;
coinex

سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری گازپروم در ایران ؛ دارسی دیگری در راه است؟

به نظر می‌رسد مذاکرات بین ایران و روسیه در یکی از جنبه‌های خود به سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری گازپروم در ایران انجامیده است.

قرارداد سرمایه‌گذاری شرکت معروف گازپروم در ایران روز گذشته به امضا رسید که بر اساس آن این شرکت روسی فعال در زمینه سوخت‌های فسیلی،‌ سرمایه‌گذاری به ارزش 40 میلیارد دلار را در میادین نفتی و گازی ایران آغاز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: دور زدن تحریم ها با جایگزینی روبل به جای دلار ؛ روسیه و ایران پابه‌پای هم!

سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری گازپروم در ایران

این تفاهم‌نامه روز گذشته به امضا رسید و به گفته کارشناسان چنین توافقی با روس‌ها که خود در حال حاضر در شرایط خوبی نیستند شاید ایران را چند گام دیگر از برجام دور کند. البته که مسئولان از این قرارداد به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت نفت یاد کرده‌اند اما همچنان این سوال مهم بی‌پاسخ مانده که آیا این قرارداد قابلیت اجرایی دارد یا خیر.

در حاشیه دیدار روسای جمهور سه کشور ترکیه، روسیه و ایران در ایران؛ محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت نفت ایران از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که بین شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه امضا شده است.

سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری گازپروم در ایران ؛ دارسی دیگری در راه است؟

عموم کارشناسان اما این تفاهم نامه را سرمایه‌گذاری نمی‌دانند و بر تفاوت تفاهم و قرارداد تاکید دارند. به باور این گروه این تفاهم‌نامه هیچ ارزش اجرایی ندارد و بعید است که شرکت گازپروم در شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری کرده و برای خود رقیب جدید بتراشد!

از سوی دیگر این تفاهم‌نامه می‌تواند تمایل ایران به سمت روسیه را نشان دهد. باید پرسید که این تمایل با توجه به چالش‌های پررنگ روسیه با اروپا بر روند برجام تاثیر خواهد گذاشت یا خیر؟ گرچه نمی‌توان برجام را رسما نقطه مقابل این تفاهم‌نامه دانست، اما به هر حال به‌راحتی هم نباید از کنار آن گذشت. چراکه اکنون روسیه چالش‌های متعددی با آمریکا و اروپا دارد و هر گونه همکاری با این کشور ممکن است به زیان کشور ثالث تمام شود. عبدالرسول دشتی کارشناس حوزه انرژی درباره سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری گازپروم در ایران می‌گوید:

تفاهم‌نامه اعتباری مانند یک یادداشت دارد که در آن قید شده باشد چه کارهایی می‌خواهیم انجام دهیم.

اوا چنن ادامه داد که:

اگر این تفاهم‌نامه یک قرارداد بود شکل رسمی‌تری داشت. بنابراین باید بگوییم که این تفاهم‌نامه اگر به قرارداد منتج شود خیلی خوب است. یک یادداشت نقطه مشترک برای همکاری است این ابتدای یک مسیر است و می‌تواند گره‌گشا باشد.

او درباره اینکه چقدر احتمال دارد این تفاهم به همکاری رسمی منجر شود توضیح داد که این تا حد زیادی مربوط به نیاز شرکت‌های ایرانی و گازپروم است. بخش‌های مختلفی در کشور مشتاق جذب سرمایه هستند و برنامه‌های توسعه متعددی دارند که اگر درست برنامه‌ریزی کنند می‌توانند به آن دست پیدا کنند.  وی ادامه داد:

نباید اینطور فرض کنیم که سرمایه‌گذاری گازپروم در ایران ساختن رقیب است. این ذهنیت کار را خراب می‌کند. اکنون ما به این مجموعه روسی گفته‌ایم که در این مسیرها می‌توانیم با هم همکاری کنیم.

او درباره اینکه تاثیر این تفاهم در برجام چیست گفته که ما می‌توانیم با هر کشوری تفاهم داشته باشیم و بر اساس آن عمل کنیم. برجام بحث متفاوتی است و ممکن است ما در این تفاهم‌نامه به قراردادهایی برسیم که بتوانیم آن‌ها را خارج از برجام اجرایی کنیم.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری گازپروم در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر