;
coinex

آهنگ‌آرایی داده‌ها و تصاویر تلسکوپ جیمز وب به قطعات صوتی!

چه می‌شد اگر تصاویر طیف فروسرخ جیمز وب به صدا تبدیل می‌شدند؟ دانشمندان در کمبریج، ماساچوست با آهنگ‌آرایی ما را وارد دنیای سحابی کارینا می‌کنند.

چند گروه از دانشمندان، از جمله کیم آرکاند از دانشکده اخترفیزیک – دانشگاه هاروارد و اسمیتسونیان – نوازندگان و عضوی از جامعه نابینایان و کم بینایان با حمایت برنامه‌ی ‌یونیورسال لرنینگ ناسا، به‌روی آهنگ‌آرایی تصاویر تلسکوپ جیمز وب کار می‌کنند.

در همین خصوص مت روسو نوازنده و استاد فیزیک در دانشگاه تورنتو می‌گوید: «موسیقی به صورت مستقیم عواطف ما را هدف می‌گیرد. کوشش ما این است که تصاویر و داده‌های تلسکوپ جیمز وب را از راه شنیداری نیز درک‌پذیر کنیم. در ابتدا کارکرد این نغمه‌ها برای شنوندگان نابینا و کم‌بینا بود، اما به گونه‌ای طراحی‌ شده است که برای هر کسی که آهنگ را تنظیم می‌کند هم گیرا باشد.»

بیشتر بخوانید:‌ مرکز یوفوها در وزارت دفاع آمریکا آغاز به کار کرد

آهنگ‌آرایی روش دانشمندان برای تبدیل داده‌های جیمز وب به صدا

این ترکیب‌ها روشی متفاوت برای درک دقیق اطلاعات در اولین داده‌های جیمز وب را در اختیارمان می‌گذارد. کوین هارت، دانشمند ارشد آموزش می‌گوید:

همان‌طور که توصیف‌های نوشتاری ترجمه‌های منحصربه‌فرد تصاویر بصری هستند، آهنگ‌آرایی نیز تصاویر بصری را با رمزگذاری فراداده‌هایی مانند رنگ، روشنایی و مکان‌ ستارگان را به صدا ترجمه می‌کند.

آرکاند، دانشمند مصورسازی در مرکز اشعه ایکس چاندرا که پروژه اولیه آهنگ‌آرایی داده‌ها را برای ناسا رهبری می‌کند، توضیح می‌دهد هنگامی که جلوخان تدارک دیده می‌شود، تمام افراد سود می‌برند، مثلاً ویلچر را در نظر آورید که در ابتدا فقط برای افرادی که معلول حرکتی هستند کاربرد دارد، ولی در سوی دیگر برای افرادی که با عصا هم راه می‌روند و اشخاصی که کالسکه‌ها را هل می‌دهند نیز مفید است. آرکاند هم اکنون به نمایندگی از یونیورسال لرنینگ ناسا روی آهنگ‌آرایی کار می‌کند گفت:

 گروه‌های ما مترصد هستند که نجوم برای همه قابل دسترسی باشد. این پروژه مشابه اثر جلوخان (کرب کات) است، یک الزام دسترسی که برای طیف وسیعی از عابران پیاده کاربردی‌ست. ما امیدواریم که این آهنگ‌آرایی ها به مخاطبان به بالاترین پتانسیل خود برسد.

نتایج اولیه یک نظرسنجی به سرپرستی آرکاند نشان داد که افراد نابینا یا کم بینا و افرادی که بینا هستند، همگی گزارش داده‌اند که با شنیدن آهنگ‌آرایی‌ها دست‌کم چیزهایی درباره‌ی تصاویر نجومی یاد گرفته‌اند. شرکت‌کنندگان همچنین گفتند که تجارب شنیداری عمیقاً با آنان آمیخته شده است. آرکاند ادامه می‌دهد:

واکنش‌های پاسخ‌دهندگان متفاوت بود – از تجربه ترس گرفته تا احساس کمی افت و خیز.

در ویدئوی زیر داده‌های سحابی حلقه جنوبی در دو بخش به موسیقی تبدیل شده است تا مشاهدات فرو سرخ جیمز وب از این سحابی درنهایت به صورت شنیداری انجام شوند.

می‌شنوید؟ سحابی جنوبی هم برای خودش شونبرگ موسیقیدان دارد!

آیا کاربرد آهنگ‌آرایی فقط جنبه‌ی سرگرمی دارد؟

یکی از یافته‌های مهم از افراد بینا بود؛ آنها گزارش داده‌اند که این تجربه به آنها کمک کرده تا بفهمند که چگونه افراد نابینا یا کم بینا به طور متفاوتی به اطلاعات دسترسی دارند. این آهنگ‌ها صداهای واقعی ضبط شده‌ی اجرام فضایی نیستند، امّا روسو و همکارش، اندرو سانتاگویدای نوازنده، داده‌های وب را برای ترکیب‌بندی صدا با دقت آهنگ‌سازی کردند تا جزئیاتی را که گروه مایل است شنوندگان روی آن تمرکز کنند به شنیدنی باشد.

این صداسازی‌ها به نوعی مانند رقص مدرن یا نقاشی‌های انتزاعی هستند که این چنین تصاویر و داده‌های وب را به رسانه‌ای نو برای جذب و الهام بخشیدن به شنوندگان تبدیل می‌کنند.

کریستین مالیک یکی از اعضای جامعه نابینایان و کم بینا که از این پروژه نیز حمایت می کند گفت که آهنگ های صوتی را با حواس چندگانه تجربه می کند:

وقتی برای اولین بار صدای آهنگ‌آرایی را شنیدم، به طرز شگفت‌آوری از نظر عاطفی مرا تحت تاثیر قرار داد تا حدی که چگونگی تصور افراد بینا را وقتی به آسمان شب نگاه می کنند تجربه کردم.

مزایای مهم دیگری برای این تبدیل‌سازی‌ها نیز وجود دارد. مالیک ادامه می‌دهد: «می‌خواهم تمام تفاوت‌های ظریف صدا و هر ابزاری را که انتخاب می‌کنید درک کنم، زیرا در وهله نخست تصاویر یا داده‌ها را تجربه می‌کنم.»

به طور عام، گروه امیدوار است که آهنگ‌آرایی داده‌های وب به شنوندگان بیشتری کمک کند تا ارتباط قوی‌تری با کیهان داشته باشند – و الهام‌بخش همه‌ی علاقه‌مندان برای دنبال کردن اکتشافات نجومی آتی جیمز باشند.  تلسکوپی که به گمان دانشمندان رازهای موجود در منظومه شمسی ما را با نگاه به جهان‌های دوردست و کشف ساختارها و منشا اسرارآمیز جهان حل خواهد کرد.

در ویدئو دیگری که از آهنگ‌ارایی داده‌های جیمز وب صورت گرفته ما اصواتی از یک سیاره فراخورشیدی غول پیکر گازی با نام WASP-96 b داریم که قطعه‌ی بسیار جالب را رقم زده است!

جیمز وب یک برنامه بین المللی است که توسط ناسا با شرکای خود، ای‌اس‌ای (آژانس فضایی اروپا) و کی‌اس‌ای (آژانس فضایی کانادا) به پیش می‌رود. این آهنگ‌آرایی‌ها نتیجه همکاری بین برنامه یونیورسال لرنینگ ناسا و جیمز وب است. مرکز اشعه ایکس چاندرا نیز به عنوان شریک یونیورسال لرنینگ ناسا، آهنگ‌آرایی داده‌ها را سرپرستی می‌کند.

یونیورسال لرنینگ ناسا بخشی از برنامه علمی ناسا است که توسط اداره‌یِ مأموریت علمی در پایگاه اصلی ناسا انجام می‌شود. برنامه ساینس اکتیویشن متخصصان علمی ناسا، محتوا و تجربیات واقعی و رهبران جامعه را به گونه‌ای به هم متصل می‌کند که ذهن‌ها را هوشیار کرده و درک عمیق‌تری از جهان ما و فراتر از آن را فراهم می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

شما دربارهٔ آهنگ‌آرایی تصاویر تلسکوپ جیمز وب چه فکر می کنید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: phys.org

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر