;
coinex

راه اندازی خط تولید خودروساز ایرانی در ارمنستان!

در شرایطی که خودروسازان ایرانی از تامین نیاز بازار داخلی عاجز هستند، به تازگی خبر از مذاکرات راه اندازی خط تولید خودروساز ایرانی در ارمنستان منتشر شده است.

با وجود اینکه خودروسازان ایرانی طی سال‌های گذشته همواره در تامین نیاز بازار داخلی ناتوان بوده‌اند، اکنون خبر از آغاز مذاکرات برای راه اندازی خط تولید خودروساز ایرانی در ارمنستان، به گوش می‌رسد.

علیرضا پیمان‌پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در دیدار با معاون وزیر اقتصاد ارمنستان ضمن ارائه پیشنهاد علاقه‌مندی یکی از خودروسازان ایرانی برای راه‌اندازی خط تولید خودرو در ارمنستان اعلام کرد: «با توجه به عضویت ارمنستان در اتحادیه اوراسیا، این اقدام می‌تواند برای دو کشور دستاوردهای خوبی به ارمغان آورد».

بیشتر بخوانید: آبروریزی خودرو جدید سایپا سوژه خنده شد [+فیلم]

راه اندازی خط تولید خودروساز ایرانی در ارمنستان

با اینکه دولت رئیسی وعده ساخت 1.6 میلیون تا دو میلیون دستگاه خودرو در سال را داده بود اما سال گذشته میزان تولید خودرو سواری سه درصد کاهش پیدا کرد. همچنین طبق آماری که سه خودروساز در بورس منتشر کردند در پنج ماهه ابتدایی سال جاری میزان تولید خودرو سواری و وانت 388 هزار و 332 دستگاه بوده است.

راه اندازی خط تولید خودروساز ایرانی در ارمنستان

مطابق محاسبات صورت گرفته با ادامه این روند تا پایان سال در بهترین شرایط مجموع میزان تولید خودروسازان داخلی به 932 هزار دستگاه خواهد رسید. این بدین معناست که حداقل حدود 700 هزار دستگاه کمتر از هدف‌گذاری انجام شده تولید داخلی خودرو خواهیم داشت. با وجود تمام این شرایط می‌توان گفت که هنوز خودروسازان ایرانی در تأمین نیاز بازار داخلی عاجز هستند.

یک کارشناس صنعت خودرو درباره سرمایه‌گذاری ایران در بازار ارمنستان گفته:

احداث کارخانه اقدام چندان سختی نیست. اکنون خودروسازان می‌توانند وسط میدان آزادی تهران هم اقدام به ساخت کارخانه کنند. اما باید دید که چنین کاری چقدر به‌صرفه است. ارمنستان بازاری برای خرید خودرو ندارد که خودروسازان ایرانی در آنجا سرمایه‌گذاری کنند.

فربد زاوه با اشاره به تجربیات گذشته یادآور شد: «در دولت‌های نهم و دهم نیز درآمدهای نفتی بدین شکل صرف سرمایه‌گذاری شدند. دولت بیشتر سرمایه کشور را در کشورهایی نظیر تاجیکستان، سنگال، ونزوئلا، سوریه، عراق و … صرف کردند که بازدهی خاصی برای ایران نداشت. به نظر می‌رسد این نوع سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر جنبه سیاسی دارند تا توجیه اقتصادی».

او در پایان خاطرنشان کرد:

اکنون به دلیل کمبود منابع ارزی شهروندان ایرانی نمی‌توانند سوار خودرو در شأن شوند. حال مشخص نیست چطور وزارت صمت سودای سرمایه‌گذاری در بازار سایر کشورها را دارد؟ ما امروز بیش از آنکه سرمایه‌گذار باشیم، نیاز به جذب سرمایه داریم.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد راه اندازی خط تولید خودروساز ایرانی در ارمنستان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو  به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر