;
coinex

حضور فعال مسئولان در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها ؛ برای چه کسی پست می‌گذارید؟

علیرغم محدودیت‌های اینترنتی که بر روی برخی رسانه‌های اجتماعی ایجاد شده، شاهد حضور فعال مسئولان در اینستاگرام هستیم.

پیش از این هم حضور فعالانه مسئولان در دیگر شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده مانند توییتر دیده شده بود. اما این روزها و در حالی که دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و واتساپ و همچنین اینترنت تنها در ساعاتی از شبانه روز و در صورت استفاده از فیلترشکن ممکن است حضور فعال مسئولان در اینستاگرام سوال برانگیز است! واقعا مسئولان برای چه کسانی پست می‌گذارند اگر دسترسی به اینستاگرام به دلایل امنیتی قطع شده است.

بیشتر بخوانید: فیلترینگ دائمی اینستاگرام و واتساپ تایید شد ؛ تیر خلاصی به قلب کارآفرینان اینترنتی؟

حضور فعال مسئولان در اینستاگرام

در 30 شهریور سال جاری، عیسی زارع‌پور خبر ایجاد محدودیت‌های اینترنتی را اعلام کرد. زارع پور در جلسه هیئت دولت، به احتمال قطع شدن اینترنت که در پی اعتراضات مردم به فوت مهسا امینی صورت گرفته  اشاره داشت و گفته بود: « پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم.»

به این ترتیب پس از اظهارات وزیر ارتباطات، محدودیت‌هایی که از قبل به دلیل اجرایی شدن طرح صیانت ایجاد شده بود شدت بیشتری گرفت و منجر به محدود شدن اینترنت و قطعی آن در ساعات خاصی از شبانه روز شد و کاربران با فیلترینگ گسترده پلتفرم‌هایی مانند واتساپ و اینستاگرام و همچنین بازی‌هایی مانند کلش آو کلنز و غیره مواجه شدند.

حضور فعال مسئولان در اینستاگرام

در حالی که دسترسی به اینترنت به سختی و با استفاده از فیلترشکن آن هم در ساعات خاصی از شبانه روز ممکن است، حضور فعال مسئولان در اینستاگرام غیر منطقی به نظر می‌رسد.

از جمله مسئولانی که حضوری گرم در اینستاگرام فیلتر شده داشته‌اند می‌توان به ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، ناصر کنعانی، حسین امیر عبداللهیان، عزت الله ضرغامی و سارا فلاحی اشاره کرد.

به نظر می‌رسد قانون شکنی در استفاده از فیلترشکن در بین مسئولان رایج بوده و افرادی که خود به اجرایی شدن طرح صیانت  اصرار دارند خیلی پایبند به قوانینی که خود تعیین می‌کنند نیستند. سوال اما شاید این باشد که مسئولین از چه فیلترشکنی استفاده می‌کنند؟ شاید این کمکی به بقیه مردم هم بکند تا مخاطب پست‌هایی شوند که این روزها بازدیدی ندارند!

از بین افراد مسئولی که ذکر شد، مدال بیشترین فعالیت در اینستاگرام به محمدباقر قالیباف می‌رسد. رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین پست اینستاگرامی‌اش بخشی از اظهاراتش را که در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت بیان کرده بود منتشر کرد. همچنین قالیباف در پستی دیگر قسمتی از نطق پیش از دستور خود در مجلس را تحت عنوان «اعتراض اصلاح خواهانه به تغییر تصمیم ها منجر می شود» منتشر کرده است.

ابراهیم رئیسی نیز در پست آخری که منتشر کرده به صحبت‌های رهبری که در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های نیروهای مسلح بیان داشت پرداخته است. اما پست‌های قبلی او به تاریخ 10 و 11 مهر ماه بر می‌گردد.

نفر بعدی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه است که در اینستاگرام حضور دارد.  کنعانی در پست آخر خود نسبت به بیانیه جو بایدن واکنش نشان داده و گفت: «سال‌هاست که مردم جهان چهره حقیقی و بی نقاب حقوق بشرآمریکایی را در فلسطین، افغانستان، عراق، یمن، لیبی، سوریه و … و حتی در خاک آمریکا مشاهده کرده و می‌کنند. بهتر بود آقای جو بایدن قبل از گرفتن ژست‌های بشردوستانه، کمی راجع به کارنامه حقوق بشری کشور متبوع خود فکر می‌کرد، هر چند ریاکاری نیازی به فکر ندارد. رئیس‌جمهور آمریکا بهتر بود نگران تحریم‌های بی‌شمار و به اذعان دولت آمریکا بی‌سابقه و فلج کننده علیه ملت ایران باشد که اِعمال آنها علیه هر ملتی، مصداق بارز جنایت علیه بشریت است.»

در پست آخر حسین امیرعبداللهیان هم تماس تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه با ایتالیا را می‌بینیم و ضرغامی نیز در استوری اینستاگرامش، توییتی که درباره ملاقات با بهمن فرمان آرا پست کرده بود را منتشر کرده است.

حضور فعال مسئولان در اینستاگرام

زارع پور در باره زمان فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ می‌گوید: « تصمیم‌گیری درباره این موضوع با بنده نیست از وزیر کشور به عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) باید سوال کنید.» اما اگر بخواهیم اظهارات محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور که دباره محدودیت‌ها بیان داشته را ملاک قرار بدهیم، به این نتیجه می‌رسیم که این دو پلتفرم برای همیشه فیلتر خواهد شد.

منتظری در همایشی که برای بررسی نقش نخبگان در جهاد تبیین برگزار شده با انتقاد از مسئولان گفت: «کاش آن زمان که مقام معظم رهبری بحث مقابله با تهاجم فرهنگی در فضای مجازی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات را مورد تاکید قرار داده بودند، اقدام می کردیم. امروز فردی که در گذشته مسئولیت ایجاد این شبکه را برعهده داشته است، در توئیتی فیلتر کردن اینترنت را زیر سوال برد، ای کاش جلسه و مناظره ای بود تا من با شواهد مبین ثابت می کردم که او در این جنایت دست دارد.»

همچنین اظهار داشت: «باید آن زمان که هنوز کسب و کار مردم در فضای مجازی نبود، دوراندیشی می کردیم تا به جای استفاده از برنامه خارجی و با کمک فکر و اندیشه جوانان، شبکه داخلی ایجاد می کردیم، این کوتاهی ها، تقصیرها و تعمد در توجه نکردن به تاکید مقام معظم رهبری، امروز ما را به اینجا رسانده که در واتساپ و اینستاگرام شاهد برگزاری کلاس هایی برای جرم و جنایت، بی عفتی و هرزگی باشیم.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره حضور فعال مسئولان در اینستاگرام با وجود محدودیت‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر