;
coinex

وزارت صمت از قطعی شدن واردات خودرو خبر داد

اعتبار قانون ممنوعیت واردات خودرو پس از چهار سال در اردیبهشت ماه امسال به اتمام رسید و حالا، بازار دوباره در انتظار از سرگیری واردات خودرو است.

حدود یک ماه بعد از پایان اعتبار قانون ممنوعیت واردات خودرو، قانون مربوط به واردات خودرو به مجلس ابلاغ شد و آیین‌نامه اجرایی آن در انتظار بررسی قرار گرفت.

با این وجود، با تأخیر در تصویب آیین‌نامه و اظهارات ناخوشایند برخی مسئولین مربوطه، احتمال لغو ازسرگیری واردات خودرو قوت گرفت؛ اما فاطمی امین، وزیر صمت، به‌تازگی از نهایی شدن واردات خودرو به کشور و ابلاغ جزئیات آن در روز شنبه هفته آینده خبر داد.

آغاز مجدد واردات خودرو

در سه ماه اخیر، اخبار مختلفی درباره روند تصویب آیین‌نامه واردات خودرو  منتشر شده است. بنا به گفته مسئولین وزارت صمت، این آیین‌نامه تدوین شده و در صف بررسی توسط هیئت دولت قرار دارد. علاوه‌براین، کمیسیون صنایع مجلس نیز در تاریخ 9 مردادماه به بررسی بندهای مختلف آیین‌نامه پرداخته است و  ظاهرا بحث واردات این محصول جدی به نظر می‌رسد.

واردات خودرو
آغاز مجدد واردات خودرو

از سوی دیگر، اخیراً رئیس کمیسیون اصل 90  قانون اساسی در اظهاراتی به نکات ناامید‌کننده‌ای درباره واردات خودرو اشاره کرد. وی در یک مصاحبه تلویزیونی موضوع واردات ماشین‌های خارجی را تنها در صورتی مجاز قلمداد کرده است که خودروسازهای داخلی نتوانند از پس تأمین نیازهای مردم برآیند. بنابراین بحث واردات، تنها تلنگری به خودروسازان داخلی است تا کیفیت محصولات خود را افزایش دهند!

موضوع دیگری که احتمال لغو ازسرگیری واردات خودرو را تشدید می‌کند، گزارش‌های تکراری درباره کمبود ارز در بانک مرکزی است. رئیس بانک مرکزی هیچ‌وقت به‌طور صریح با واردات این محصول موافق نبوده و بارها به نبود منابع ارزی برای این موضوع اشاره کرده است.

واردات خودرو از ارکان اصلی برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت است تا به واسطه آن، نیاز بازار برطرف شده و بهره‌وری خودروسازان داخلی افزایش پیدا کند. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت اخیراً جدیت این بحث را مورد تأکید قرار داده است؛ همچنین این بحث مهم را به عنوان یک ابزار سیاست‌گذاری برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو و تعدیل میزان عرضه و تقاضا در بازار معرفی کرده است.

با توجه به تقارن زمانی وعده وزیر صمت و اخبار برجامی که در روزهای اخیر منتشر شده است، می‌توان حدس زد که اعلام نهایی روند واردات خودرو، ارتباط زیادی به نهایی شدن برجام و رفع مشکل ارزی کشور دارد که هر دو مورد ظاهرا ظرف روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره خبر وزارت صمت از قطعی شدن واردات خودرو چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر