;
coinex

تصویر روز تکراتو؛ اجرام درهم تنیده سحابی گسیلشی خرچنگ

چرا درون سحابی گسیلشی خرچنگ برخی از پرجرم ترین ستاره‌های شناخته شده وجود دارد؟ هنوز هیچ‌کسی نمی‌داند! در تصویر روز تکراتو به مشاهده سحابی خرچنگ می‌نشینیم.

سحابی خرچنگ که با نام  NGC 6357  فهرست‌بندی شده، خوشه ستاره‌ای باز با نام پیسمیس ۲۴-۱ را در نزدیکی مرکز خود جای داده است – که منزلگاهی است برای ستارگان غیرعادیِ درخشان و پرجرم. شایان یادآوری است که پیسمیس ۲۴-۱ پر جرم‌ترین ستارهٔ این سحابی است.

امّا در متن بالا گفتیم سحابی گُسیلِشی خرچنگ؛ چنین عبارتی یعنی‌چه؟ سحابی گسیلشی، ابری است از ماده که در آن ستارگانی بسیار درخشان و سوزان جا خوش کرده‌اند، نور این ستارگان در طیف فرابنفش باعث برانگیختگی اتم‌های گاز شده و در نتیجه نور نسبتاً شدیدی از سحابی گسیل می‌شود. به عنوان نمونه، سحابی جبار در صورت‌فلکی شکارچی از نوع سحابی‌های گسیلشی است و البته همین، سحابی خرچنگ خودمان هم!

بیشتر بخوانید: تصویر روز تکراتو‌ ؛ صورت فلکی عقاب و ابرهای تیره‌ای در کرکس پرنده از نمای نزدیک!

شرح ماجرای سحابی گسیلشی خرچنگ

سحابی خرچنگ

درخشش کلی قرمز در نزدیکیِ ناحیهٔ تشکیل داخلی ستاره، ناشی از انتشار گاز هیدروژن یونیزه‌ شده است. هم‌چنین در اطراف سحابی، که در تصویر نمایان است، میله‌های پیچیده‌ای از گاز، غبار تیره را می‌بینیم که ستارگان نوباوه هستند.

سَحابی‌های گُسیلِشی یا سحابی‌های نَشری گونه‌ای از سحابی‌های پخشنده در کیهان هستند که درباره چیستی آن در مقدمه مختصری گفتیم. باز خود این سحابی پخشنده نیز دو دستهٔ دیگر بازتابی و تاریک را هم شامل می‌شود.

القصه، تصویر بالا الگوهای درهم‌تنیده ناشی از فعل و انفعالات پیچیده‌یِ بین بادهای بین ستاره‌ای، فشار تابشی، میدان‌های مغناطیسی و گرانش است، که با دوربین انرژی تاریک دی‌او‌ای در تلسکوپ 4 متری بلانکو در رصدخانه آمریکایی Cerro Tololo در شیلی گرفته شده است.

اگر بخواهید راجع به عظیم بودن این سحابی بیشتر بدانید، عارضم که مساحت NGC 6357 حدود 400 سال نوری است و در فاصله 8000 سال نوری از ما به سمت صورت فلکی عقرب قرار دارد، در واقع برای خودش قلتشنی است، که خیلی از آدمیزاد دور است!

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ سحابی گسیلشی خرچنگ چیست؟  آیا به نظرتان در آینده می‌توانیم از درون فعل و انفعلات آن بیشتر سر در بیاوریم؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع: Nasa

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر