطات زیرساخت ایران است، مدیرعامل این شرکت، امیر محمدزاده لاجوری در صورتی گفته‌‌های وزیر دربارهٔ ظرفیت تبدیل ایران به تأمین‌کننده اینترنت کشورهای همسایه را تکرار کرده است که وضعیّت اینترنت کشور هر روز وخیم‌تر از دیروز به پیش می‌رود.

وی ادامه داد، باید تحولاتی در زمینه‌ٔ ارتباطات کشور ایجاد شود که برای نائل آمدن به این امر، گام‌های اولیه‌ای برداشته‌ایم و اجرای آن را در دو سال پیش‌رو سرعت می‌بخشیم. او از جمله جلوه‌های این تحوّل را تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت منطقه می‌داند.

به گفتهٔ محمدزاده لاجوری، ترافیک ظرفیت ترانزیت داده تا مرداد ۱۴۰۰ به ۱.۳ ترابیت بر ثانیه رسیده و اکنون در آستانگیِ یک سالگیِ دولت سیزدهم، با رشد حدود ۷۷ درصدی به ۲.۳ ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است. مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت پیش‌بینی کرده است که تا پایان دولت ابراهیم رئیسی، ترانزیت داده در کشور از مرز ۶ ترابیت بر ثانیه عبور کند.

همچنین با ایجاد سرتاسری ترانزیت از شرق به غرب و جنوب به شمال، تحول بزرگی در حوزه ترانزیت داده و امنیت منطقه رخ می‌دهد. وی در ادامه افزود:

تبدیل شدن به تامین کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه از جمله اقدامات استراتژیک شرکت ارتباطات زیرساخت طی سال گذشته بود.

حسب الظاهر، یکی از پروژه‌های بزرگی که در دولت سیزدهم آغاز شده، راه‌اندازی مرکز داده در حداقل سه نقطه از ایران بوده است که باعث عدم تمرکز مراکز داده در تهران خواهد شد.

در این سه نقطه، مراکز داده‌ای با حداقل ۳ هزار رک با مشارکت دست‌کم پنج شرکت خصوصی راه‌اندازی می‌شود که این مراکز به توزیع و محلی‌سازی ترافیک در کشور و کاهش وابستگی به مراکز داده در تهران کمک خواهند کرد. منظور از رک Rack محفظه‌ای فلزی جهت نگهداری و محافظت از تجهیزات مختلف شبکه مانند کابل، سوئیچ، پچ‌پنل، سرور، تجهیزات مخابراتی و  یو‌پی‌اس است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ تامین اینترنت کشورهای همسایه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر