;
coinex

رکورد جدید انتقال داده شکسته شد ؛ دانلود 225 هزار فیلم در هر ثانیه!

رکورد جدید انتقال داده با کابل فیبر نوری شکست! محققان دانمارکی موفق به انتقال 1.84 پتابیت اطلاعات در ثانیه شدند. جزئیات بیشتر خبر را در تکراتو بخوانید.

طیق اخبار منتشره در رسانه‌ی New Scientist، محققان دانمارکی موفق به ساخت یک تراشه جدید و کابل فیبر نوری جدید شده‌اند که رکورد جدید انتقال داده را ثبت کرده است. این تراشه می‌تواند در هر ثانیه 1.86 پتابیت اطلاعات را منتقل کند.

بنابر گزارش New Scientist، پروژه مذکور در شهر کپنهاگن توسط گروهی از پژوهشگران دانشگاه فنی دانمارک انحام گرفت. در توضیح رکورد جدبد انتقال داده باید بگویم که نرخ انتقال 1.84 پتابیتی چیزی معادل دانلود 225 هزار فیلم در ثانیه است!

بیشتر بخوانید: نصب و راه‌ اندازی استارلینک : چگونه کیت اینترنت ماهواره‌ای را در خانه نصب و راه اندازی کنیم؟

رکورد جدید انتقال داده شگفت انگیز است!

تراشه‌ی جدید که محققان دانمارکی موفق به تولید آن شدند، در حقیقت یک تراشه فوتونیک است که شامل دو یا چند قطعه فوتونیک است که یک مدار کاربردی را به تشکیل می‌دهند. این فناوری با شناسایی، تولید و پردازش نور، سبب تقسیم جریان داده‌ها به هزاران کانال مجزا می‌شود و سپس آن‌ها را به‌صورت یک‌جا در مسیر 7.9 کیلومتری منتقل می‌کند.

رکورد جدید انتقال داده

طبق گفنه‌ی محققان، برای انجام این کار، نخست داده‌ها را به 37 قسمت تقسیم کرده‌اند و سپس هر کدام را از یک هسته جداگانه از کابل فیبر نوری فرستادند. در نتیجه‌ی این آزمایش هر کدام از این کانال‌ها به 223 تکه داده تقسیم شدند که درون قطعات تکی از طیف الکترومغناطیسی وجود داشتند.

البته این اولین بار نیست که آزمایشی از این دست انجام می‌شود. پیش‌تر نیز انتقال اطلاعات با حداکثر نرخ 10.66 پتابیت بر ثانیه صورت گرفته است. البته رکوردهای پیشین با استفاده از تجهیزات ناکارآمد و نامناسب ثبت شده بود که می‌تواند دقت آن‌ها را مورد بحث قرار دهد. اما رکورد جدید انتقال داده با استفاده از یک تراشه کامپیوتری تنها به ثبت رسیده است. همین به شکل قابل توجهی موجب کاهش هزینه‌های انرژی و افزایش پهنای باند شده است.

اگرچه هنوز توسعه این تراشه کامل نشده است و برای رمزنگاری اطلاعات در هر جریان خروجی به یک لیزر و دستگاه‌هایی نیاز دارد. اما مدیر و رهبر این پژوهش ادعا کرده است که با قرار دادن این دو عنصر در خود تراشه می‌توان اندازه کل سیستم را در حد یک جعبه کبریت کوچک کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره رکورد جدید انتقال داده چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر