;
coinex

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان اعلام شد

افرد دارای معلولیت حق دارند از امکانات جامعه بهره‌مند شوند. رانندگی یکی از این امکانات عمومی است. در این راستا، شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان مشخص شد.

بر اساس قوانین و مقررات جامعه، افراد ناشنوا و یا کم‌شنوا می‌توانند گواهینامه پایه 3 (رانندگی با سواری شخصی) دریافت کنند، اما نکات و شرایط خاصی دارد. در این خبر شرایط لازم برای دریافت گواهینامه افراد کم شنوا و یا ناشنوا را مطرح می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: شرایط فروش لاماری ایما با قیمت قطعی و تحویل فوری مهر 1401 [+ جدول قیمت]

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان

داشتن نقص جسمانی نباید منجر به محروم ماندن از امکانات جامعه شود. معلولیت در هر سطحی هم که باشد، باید امتیازات این قشر از جامعه محفوظ بماند. از جمله نیازهای مهم برای هر شخصی، داشتن گواهینامه و رانندگی در سطح شهر است. افراد کم شنوا و ناشنوا هم می‌توانند با رعایت نکات و یادگیری برخی از موارد، گواهینامه پایه 3 دریافت کنند.

شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان

به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان، سرهنگ عین‌الله جهانی، قوانین و مقررات رانندگی افراد ناشنوا را مطرح کرده و پیشنهادهایی برای سهولت تردد این افراد بیان نمود و گفت:

«مسلم است اغلب افراد ناشنوا به نحوی کاربر ترافیک هستند؛ آن‌ها به طریقی از معابر استفاده می‌کنند که حال یا به عنوان عابر پیاده تردد می‌کنند یا راننده هستند. بر اساس قوانین و مقررات افراد ناشنوا و کم شنوا می‌توانند درخواست گواهینامه داشته باشند که البته فقط می‌توانند برای دریافت گواهینامه سواری‌های شخصی اقدام کرده و با رعایت نکات و یادگیری موارد مربوطه گواهینامه پایه ۳ (رانندگی با سواری شخصی) دریافت کنند. با این حال دریافت گواهینامه پایه ۲ ، یک و موتورسیکلت برای آن‌ها میسر نیست.»

ناشنوایان و یا کم شنوایان بعد از دریافت نظر و تایید کمیسیون پزشکی بهداری فراجا می‌توانند گواهینامه دریافت کنند. در قسمت محدودیت‌های رانندگی گواهینامه افراد دارای معلولیت، کد (12)  ثبت می‎شود. کد 12 به معنی رانندگی فقط با خودرو سواری است. این افراد نمی‌توانند موتور و یا خودروهای حمل و نقل عمومی مانند تاکسی را برانند.

یکی از شرایط مهم برای رانندگی افراد کم شنوا و یا ناشنوا، داشتن آرم مشخص در قسمت عقب خودرو است. آرم‌های خاصی برای مشخص کردن ناشنوا و یا کم شنوا بودن وجود دارد.

با چسباندن این آرم به قسمت عقب خودرو، دیگر رانندگان شهری می‌توانند از این موضوع آگاه شوند و به جای بوق از چراغ استفاده کنند. حتی در طول روز نیز، رانندگان باید با چراغ راننده کم شنوا یا ناشنوا را متوجه تغییر مسیر و یا سبقت خود کنند. سرهنگ عین‌الله جهانی گفت:

«آموزشگاه‌هایی به خصوصی در حوزه آموزش رانندگی به افراد کم شنوا یا ناشنوا فعالیت می‌کنند، گفت همچنین آزمون این افراد در حضور مترجم یا رابطی از ناشنوایان برگزار می شود تا آزمون آن‌ها به راحتی برگزار شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد شرایط دریافت گواهینامه ناشنوایان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    جناب سرهنگ مافقط ناشنواهستیم اینهمه محدودیت برای چیست دست وپایمان که سالم است شماوقانونگذاردرقیامت جوابگوی ماخواهیدبودبخاطراین محدودیتهامابیکارهستیم بااینکه لودرولیفتراک بلدیم خیرنبینی

    پاسخ