;
coinex

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین

مسلمانان شیعه هرسال در مراسم شهادت امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند که در مجموع 50 روز طول می‌کشد؛ از ماه محرم تا صفر. برای میلیون‌ها شیعه، این عزاداری با زیارت کربلا در عراق به اوج خود می‌رسد. بسیاری از شیعیان با پای پیاده،  از مرزهای ایران به عراق سفر می‌کنند تا برای عزاداری اربعین در کربلا حضور داشته باشند. اگر علاقه‌مند به این سفر هستید، در این مقاله سعی کردیم راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین را در اختیار شما قرار دهیم.

به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای، داریوش باقرجوان اظهار داشت: بلیت اتوبوس بین شهری به مقصد مرزهای خروجی اربعین صرفاً به صورت روز فروش و در محل پایانه‌های مسافری و یا دفاتر فروش بلیت سطح شهر شرکت‌های مسافری عرضه می‌شود. بلیت اتوبوس زائران اربعین صرفاً به نام زائر صادر می‌شود و اعزام زائران در قالب سرویس دربستی اتوبوسی به مرزها ممنوع است و با شرکت ها، مالکان و رانندگان خاطی در این زمینه برخورد خواهد شد.
بنابراین، گزارش طرح سفرهای اربعین برای بازه زمانی 20 تا 30 شهریور خواهد بود، البته قبل و پس از این تاریخ نیز سرویس برای جابه جایی زوار اختصاص می‌یابد.

در این راهنمای سفر به کربلا به شما توضیح می‌دهیم که برای پیاده‌روی اربعین به چه چیزهایی نیاز دارید و چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید. شما می‌توانید برای استعلام قیمت بلیط اتوبوس تهران مهران اربعین ۱۴۰۱ یا رزرو بلیت، به وب‌سایت بازارگاه مراجعه کنید و از مزایای سفر بی‌خطر، امن و راحت بهره‌مند شوید.

همچنین توصیه می‌شود برای سفر از طریق خطوط هواپیمایی، از بلیت‌های فرودگاه نجف استفاده کنید.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین

در ادامه، هرآنچه باید درباره سفر به کربلا با پای پیاده بدانید را جمع‌آوری کردیم. راهنمای کامل پیاده روی کربلا در ایام اربعین به شما کمک می‌کند که سفری بی‌خطر و رضایت‌بخش را تجربه کنید.

برای برآورد تاریخ شروع پیاده روی اربعین باید در نظر داشته باشید که فاصله نجف تا کربلا تقریباً پنجاه مایل (۸۰ کیلومتر) است و تقریبا 2 تا 3 روز طول می‌کشد تا این مسافت طی شود. بر همین اساس، بسیاری افراد برای تعیین تاریخ شروع پیاده روی اربعین ، 16 یا 17 ماه صفر را در نظر می‌گیرند.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین
راهنمای کامل پیاده روی کربلا در ایام اربعین

1452 تیرک شماره‌گذاری شده در کل مسیر وجود دارد که به راهنمایی بازدیدکنندگان و جلوگیری از گم‌شدن آنها و حفظ نظم کمک می‌کند. تیرها 50 متر از هم فاصله دارند.

هیچ محدودیتی برای اینکه چه کسی می‌تواند حرم امام حسین (ع) را زیارت کند، بر اساس پیشینه، مذهب، قومیت، جنسیت و سن وجود ندارد. راه برای همه باز است و کشتی امام حسین برای همه‌جا دارد و همه را متحد می‌کند.

تعداد بازدیدکنندگان بسیار زیاد است و سال به سال بسته به شرایط، تغییر می‌کند. برآوردهای انجام شده در سال‌های قبل، آمار 20 میلیون را ثبت کرده‌اند؛ هرچند که برخی سال‌ها،‌ این تعداد به چند میلیون نفر رسیده است. با این‌حال، میانگین سالانه در دو دهه گذشته به حالت اول نزدیک‌تر است. صرف‌نظر از این موضوع، هیچ جای نگرانی وجود ندارد، همه افراد با موفقیت زیارت خود را به پایان رسانده و از نظر روحی آرام هستند، حتی اگر کمی از نظر جسمی خسته شده باشند.

مقامات مسئول از تمام توانایی‌های خود برای خدمت‌رسانی به بازدیدکنندگان، تضمین امنیت آنها و ارائه خدمات لازم به آنها استفاده می‌کنند. اما وسعت این خدمات، به‌سختی تعداد بازدیدکنندگان را کفایت می‌کند. درحقیقت، عنایت پنهان خداوند به بازدیدکنندگان بزرگوار به‌وضوح مشاهده می‌شود. بسیج شدن هزاران داوطلب برای خدمت خالصانه به بازدیدکنندگان به شیوه‌های استثنایی، نتیجه ایمان عمیق به خدا و ارادت به دین اوست.

منابع و وسایل موردنیاز شما

طبق راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین لازم است مطمئن شوید که ماسک صورت حتما همراه خود داشته باشید و از آن استفاده کنید؛ حتی اگر واکسن زده‌اید و دستورالعمل‌های بهداشتی را برای جلوگیری از هرگونه عفونت ناشی از COVID-19 یا انواع آن، مانند شستن مداوم دست‌ها رعایت می‌کنید. از دست زدن به‌صورت، به‌خصوص بینی، دهان و چشم خودداری کنید و تا حد امکان از جمعیت زیاد دوری کنید. علاوه‌براین، همیشه یک ضدعفونی‌کننده همراه خود داشته باشید تا هر زمان که به چیزی دست زدید، دستان خود را ضدعفونی کنید.

سعی کنید بار خود را سبک کنید؛ مطمئن باشید بسیاری از وسایلی که با خود می‌برید، اضافی هستند و از آنها استفاده نمی‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم از کوله پشتی استفاده کنید. کوله پشتی‌، راحت‌تر و کاربردی‌تر از حمل آنها در یک چمدان (در دست) است.

نیازی به حمل آب یا غذا نخواهید داشت؛ زیرا در طول مسیر در دسترس هستند. با این‌حال، بهتر است یک بطری کوچک با خود حمل کنید تا با آب آشامیدنی تمیز که در تمام طول مسیر موجود است، آن را دوباره پر کنید.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین

برداشتن دارو برای سرماخوردگی، آنفولانزا، آلرژی، آسم و سردرد به مدت سه یا چهار روز کافی است. بر اساس راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین اعلام شده است که در طول مسیر کلینیک‌های کوچک و کمپ‌های پزشکی وجود دارند و از این بابت نگرانی نداشته باشید.

سعی کنید مجموعه‌ای از فایل‌های صوتی مذهبی (قرآن، ادعیه، سخنرانی و …) را در تلفن همراه خود دانلود کنید و با استفاده از هدفون در طول پیاده‌روی طولانی‌مدت از آن بهره‌مند شوید.

در راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین باید ذکر کنیم که حتماً یک ژاکت سبک یا پشم گوسفند برای سفر به همراه داشته باشید، زیرا در جاده‌های کویری شب‌ها سرد می‌شود. همچنین جوراب اضافی، دستکش، روسری، مسواک و خمیردندان، سوزن و نخ، پماد و لوسیون برای درمان بثورات، دردهای عضلانی و سوختگی، ترجیحاً دو شارژر تلفن و یک چتر برای محافظت از شما در برابر باران یا آفتاب استفاده کنید.

طبق راهنمای کامل پیاده‌روی کربلا در ایام اربعین باید ذکر کنیم که مسیر طولانی است و باید حتماً از کفش‌های پیاده‌روی راحت استفاده کنید (از کفش‌های چرمی نو خودداری کنید) و بهتر است یک کفش بزرگ‌تر از حد معمول یک یا دو سایز داشته باشید زیرا پاها هنگام راه‌رفتن در مسافت‌های طولانی متورم می‌شوند.

مطمئن شوید که مدارک شناسایی رسمی مانند پاسپورت را همیشه همراه خود داشته باشید.

شما باید از قبل، نام و آدرس محل سکونت خود در کربلا را بدانید. آن را روی یک کاغذ بنویسید و در جیب خود بگذارید زیرا گاهی اوقات شبکه ارتباطی به دلیل استفاده زیاد وقتی به کربلا می‌رسید خراب می‌شود و ممکن است نتوانید به اینترنت دسترسی پیدا کنید. اگر نیاز به برقراری ارتباط دارید، به‌جای برنامه‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام از پیامک استفاده کنید. ترجیحاً روز ورود یا قبل از آن با محل سکونت تماس بگیرید و به آنها بگویید در راه هستید و زمان مورد انتظارتان برای رسیدن به آنها اطلاع دهید.

تاریخ شروع پیاده روی اربعین

بر اساس راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین ، زائران از روز شانزدهم صفر شروع به پیاده‌روی می‌کنند و یک روز پیش از اربعین خود را به کربلا می‌رساند. البته شما می‌توانید بسته به برنامه خودتان، پیاده‌روی را زودتر آغاز کنید و حتی از روز هفدهم صفر از نجف راه بیفتید. دلیل مزیت شروع از روی شانزدهم صفر همراهی با جمعیت کثیر است. ولی اگر ترجیح می‌دهید از ازدحام دور باشید هفته قبل از اربعین برای شما زمان مناسبی است.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین
تاریخ شروع پیاده روی اربعین

در این بخش از راهنمای کامل پیاده روی کربلا در ایام اربعین باید ذکر کنیم که این پیاده‌روی ۳ روزه، دو مسیر دارد که طول مسیر اول، روزی ۲۶ کیلومتر یعنی حدود هفت تا هشت ساعت پیاده‌روی خواهد داشت. اما برای مسیر دوم می‌توانید روز اول حدود ۴۸۰ تا ۵۰۰ عمود را گذرانده و در روز دوم 100 عمود را پیاده‌روی کنید.

برای شروع پیاده‌روی بهتر است از حرم امام علی (ع) پیاده‌روی را آغاز کنید. از دروازه الساعه خارج شده و به سمت خیابان امام زین‌العابدین (ع) یا خیابان امام صادق (ع) حرکت کنید. به پیاده‌روی مستقیم ادامه دهید تا به جاده کربلا برسید، جایی که هزاران نفر را خواهید دید که به سمت کربلا می‌روند، جایی که می‌توانید به آنها بپیوندید و سفر خود را آغاز کنید. براساس راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین ، شما پس از طی حدود 80 کیلومتر می‌توانید از سمت حرم عباس (ع) وارد کربلا شوید.

درباره مسیر توصیه می‌شود که بعد از نماز صبح پیاده‌روی را شروع کنید و هر روز در مغرب توقف کنید. برای ادامه پیاده‌روی در روز بعد باید یک شب کامل استراحت کرد. کسانی هستند که برای دوری از گرما ترجیح می‌دهند در طول شب پیاده‌روی کنند، اما این کار برای خانم‌ها توصیه نمی‌شود. علاوه‌براین، بازدیدکننده را خسته می‌کند و پیداکردن مکانی برای خواب در طول روز را دشوار می‌کند.

با راه‌رفتن سریع خود را خسته نکنید. در عوض آرام قدم بردارید و پیوسته خدا را تسبیح و ستایش کنید و سعی کنید تا حد امکان انرژی خود را حفظ کنید.

سعی کنید هنگام غروب خورشید خود را به کمپ مشخصی برسانید تا مشخص شود در کدام کمپ می‌خواهید نماز بخوانید، غذا بخورید و بخوابید.

نگران تنظیم اقامت‌های شبانه زودتر از موعد نباشید. مکان‌های زیادی وجود دارد. با این‌حال، سعی کنید قبل از غروب خورشید مکانی را تعیین کنید؛ زیرا ممکن است بعد از غروب آفتاب دشوار باشد زیرا کمپ‌ها مملو از بازدیدکننده خواهند بود.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین

اگر راه خود را گم کنید یا یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود را از دست بدهید، هر سه کیلومتر مراکز گزارش‌دهی برای افراد مفقود وجود دارد. این مراکز در قطب‌های 72، 335، 602، 1103 واقع شده‌اند و آخرین آنها، حرم عباس (ص) است.

بر اساس راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین توصیه می‌شود که شماره‌های ضروری را در تلفنتان ذخیره کنید.

  • اورژانس: 104
  • افراد گمشده: 07801300561
  • احکام شرعی: 07814651353
  • اداره مرکزی: 07801004758

طبق توصیه‌های راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین باید همه افراد با جمعیت عمومی پیاده‌روی کنند و شما باید از جاده‌های فرعی که توسط چند نفر استفاده می‌شوند اجتناب کنید.

از راه‌رفتن در نزدیکی جاده‌ای که وسایل نقلیه استفاده می‌کنند خودداری کنید تا از تصادفاتی که هر از گاهی ممکن است اتفاق بیفتد جلوگیری کنید.

وسایل مهم خود مانند اسناد و مدارک و وسایل الکترونیکی را همیشه همراه خود داشته باشید تا از سرقت آنها جلوگیری کنید، به‌خصوص در هنگام استراحت یا در دستشویی؛ زیرا سارقان همیشه برای اهداف پلید خود در بین توده‌های مؤمنان نفوذ می‌کنند و بازدیدکنندگان باید از آنها آگاه باشند.

سعی کنید نمادهای میراث حسینی را مانند پرچم‌ها و بنرهایی با کلام امام حسین (علیه‌السلام) بپوشید و حمل کنید، زیرا این امر به جهانیان امکان می‌دهد پیامی را که زائر با خود حمل می‌کند و برای آن طی می‌کند، ببیند.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین
راهنمای سفر به کربلا در اربعین

توصیه‌های سفر به کربلا در اربعین

  • نیت خالصانه برای تکریم شعائر مقدس خداوند در زیارت اربعین را فراموش نکنید و همواره این نیت را حفظ کنید.
  • هر روز در سحر به‌قصد انحراف بلا صدقه بگیرید زیرا در روایتی آمده است: «صدقه هفتاد نوع بلا را دفع می‌کند.»
  • نماز را در اول وقت اقامه کنید، مانند امام حسین (ع) در دهم محرم. در طول مسیر مکان‌هایی برای نماز موجود است و به وقتش نماز جماعت در همه‌جا برگزار می‌شود.
  • هم مردان و هم زنان جوان باید عفت و نزاکت مناسب دینی را در همه‌جا حفظ کنند. همه باید برای دفع شیطان و جلوگیری از وسوسه‌ای که دیدار را خوار می‌کند و هدف آن را تباه می‌کند، از مراودات غیرضروری و نامشروع اجتناب کنند.
  • این عادت خوبی است که یادداشت‌های خود را ثبت کنید و تصاویر معنوی زیبایی را که در این پیاده‌روی مبارک معنوی در ذهن شما نقش می‌بندد، توصیف کنید. همچنین گرفتن صحنه‌های زیبا خوب است زیرا این خاطره خوبی برای یادآوری بعداً خواهد بود.

نکات فرهنگی سفر به کربلا در اربعین

  • در سفر اربعین به سمت کربلا کاملاً مهمان عراقی‌ها محسوب می‌شوید، بنابراین فراموش نکنید حفظ شان مهمان واجب است.
  • زمانی که در موکب‌ها منتظر هستید تا غذایی دریافت کنید، از دست زدن به غذاهای در حال پخت و یا دخالت در نحوه سرو غذا، خودداری کنید.
  • هدایای کوچکی مثل پیکسل، کتاب‌های جیبی، سربند و یا شکلات با خود به همراه داشته باشید و برای تشکر به موکب داران و یا کودکان آنها را هدیه بدهید.
  • هیچ زمانی سعی نکنید در ازای کمک‌ خادمان عراقی، به آن‌ها پول بپردازید. این کار بسیار زشت و توهین‌آمیز است.
  • در نهایت خودتان را به‌جای میزبان قرار دهید؛ چراکه به‌راحتی متوجه می‌شوید چه نوع رفتاری برای عراقی‌ها ناخوشایند است.

کاربرد عمودهای مسیر پیاده‌روی اربعین

بر اساس راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین عمودها برای محاسبه مسیر نصب شده‌اند و جهت آدرس دادن کاربرد زیادی دارند. برای مثال برای پیداکردن یک موکب خاص می‌توانید از شماره این عمودها استفاده کنید و پیشنهاد می‌شود برای قرار گذاشتن از عددهای رند عمودها استفاده نشود؛ زیرا اغلب افراد این کار را خواهند کرد و در نتیجه عمودها با شلوغی مضاعفی روبرو خواهند شد.

راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین

این نکته را هم ذکر کنیم که در واصل عمود ۱۱۰۰ تا عمود ۱۳۹۰ به دلیل باریک شدن راه عبوری، تعداد این موکب‌ها کمتر می‌شود؛ در نتیجه طوری برنامه‌ریزی کنید که این فاصله را در طی شب پیاده‌روی نکرده تا برای یافتن محل خواب دچار مشکل نشوید.

پایانه ها ؛ ارائه‌دهنده بهترین خدمات و مطمئن‌ترین روش برای خرید آنلاین بلیط

پایانه‌ها معتبرترین سامانه تهیه و خرید بلیط اینترنتی اتوبوس، کرایه تاکسی و یا ارسال بار به سراسر کشور با بهترین شرایط است. فرایند خرید بلیط  از پایانه ها بسیار ساده است و همین مهم سبب شده تا پایانه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین سامانه‌های بلیط‌ فروشی آنلاین باشد.

تیم بازارگاه به عنوان زیر مجموعه پایانه‌ها یکی از هاب‌های اصلی خرید و فروش بلیط در ایران است. یکی از خدمات جذابی که بازارگاه و پایانه‌ها ارائه می‌دهند، این است که برای مسافرت‌های خانوادگی و دسته جمعی نیز به سادگی می‌توانید از گزینه کرایه اتوبوس استفاده کنید و تجربه‌ای راحت،‌ اقتصادی و البته اختصاصی داشته باشید.

سخن پایانی

پس از بازگشت، سعی کنید داستان، وبلاگ یا مقاله‌ای در مورد سفر خود، فواید آن و آنچه دوست دارید از احساسات معنوی که تجربه کرده‌اید و خاطرات جاودانه‌ای که در ذهن دارید با دیگران به اشتراک بگذارید، بنویسید و منتشر کنید. این امر باعث احیای تجربه و انتشار پیام امام حسین (ع) می‌شود.

به توصیه‌ها و راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین توجه کنید و همچنین به توصیه‌های مرجع تقلید که ویژه زائران اربعین ذکر شده است نیز عمل کنید.

سفری پربرکت و دیداری مقبول برای شما آرزومندیم و دعا می‌کنیم که سالم و موفق به خانه بازگردید.

نظر شما درباره راهنمای کامل سفر به کربلا با پای پیاده در اربعین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر