;
coinex

بحران کمبود گاز ایران ؛ زمستانی سخت در راه است!

به طرز جالبی و در شرایطی که ایران، مسئله کمبود انرژی کشورهای اروپایی و بحران گاز را به اهرم فشاری در مذاکرات هسته‌ای بدل کرده و وعده رفع مشکل اروپا در صورت لغو تحریم‌ها را داده، خبر از بحران کمبود گاز ایران رسیده است که می‌تواند خبر بدی در آستانه فصل سرما باشد!

در مدت اخیر و در شرایطی که هر روز اخبرا ضد و نقیضی از وین به گوش می‌رسد، یکی از اخبار ثابت همواره این بوده که با توجه به درگیری روسیه و اوکراین و تحریم روسیه توسط کشورهای اروپایی و بالعکس، قطع جریان انتقال گاز روسیه به کشورهای اروپایی، ایران ممکن است جایگزینی برای تامین انرژی اروپا در آستانه زمستان باشد.

با این وجود و گرچه به نظر این یک اهرم فشار کارآمد برای ایران به نظر می‌رسید، گفته می‌شود که مشکل سوخت و انرژی محدود به اروپا نیست و ایران، به عنوان کشوری که بعد از روسیه بیشترین ذخایر گاز جهان را در اختیار دارد، با مشکل کمبود انرژی در آستانه فصل سرما دست و پنجه نرم می‌کند!

بحران کمبود گاز ایران

بارها از بحران انرژی در اروپا و یاری ایران در صورت توافق برجام سخن به میان آمده است. از توئیت‌ زمستان نزدیک است مرندی گرفته تا تحلیل‌‌های موافق با این دیدگاه.

اما کارشناسان می‌گویند حقیقت این است که ایران همین حالا با حدود ۶۱ میلیارد متر مکعب کسری گاز در میدان پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز کشور را تامین می‌کند مواجه شده است. این در حالی است که ایران چندبار با بهانه تامین انرژی اروپا کوشیده طرفین مذاکرات را در برجام تحت فشار قرار دهد. اواسط شهریور ماه بود که حمید مرندی عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در توییتر نوشت:

زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج کننده مواجه است. اما حالا باتوجه به کاهش تولید در میدان گازی پارس جنوبی بنظر می‌رسد توپ بحران انرژی در زمین ایران افتاده است!

بحران کمبود گاز ایران ؛ زمستانی سخت در راه است!
بحران کمبود گاز ایران

اما برخی کارشناسان صنعت نفت و اقتصاددانان دیدگاهی خلاف دیدگاه مذاکره‌کنندگان دارند. برای مثال ماجدی، معاون وزیر نفت در دولت یازدهم گفته:

بر اساس اطلاعات موجود، ایران در شرایط فعلی امکان صادرات انرژی گاز را ندارد؛ مگر با سرمایه‌گذاری وسیع در زمینه بازسازی و افزایش ظرفیت‌های پارس جنوبی که البته آن هم در گرو لغو تحریم‌هاست. با این حساب به این سرعت نمی‌توان به تامین گاز اروپا از طرف ایران دل بست.

از سوی دیگر و بنابر آمارهایی که عبدالله باباخانی فعال اقتصادی حوزه انرژی منتشر کرده، سال گذشته ایران حدود ۶۷۵ میلیارد متر مکعب به صورت روزانه از میدان پارس جنوبی دریافتی داشته است. بر این اساس تا پارسال مشکلی در حوزه تامین گاز وجود نداشت، یا اندک و قابل حل بود. او اما در مورد سال جاری می‌گوید:

اما امسال شرایط متفاوت است چرا که پارس جنوبی با افت برداشت روبرو شد. طبق اطلاعات موجود در پنج ماه اول امسال فقط ۶۱۴ میلیارد متر مکعب از این میدان گازی انرژی برداشت شده است. در مقایسه این رقم با سال گذشته حدود ۳۵ تا ۴۰ میلیون متر مکعب به صورت روزانه و ۶۱ میلیارد متر مکعب سالانه کسری مشاهده می‌شود.

باباخانی افزوده: «هر ۲۸ میلیون‌متر مکعب گاز نیاز یک میلیون خانوار را تامین می‌کند. بنابراین با کسری موجود امسال دو میلیون خانوار برای تامین گاز در زمستان با مشکل مواجه می‌شوند. مگر آنکه ایران گاز ترکیه و عراق را قطع و ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه وارد کند. با این فرایند تازه به رقم تولید گاز پارسال رسیده و امکان بروز بحران در زمینه گاز کاهش پیدا می‌کند».

این فعال اقتصادی تنها راه حل موجود برای مشکل افت گاز پارس جنوبی و به تبع آن رفع مساله انرژی برای زمستان پیش رو، دریافت سرمایه و بازسازی سکوها عنوان کرده است. باباخانی حتی مدعی شده، در صورت ادامه این روند نه تنها شرایط سختی در داخل رقم می‌خورد بلکه ایران تا پنج سال آینده نیز جایگاهی در بازار دنیا نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بحران کمبود گاز ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر