;
coinex

افزایش مبلغ یارانه نقدی یا ارائه کالابرگ ؛ سردرگمی فجیع دولت!

در شرایطی که هنوز ماجرای جایگزینی یارانه نقدی با کالابرگ به سرانجام مشخصی نرسیده، حال صحبت‌هایی از افزایش مبلغ یارانه نقدی در میان است.

گرچه در ابتدای امر بحث جایگزینی یارانه نقدی با کوپن در میان بود و مدت‌ها است که روی این موضوع و زمان آغاز آن مانور داده می‌شود، حال به نظر بحث جدیدی در بدنه هیات دولت بالا گرفته و آن اینکه مبلغ یارانه تغییر کند!

بیشتر بخوانید: پرداخت کالابرگ الکترونیکی از مهر قطعی شد؛ پایان راه یارانه نقدی!

افزایش مبلغ یارانه نقدی یا ارائه کالابرگ

امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که تصمیم دولت بر این قرار گرفته که اگر قیمت‌ها بنابر اعلام قبلی و بر اساس شهریور 1400 اصلاح نشود، یارانه نقدی باید بر اساس قیمت‌های جدید تغییر کند. این سخت میرکاظمی اما آیا به معنای افزایش یارانه نقدی است؟

موضوع مشخص و قطعی از ابتدای سال جاری ایکه دولت قرار است به مردم یارانه را بدهد، حال چه نقدی و چه در قالب کالابرگ. مبلغ یارانه هم از اردیبهشت ماه سال جاری به دو حالت 300 و 400 هزارتومانی افزایش یافته است. اما از زمان افزایش یارانه، دولت تصمیم بر ارائه آن در قالب کالابرگ یا کوپن گرفته است. از آنجایی که زیرساخت‌های این مهم آماده نیست اما، قرار بر این شده تا دولت پرداخت یارانه نقدی را ادامه دهد.

اعلام زمان حذف یارانه نقدی توسط وزیر اقتصاد ؛ کالابرگ از چه زمانی عرضه می‌شود؟

قانونا دولت موظف است که ارز 4200 تومانی را حذف کرده و منابع حاصل از آن را در قالب کالابرگ به مردم ارائه کند. منتهای مراتب قیمت کالاهای اساسی قرار بود بر اساس شهریور 1400 محاسبه شود که نشد.

ماه گذشته دولت در نامه‌ای به مجلس اطلاع داد که امکان پرداخت کالاهای اساسی با قیمت شهریور سال قبل را ندارد و کالاها دیگر با قیمت جدید ارائه می‌شوند.

به نظر می‌رسد که در مورد طرح کالابرگ نیز تصمیم بر ارائه بسته‌ای از کالاها با قیمت مصوب شهریور 1400 بوده که دولت از پس آن برنیامده است. حالا که دولت از خیر این ماجرا گذشته، احتمالا ابتداباید مبلغ یارانه تغییر کند و این تغییر هم طبعا یعنی افزایش مبلغ یارانه نقدی.

به گفته میرکاظمی لایحه اصلاح قانون بودجه 1401 به مجلس رفته و یکی از موضوعاتی که در این لایحه مطرح شده مربوط به یارانه است و قرار است قیمت‌ها بر اساس شهریور 1400 اصلاح نشود، اما در عوض میزان یارانه نقدی بر اساس قیمت جدید تنظیم شود.

با این اوصاف احتمالا در نیمه دوم سال جاری منتظر اخبار جدید باشیم و ببینیم که مبلغ یارانه نقدی چقدر تغییر می‌کند و آیا افزایشی اعمال می‌شود؟

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی یا ارائه کالابرگ چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر