;
coinex

خرید موبایل با کد ملی ؛ شرط جدید برای کنترل بازار موبایل!

بنابر تصمیم جدید کمیته رجیستری موبایل،‌ به زودی خرید موبایل با کد ملی ضروری می‌شود و بر این اساس در زمان خرید موبایل باید کد ملی را ارائه کرد.

سحنگوی انجمن واردکنندگان موبایل اخیرا در گفتگویی اعلام کرده که خرید موبایل با کد ملی به زودی ضروری خواهد شد و در نتیجه افراد در هنگام خرید موبایل باید کد ملی خود را عرضه کنند. به گفته او، محدودیتی در زمینه خرید تلفن همراه اعمال نشده است.

در یک هفته گذشته،‌ شایعاتی درباره سهمیه‌بندی تلفن همراه و فروش یک گوشی به ازاری هر کد ملی به گوش رسیده بود،‌ اما بررسی‌ها حداقل برای حال حاضر نشان می‌دهد که بحث ارائه کد ملی صرفا محدود به خریدار است و قرار بر محدودیت فروش نیست.

بیشتر بخوانید:‌ کاهش واردات موبایل در 4 ماهه اول سال 1401 نسبت به سال گذشته

خرید موبایل با کد ملی

محمدرضا عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل به تصمیمات گرفته شده در آخرین جلسه کمیته رجیستری تلفن همراه اشاره کرده گفته:

موضوع عجیبی رخ نداده و در واقع تمام این جریان به فرآیند طرح افق باز می‌گردد. طبق این طرح، کل زنجیره فروش موبایل بایستی در سامانه افق ثبت شود. در لایه آخر این زنجیره، خرده‌فروش برای آنکه بتواند تلفن همراه فروخته شده به مصرف کننده را ثبت کند بایستی کد پیامک شده به خریدار پس از فعالسازی گوشی را دریافت می‌کرد.

خرید موبایل با کد ملی ؛ شرط جدید برای کنترل بازار موبایل!

به گفته آقای عالیان این مسئله به این دلیل است که بعضا فرایند رجیستری با مشکلاتی مواجه می‌شد. برای مثال افرادی که قصد هدیه دادن گوشی را دارند، گوشی را فعال نمی‌کنند و طبعا کدی هم در اختیار فروشنده قرار نمی‌گیرد و در نتیجه این امر منجر به بلاتکلیفی ثبت این محصولات در سامانه افق می‌شده است:

از همین رو ساز و کار جدیدی در نظر گرفته شده و بایستی کد ملی خریدار و IMEI تلفن همراه فروخته شده در سامانه افق ثبت شود که موجب راحتی فرآیند گفته شده برای فروشندگان می‌شود.

آقای عالیان تاکید دارد که با اجرای چنین طرحی، هیچ محدودیتی برای خرید گوشی توسط افراد ایجاد نمی‌شود. با این وجود انجمن واردکنندگان به ابهامات دیگری ماندند اینکه خرید گوشی برای اتباع چطور خواهد بود و آیا کد ملی افراد زیر هجده سال نیز در این طرح امکان استفاده دارد یا نه و مواردی دیگر اینچنینی پاسخی نداده و جواب به این پرسش‌ها را به بعد موکول کرده است: «متن صورتجلسه احتمالا تا فردا (دوشنبه) به انجمن واردکنندگان ارائه می‌شود و پس از آن می‌توان در خصوص جزئیات این موضوع اطلاعات کامل‌تری را مطرح کرد.»

لازم به ذکر است که تغییرات اخیر برای تکمیل طرح افق از جمله تصمیماتی است که در جلسه اخیر کمیته رجیستری مصوب شده است،‌ اما اجرای آن مستلزم ابلاغ صورت‌جلسه‌ای از سوی دولت است که هنوز زمان دقیق آن اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره الزام خرید موبایل با کد ملی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر