;
coinex

تیک، تاک، بوم! ابرغول‌ سرخ توسط دانشمندان شناسایی شد!

ستاره‌شناسان دانشگاه جان مورس و مونت‌پلیر لیورپول هشداری مبنی بر پایان عمر ستاره‌ای به یک ابرنواختر (ابرغول‌ سرخ) دریافت کردند که در نشریه‌یِ ماهانه‌ی انجمن سلطنتی اخترشناسان بریتانیا منتشر شده است.

در این مطالعه‌یِ جدید، پژوهشگران ستاره‌های عظیمی را در آخرین فاز حیات‌شان که جرمی در حدود 8 تا 20 برابر خورشید دارند یافته‌اند که اصطلاحاً این فاز از مرگ ستار‌گان را ابرغول‌ سرخ می‌نامند. در این مرحله، یعنی درست پیش از آن‌که مرگ‌شان فرا برسد، حدود صد برابر کم‌رنگ‌تر در نور مرئی دیده می‌شوند. این تغییرات نوری به دلیل انباشتگی موادِ دُور ستاره است که نور را تیره می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اسرار پیدایش زمین با مطالعه‌ی شهاب سنگ مریخی کهن‌سال فاش شد!

چطور یک ابرغول‌ سرخ در لحظه‌یِ مرگِ خود به انفجار ابرنواختر می‌رسد؟

تا به کنون، بر ما مشخص نبوده که تا چه مدّتی این مواد به ستاره می‌چسبند. اکنون، برای اولین‌بار پژوهشگران توانسته‌اند شبیه‌سازی نمایند که ابرغول سرخ در زمان پیشا-انفجار شبیه چه چیزی می‌تواند باشد، گمان می‌کنید نتیجه تصویری چه بوده است؟ پیله‌های پروانه‌ای!

 ابرغول‌ سرخ

آرشیو تلسکوپ‌های قدیمی تصاویری را از ستارگان موجود نشان داده است که در آستانه‌ی انفجار بوده‌اند و این تصاویر پیش از این انفجارها گرفته شده‌اند. ستارگان پدیدار شده در این تصاویر در وضعیت معمول بوده‌اند به این معنا که هنوز وارد فاز نظری کمربند پیله‌ای نشده‌اند. این پیشنهادات به ما می‌گویند که این پیله کم‌تر از یک‌سال است که تشکیل شده و این فرآوری بسیار سریع بوده است. بنجامین دیویس سرپرست نویسندگان از دانشگاه موریس می‌گوید:

«ماده‌های متراکم تقریباً به‌طور کامل ستاره‌ را در حدود ۱۰۰ برابر کم‌رنگ‌تر در طیف مرئی تیره‌ می‌سازند. تمام این‌ها به این معناست که ستاره درست یک روز با انفجارش فاصله دارد، احتمالاً، شما دوست نداشته باشید هنگام این اتفاق در آنجا باشید!»

او افزود:

«تا پیش از این، ما تنها قادر بودیم جزییات مرگ ابرنواخترها را حدود یک ساعت پیش از این رویداد رصد نماییم. امّا امروزه با سامانه‌ٔ هشدار اوّلیه قادریم بی‌درنگ آن‌ها را رصد کرده، و بهترین تلسکوپ های جهان را به سمت نو ستارگان نشانه‌گیری و شاهد فروپاشی آنها به معنای واقعی کلمه در مقابل چشمان‌مان باشیم!»

بیشتر بخوانید:

شما درباره ابرغول‌ سرخ شناسایی شده چه فکر می‌کنید؟ آیا آن را انقلابی در درک انسان از فضا می‌دانید؟ دیدگاه خود را در بخش «کامنت‌ها» با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (4 نظر)

    این انفجار ابر قول سرخ نصیب خورشید ما نیز در آینده‌ای تقریباً 5 میلیارد سال دیگه نیز خواهد شد!! البته کره زمین خیلی زودتر توسط خورشیدی که به غول سرخ تبدیل شده بلعیده خواهد شد! البته بشریت و حیات روی زمین میلیارد ها سال قبلش از بین رفته! اما هرگز مرگ خورشید رو نخواهیم دید!!

    پاسخ

    سلام روح موجودیست فضایی عامل حرکت کیست میدانی تاثیرات سیاره زمین در آسمان وفضاوخارج ازجوزمین خوب ببین وجود نیروی الکترومغناطیس بیدادمیکندسیاره درخشان در چهره خوبان وسرخ زشتگاران جالبترازآن ازنیت وافکارآنها خبرداشت رازخلفت نام داشت عامل حرکت دادبدستش گفت ببینش،بگیرش سپس کشتش
    بیادوالدینم روحشان شاد،یادشان گرامی،راهشان پررهروباد

    پاسخ

    سلام هنوزدرعین ناباوری نتیجه کارهای خودرامیگیریم ،میبینیم سپس می‌میریم آنهانه تنهادرروح وروان بلکه از زمین تافضا،جو،……تاثیرگذار است
    عامل آن نیروالکترومغناطیس موجوددرجسم ماست پس مراقب اعمال ورفتارزشت خودباشیم درضمن عکس آن وجوددارد نورانی میشویم مثبت اندیشی ذات حقیقی ماست ( طفل معصوم بودیم ما)خدانگهدار

    پاسخ

    سلام روح موجودیست فضایی عامل حرکت کیست میدانی خبرهاعالیست ایام به کام خدانگهدار

    پاسخ