;
coinex

نقشه جدید مریخ رازهایی از وجود آب در سیاره سرخ را فاش می‌کند

نقشه جدید مریخ تصورات دانشمندان درباره تاریخ وجود آب در سیاره سرخ را تغییر داد. حال می‌دانیم که بخش‌های بزرگی از سیاره سرخ زمانی پوشیده از آب بوده است.

نقشه جدید مریخ نشان می‌دهد که تاریخ آب در این سیاره از آنچه دانشمندان تصور می‌کردند بسیار عمیق‌تر است. در یک پروژه جدید از صدها هزار سنگ تشکیل شده در سیاره سرخ نمونه‌برداری شد که ممکن است به دلیل وجود حجم زیاد آب روی این سیاره در گذشته تغییر شکل پیدا کرده باشند.

نقشه جدید مریخ با استفاده از داده‌های دو مدارنورد این سیاره تهیه شده و حاوی اطلاعاتی از ذخایر معدنی موجود در این سیاره است. این نقشه نشان می‌دهد که در گذشته احتمالاً آب در کدام قسمت‌های این سیاره جریان داشته است. جان کارتر، دانشمند سیاره‌شناسی از مؤسسه اخترفیزیک فضایی پاریس و نویسنده اصلی مقاله‌ای که به تازگی در مجله ایکاروس (Institut) منتشر شده، در بیانیه‌ای گفت: «به نظرم همه ما بیش از حد درباره مریخ ساده‌انگاری کرده بودیم.»

بیشتر بخوانید: جزئیات برنامه استقرار ناسا در ماه تا سال 2025 [+فهرست 13 منطقه امن ماه]

جزئیات بیشتر از نقشه جدید مریخ

مشاهدات مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا و مدارگرد شناسایی مریخ ناسا، امکان ساختن نقشه جدید مریخ را برای محققان فراهم کرده‌اند؛ پروژه‌ای که به گفته آژانس فضایی اروپا یک دهه طول کشیده است.

قبل از این پروژه، دانشمندان فقط از تشکیل حدود هزار صخره در مریخ اطلاع داشتند که ممکن بود حاوی مواد معدنی مرطوب باشند؛ اما نقشه جدید وجود صدها هزار مورد از این صخره‌ها را نشان می‌دهد. به گفته کارتر: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که در مطالعه زمین‌های قدیمی، ندیدن چنین موادمعدنی عجیب است (نه دیدن آنها).»

نقشه جدید مریخ
این تصویر، وجود مواد مرطوب در دهانه جیزرو (قسمت‌های قرمز و نارنجی بزرگتر در سمت چپ بالای تصویر) و دهانه گیل (دایره‌های سبز کوچک در سمت راست و وسط تصویر) را نشان می‌دهد که هر دو دهانه توسط مریخ‌نوردهای رباتی مورد بررسی و کاوش قرار گرفته‌اند.

امروزه، مریخ سیاره‌ای خشک است اما شواهد مختلف نشان می‌دهند که زمانی در سطح این سیاره آب جریان داشته است. می‌توان مواد معدنی آبی را در صخره‌هایی که در گذشته توسط آب تغییر شکل یافته‌اند پیدا کرد که معمولاً این مواد به رس و نمک تبدیل می‌شوند.

وقتی مقدار کمی آب با سنگ‌ها در تماس باشد، سنگ‌ها نسبتاً بدون تغییر باقی می‌مانند و مواد معدنی که در سنگ‌های آتشفشانی اولیه پیدا می‌شود، در آنها باقی می‌ماند اما اگر حجم زیادی آب با سنگ‌ها در برخورد باشد، عناصر محلول توسط آب حل می‌شوند و این فرایند، خاک‌های رس غنی از آلومینیوم بیشتری را از خود به جا می‌گذارد.

نقشه جدید مریخ نشان می‌دهد که آب نقش بسیار بزرگتری در شکل‌گیری تاریخ زمین‌شناسی مریخ داشته است اما مشخص نیست که آیا وجود آب در کل تاریخ این سیاره ثابت بوده یا اینکه فقط در دوره‌ای کوتاه در اوایل تاریخ این سیاره وجود داشته است. به گفته کارتر

روند تبدیل این سیاره از سیاره‌ای با آب فراوان به یک سیاره خشک آنطور که تصور می‌کردیم واضح نیست. سطح این سیاره تنوع بسیار زیادی دارد، بنابراین هیچ فرایند یا جدول زمانی ساده‌ای نمی‌تواند تکامل مواد معدنی در مریخ را مشخص کند.

گرچه نقشه جدید مریخ پاسخ همه سوالات را مشخص نمی‌کند اما به مکان‌هایی اشاره می‌کند که می‌توان سرنخ‌های بیشتری در آنها پیدا کرد. قسمت‌های مشخص شده توسط این نقشه، محل‌های بسیار مناسبی برای فرود مریخ‌نوردها در آینده هستند و حتی ممکن است در بعضی از این قسمت‌ها هنوز یخ‌هایی زیر سطح مریخ وجود داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نقشه جدید مریخ و یافته‌های اخیر دانشمندان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع: gizmodo

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر