;
coinex

ریال دیجیتالی به بازار آمد ؛ معاملات با رمز ریال آغاز شد

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اجرای آزمایشی پروژه ریال دیجیتالی خبر داد. پروژه رمزریال جهت راه‌اندازی نیازی به رگولاتور نخواهد داشت.

ریال دیجیتال، رمزارز بانک مرکزی ایران است. این رمزارز به عنوان پول نقد الکترونیکی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ریال دیجیتالی همانطور که از نامش پیداست، نسخه الکترونیکی ریال بوده و ارزش آن نیز متناسب با ارزش ریال کاغذی تنظیم می‌شود.

بیشتر بخوانید: راه اندازی آزمایشی رمزریال ؛ پیامدهای ریال دیجیتال برای اقتصاد ایران چیست؟

ماهیت ریال دیجیتالی

ریال دیجیتالی به منظور هوشمندسازی پول ملی به بازار عرضه شده است. این رمزارز ماهیتی مشابه با استیبل کوین‌ها دارد. استیبل کوین به رمزارزهایی گفته می‌شود که دارای پشتوانه ثابت نظیر دارایی‌های فیات هستند.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، رمز ریال مانند بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال دارای نوسان نیست و ارزش این رمزارز به ارزش روز اسکناس ریال وابستگی دارد. فرآیند استخراج رمز ریال تنها توسط بانک مرکزی قابل انجام است و اشخاص حقیقی و حقوقی قادر به استخراج ریال دیجیتالی نخواهند بود.

مزایای مرز ریال

بسیاری از کشورها در سراسر دنیا اقدام به رونمایی از ارز دیجیتال ملی خود نموده‌اند. از جمله این کشورها می‌توان به چین و ونزوئلا اشاره کرد. رمزارزهای ملی زیر نظر بانک‌های مرکزی صادر می‌شود. به این نوع رمزارزها CBDC می‌گویند. راه‌اندازی ریال دیجیتالی منجر به گسترش ارزهای دیجیتال در کشور خواهد شد.

ریال دیجیتالی به بازار آمد ؛ معاملات با رمز ریال آغاز شد

رمز ریال هزینه چاپ اسکناس را کاهش داده و همچنین با کاهش سرعت گردش پول در زمینه مهار تورم نیز مؤثر خواهد بود. کاربران حقیقی و حقوقی می‌توانند با افتتاح حساب در بانک مرکزی اقدام به خریداری رمز ریال نمایند. هر کاربر در ازای مبلغ واریزی خود، معادل دیجیتالی ریال را دریافت خواهد کرد.

در آینده‌ای نه چندان دور ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران در کنار سایر روش‌های پرداختی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. از دیگر مزایای رمز ریال می‌توان به سرعت بالای تراکنش‌ها اشاره کرد. تراکنش‌های مبتنی بر ریال دیجیتالی در کسری از ثانیه انجام می‌شود.

دلایل اهمیت ریال دیجیتالی

کشور ایران سالهاست که با انواع تحریم‌های مالی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌های دولت جهت پذیرش فناوری بلاک چین، دور زدن تحریم‌هاست. کشورهایی نظیر ایران و روسیه با سرعت بسیار بالایی مشغول توسعه رمزارزهای دولتی خود هستند. روسیه پروژه ارز دیجیتال ملی خود را در آپریل 2023 به صورت آزمایشی راه‌اندازی خواهد کرد.

ارزهای دیجیتال راهی مناسب برای دور زدن تحریم سوئیفت بانکی (SWIFT) به شمار می‌روند. کشور چین نیز اخیراً شروع به راه‌اندازی آزمایشی CBDC خود نموده است.

از دیگر دلایل اهمیت ریال دیجیتالی می‌توان به گسترش جهانی فناوری بلاک چین اشاره کرد. با پیشرفته‌تر شدن تکنولوژی‌های مالی و استقبال بالای کاربران از این حوزه، نیاز به راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی در کشور احساس می‌شود.

آیا رمز ریال غیرمتمرکز است؟

یکی از بزرگترین ابهامات درباره رمز ریال بانک مرکزی، متمرکز یا غیرمتمرکز بودن آن است. بر اساس گفته رئیس بانک مرکزی، انتشار و پشتیبانی از ریال دیجیتالی بر عهده بانک مرکزی قرار دارد؛ این بدان معناست که ارز دیجیتال ملی ایران کاملاً متمرکز بوده و بانک مرکزی مدیریت آن را در دست دارد.

ارزش رمز ریال همواره برابر با ریال سنتی خواهد بود. رمز ریال سیستم جایگزین سیستم مالی سنتی نیست. این سیستم تنها یک روش مکمل برای افزایش سرعت تراکنش‌ها و همچنین بهبود نقد شوندگی دارایی‌ها به شمار می‌رود.

راه‌اندازی آزمایشی ریال دیجیتالی

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اجرایی شدن فاز اول پروژه رمز ریال خبر داد. این پروژه با همکاری بانک ملی و بانک ملت راه‌اندازی خواهد شد.

محرمیان در خصوص فاز اول پروژه ریال دیجیتالی گفت: «بانک‌های ملی و ملت و تعداد محدودی از افراد و فروشگاه‌ها برای اولین بار پروژه ریال دیجیتالی را آزمایش خواهند کرد. این نهادها برای اجرای فاز اول عملیاتی رمز ریال انتخاب شده‌اند». معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه افزود:

در حال بررسی خروجی‌ها و بازخوردها و همچنین برطرف کردن مشکلات پروژه هستیم. در فاز بعدی اجرایی رمز ریال با بانک‌ها، فروشگاه‌ها و افراد بیشتری همکاری خواهیم کرد.

به عقیده محرمیان، پروژه رمز ریال از جمله پروژه‌هایی است که برای اجرایی شدن نیاز چندانی به دخالت رگولاتور ندارد. او در این راستا افزود: «بانک‌های زیادی مشتاق اجرایی شدن پروژه هستند؛ بنابراین مشکل زیادی در خصوص اجرای آن نداریم. بانک‌هایی که در صف همکاری قرار دارند،‌ به زودی به دو بانک ملی و ملت خواهند پیوست».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اجرای آزمایشی پروژه رمز ریال چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر