;
coinex

تغییر موضع بانک مرکزی ؛ واردات خودرو با یوان امکانپذیر است؟

واردات خودرو قرار بود با ارز یورو انجام شود اما اکنون با توجه به اخبار انتظار می‌رود واردات خودرو با یوان امکان‌پذیر شود. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

واردات خودرو یکی از بحث‌های پر چالش این روزها است. پیش از این وزارت صمت اعلام کرده بود که تا دو هفته آینده واردات خودرو به سرانجام خواهد رسید؛ اما دوباره با مطرح شدن اشکالاتی در آیین نامه واردات، وزرات صمت واردات را به تعویق انداخت. اکنون مسئله واردات خودرو با یوان به جای یورو مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: نیاز به 1 میلیارد یورو برای واردات خودرو

احتمال واردات خودرو با یوان

در چهارم شهریورماه مصوبه واردات خودرو درحالی ابلاغ شد که منابع ارزی در آن را یورو در نظر گرفته بودند. هرچند به نظر می‌رسید که تخصیص بودجه یک میلیارد یورویی امکان‌پذیر باشد، اما با گذشت زمان و شکست حاصل شده از مذاکرات در برجام این امر امکان‌پذیر نخواهد بود.

احتمال واردات خودرو با یوان

البته در ابتدا نیز تخصیص سقف بودجه یک میلیارد یورویی با انتقادهایی روبرو بود. انتقادها از این لحاظ مطرح می‌شد که میزان سقف در نظر گرفته شده کمتر از میزانی است که پاسخگوی بازار خودروی کشور باشد و اهداف مربوط به قانون ساماندهی صنعت خودرو -که این آیین‌نامه بر پایه آن نوشته شده است را تامین کند.

بخش دیگر از انتقادها البته شکل دیگری داشت. این انتقادها مطرح می‌کردند که در حال حاضر و شرایط تحریمی کشور، خودرو یک کالای لوکس محسوب می‌شود و از اساس تخصیص بودجه‌ای برای واردات آن منابع ارزی کشور را محدود خواهد کرد.

اکنون که مذاکرات برجام نیز به نتیجه نرسیده است به نظر می‌رسید که بر اساس اخبار شنیده شده از بانک مرکزی، این نهاد با واردات خودرو مخالفت کند. اما راه حلی دیگری مطرح شده است. اعلام شده است که می‌توان در قبال صادرات نفت یا دیگر کالاها به چین یا از محل منابع ارزی که ایران پیش‌تر در این کشور داشته، خودروی چینی وارد کشور کرد.

احتمال دیگر این است که موضوع نفت در میان نباشد و بانک مرکزی سعی کند معاملات در مورد واردات خودرو را با حذف دلار و یورو از طریق مبادله براساس یوآن با ریال انجام دهد.

چین، شریک تجاری ایران در تحریم ها

روزنامه دنیای اقتصاد گفت و گویی با رئیس اتاق بازرگانی چین و ایران داشته است که بررسی برخی نکات مطرح شده در این گفت و گو می‌پردازیم.

چین، شریک تجاری ایران در تحریم ها

مجیدرضا حریریدر این گفت و گو به موضوع واردات همیشگی چین به ایران اشاره کرده است. وی اشاره کرد: «چین در میانه تحریم‌ها و درحالی که هیچکدام از کشورها حق واردات قطعات خودرو به ایران را ندارند به ایران قطعات منفصله وارد می‌کند؛ قطعات منفصله شامل خودروهای  مونتاژی می‌شوند.» همچنین وی اشاره می‌کند:

«براساس تحلیل این دست از آمارها، به نظر نمی‌رسد ایران در چین پول نفت مازادی داشته باشد که حالا در قبال آن خودروی کامل وارد کند.»

حریری در واکنش به واردات خودرو در ازای صادرات نفت تاکید می‌کند نفت یک کالاست و می‌توان آن را فروخت و از محل آن کالاهای دیگری از جمله خودرو خرید؛ اما اینکه برای مثال گفته شود ما 100 هزار بشکه نفت می‌دهیم و در قبال آن خودرو می‌گیریم، بستگی به توافقات و البته قوانین از جمله آیین‌نامه واردات خودرو دارد.

به اعتقاد حریری این یک موضوع دولتی نیست و توافقات لازم باید بین کمپانی‌ها انجام شود. وی تاکید می‌کند تنها سرمایه‌گذاران خارجی که در حوزه خودروی ایران فعالیت می‌کنند، چینی‌ها هستند و اگر قرار بر واردات از این کشور باشد دسترسی خوبی خواهند داشت.

توان زیادی برای انتخاب از برندهای مطرح دنیا نداریم

حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در میانه این گفت و گو اشاره کرد:

 با سقف 20 هزاردلاری که برای خودروهای وارداتی در آیین‌نامه واردات تعیین شده، توان زیادی برای انتخاب بین برندهای مطرح دنیا نداریم.

اما بیشتر خودروهای شرکت‌های نوپای چینی به طور حدودی در همین بازه قیمتی‌اند و خودروهایی که در بازار ایران 600 تا 700 میلیون تومان به فروش می‌رسند در بازارهای چین همان بازه قیمتی 20 هزاردلاری را دارند.

به نظر می‌رسد راه واردات خودرو با تمام مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد، برای مدت طولانی هموار نشود. این درحالی است که سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس چند روز پیش مدعی شده بود که واردات خودرو از یکی دو هفته دیگر عملی می‌شود.

بیشتر بخوانید

نظر شما در خصوص واردات خودرو با یوان چیست؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید و اخبار فناوری را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر