;
coinex

اولین خورشید گرفتگی قرن امروز در ایران [+ فیلم]

اولین خورشید گرفتگی قرن امروز در ایران قابل مشاهده است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در ادامه با تکراتو همراه باشید.

کارشناس نجوم با اعلام وقوع خورشید گرفتگی 3 آبان 1401 در آسمان ایران گفته که این کل گرفت در تهران 2 ساعت و 22 دقیقه قابل رویت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

اولین خورشید گرفتگی قرن امروز در ایران

اولین خورشید گرفتگی قرن امروز در ایران
اولین خورشید گرفتگی قرن امروز در ایران

حسن حاتمی منجم و عکاس خورشید در اصفهان تاکید کرد که نخستین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم امروز سه‌شنبه سه آبان در ایران قابل مشاهده بود و در کشورمان نیز حدود ساعت ۱۵ به اوج خود می‌رسد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید دقیقا در یک راستا قرار بگیرند و این حرکت مانع رسیدن نور خورشید به زمین بشود؛ خورشید گرفتگی به اشکال کلی، جزئی و حلقوی یا گاهی ترکیبی از حلقوی و کلی رخ می‌دهد که در هر یک از آن‌ها بخش‌هایی از خورشید، به‌اصطلاح می‌گیرد.

حسن حاتمی، منجم و عکاس خورشید در اصفهان روز دوشنبه گفت:

نخستین خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم هجری شمسی فردا به‌صورت جزئی اتفاق می‌افتد، زمان شروع آن در کشورمان از حدود ساعت 13 و 30 دقیقه است و حدود ساعت 16 پایان می‌یابد.

وی بابیان اینکه زمان اوج این پدیده نجومی در نقاط مختلف کشورمان حول‌وحوش ساعت 15 است، اظهار داشت که در اولین خورشیدگرفتگی قرن در ایران، سایه ماه بر روی کره زمین نمی‌افتد بلکه قسمت جنوبی نیم‌سایه را خواهیم داشت که بیشتر در نیم‌کره شمالی زمین قابل‌مشاهده است.

ویدیو توضیحات مرتبط با اولین خورشید گرفتگی قرن در ایران در سه شنبه 3 آبان را در ادامه مشاهده کنید:

این کارشناس نجوم با اشاره به اینکه درصد خورشیدگرفتگی در نقاط مختلف کره زمین، متفاوت است، خاطرنشان کرد:

بیشترین میزان گرفتگی در کشورمان حدود 60 درصد است.

وی با تاکید بر اینکه خورشیدگرفتگی امروز در ایران را نمی‌توان به سهولت دید، اضافه کرد که کم شدن نور خورشید به دلیل قرار گرفتن ماه در مقابل آن، قابل احساس است و برای رصد خورشیدگرفتگی 3 آبان در ایران حتما باید از تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر خورشیدی، عینک‌های خورشیدی یا شیشه‌های جوشکاری استفاده کرد.

حاتمی ادامه داد: «اگر علاقه‌مندان به رصد خورشیدگرفتگی، عینک مخصوص آن را ندارند می‌توانند از شیشه‌های جوشکاری نمره 14 یا 18 استفاده کنند یا 2 شیشه جوشکاری نمره 7 یا 9 را بر روی‌هم قرار دهند».

این عکاس خورشید درباره عکس برداری از اولین کسوف قرن در ایران خاطر نشان کرد:

برای عکس‌برداری از این پدیده نجوی باید لنز یا تلسکوپ مجهز به فیلتر خورشیدی باشد یا اگر با گوشی تلفن همراه قصد عکاسی دارند دوربین آن باکیفیت بالا باشد و جلوی آن شیشه جوشکاری یا عینک خورشیدی قرار دهند.

عینک مخصوص مشاهده خورشید گرفتگی
عینک مخصوص مشاهده خورشید گرفتگی

حاتمی تاکید کرد که نخستین پدیده خورشیدگرفتگی قرن پانزدهم هجری شمسی در اصفهان ساعت 13 و 48 دقیقه شروع می‌شود، در ساعت 15 و چهار دقیقه به اوج خود می‌رسد و ساعت 16 و 13 دقیقه پایان می‌یابد.

وی بیشترین میزان خورشیدگرفتگی در اصفهان را حدود 50 درصد اعلام کرد.

ویژه‌برنامه رصد نخستین خورشیدگرفتگی قرن سه‌شنبه سوم آبان از ساعت 13 و 30 دقیقه با حضور کارشناسان و علاقه‌مندان در رصدخانه ادیب در مجموعه شهر علم اصفهان برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر