coinex
otetmarket
راهنمای خرید تکراتو

کشف باریم در دو سیاره فراخورشیدی

دانشمندان اخیراً خبر از کشف باریم در دو سیاره فراخورشیدی داده‌اند، در حالی که در جو سیارات فراخورشیدی معمولاً عناصری مانند اکسیژن، کربن و هیدروژن وجود دارد.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ وی‌ال‌تی (VLT) در رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) به تازگی خبر از کشف باریم در دو سیاره فراخورشیدی داده‌اند. در این خبر آمده است، دو سیاره فراخورشیدی وجود دارد که علاوه بر ویژگی‌های عجیب‌و‌غریبی مانند ابرهای فلزی که از آن‌ها فلزات مایع می‌بارد، در جو خود یکی از سنگین‌ترین عناصر یعنی باریم (Ba) را دارند.

خرید بلیط هواپیما

بیشتر بخوانید: آغاز به کار رصدخانه ملی ایران با نورگیری تلسکوپ 3.4 متری بومی

کشف باریم در دو سیاره فراخورشیدی

بر اساس بررسی علمی جدیدی که این گروه در مجله Astronomy & Astrophysics منتشر کرده، باریم سنگین‌ترین عنصری محسوب می‌شود که تا به امروز در جو یک سیاره فراخورشیدی پیدا شده است. حتی در جو زمین، اتم‌های باریم به دلیل سنگینی بسیار زیاد آن شناخته شده و معمولا با عناصر دیگر ترکیب شده تا موادی مانند مایعات حفاری چاه‌های نفت، ابزار شیشه‌سازی و رنگ ساخته شود.

در واقع، نام باریم، از کلمه یونانی barys گرفته شده که به معنای «سنگین» است. بنابراین، کشف این عنصر در جو یک سیاره فراخورشیدی، که معمولاً عناصر سبک‌تری مانند اکسیژن، کربن و هیدروژن در آن وجود دارند، بسیار جذاب و غیرمنتظره است.

این دو سیاره فراخورشیدی با اسامی WASP-76b و WASP-121b نام‌گذاری شده‌اند، هر دوی آن‌ها در گروه سیاره مشتری‌های فوق داغ قرار می‌گیرند. در حالی که اندازه آن‌ها با سیاره مشتری، غولی که 11 برابر بزرگ‌تر از زمین است، برابری می‌کند، اما دمای سطح آن‌ها به بیش از 1000 درجه سلسیوس می‌رسد. این دمای بسیار زیاد به دلیل نزدیکی این سیارات به ستاره‌های میزبان خود است.

کشف باریم در دو سیاره فراخورشیدی
تصویری هنری از بارش باران آهن در سیاره فراخورشیدی در شب

اخترشناسان بر این عقیده هستند که این فاصله نزدیک، باعث داشتن ویژگی‌های عجیب و غربی در این سیارات شده است. به عنوان مثال در WASP-76b شاهد پدیده‌ای به نام باران آهن هستیم. بنابراین وجود این پدیده‌ها باعث تبدیل شدن آن‌ها به هدفی عالی برای مشاهدات جوی شده است.

«توماس آزودو سیلوا»، اخترشناس دانشگاه پورتو در پرتغال که محقق اصلی این پژوهش نیز هست، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتفاق در واقع یک کشف تصادفی بوده و ما به دنبال باریم نبودیم و با توجه به اینکه هرگز چنین چیزی تا به حال در هیچ سیاره فراخورشیدی دیگری دیده نشده بود، باید بررسی می‌کردیم که این باریم واقعا از سیاره به دست آمده است یا خیر».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف باریم در دو سیاره فراخورشیدی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر