;
coinex

فوت 6 هزار نفر در نتیجه آلودگی هوای تهران در یک سال!

وزارت بهداشت از فوت 6 هزار نفر در نتیجه آلودگی هوای تهران در یک سال خبر داد. برخی مسئولین تولید انرژی با سوخت‌های فسیلی را دلیل اصلی این آلودگی می‌دانند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی، تاثیر زیادی در آلودگی هوا دارد.

آمارهای وزرات بهداشت نیز تاثیر وحشتناک این موضوع را در میزان مرگ و میر هم‌وطنان نشان می‌دهد. طبق این آمار در سال 1400، آلودگی هوا منجر به مرگ 21 هزار هم‌وطن در 27 شهر کشور شده که 6 هزار نفر از آنها، ساکن تهران بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: خبر جنجالی ناسا درباره انتشار گاز متان بر فراز تهران

فوت 6 هزار نفر در نتیجه آلودگی هوای تهران در یک سال!

معمولا عامل اصلی آلودگی هوا، رفت و آمد وسیله‌های نقلیه فرسوده در نظر گرفته می‌شد اما در دی 1399، نیروگاه‌های تولید برق به دلیل استفاده از سوخت مازوت متهم اصلی این آلودگی اعلام شدند.

داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، نیز این موضوع را تائید می‌کند و می‌گوید که حتی با با استاندارد کردن سوخت و خودروها، وضعیت هوا درست نخواهد شد چراکه 94 درصد تولید انرژی کشور بر پایه سوخت‌های فسیلی است.

فوت 6 هزار نفر در نتیجه آلودگی هوای تهران

وی در ادامه تاکید کرد کاهش آلودگی هوا در اولویت هیچکس نیست از همین رو نمی‌توان انتظار هوای بهتری داشت. او افزود:

بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال 1400 در 27 شهر آلوده کشور با 35 میلیون جمعیت، حدود 21هزار مرگ‌ و میر منتسب به آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق 2.5 میکرون در بزرگسالان گزارش شد که 11 میلیارد دلار هزینه به کشور وارد کرده است. همچنین در تهران 6 هزار نفر جان خود را به این علت از دست داده‌اند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است برای کاهش آلودگی هوا در کشور می‌بایست به سراغ استفاده از نیروگاه‌های با انرژی تجدیدپذیر برویم. وی در ادامه گفته است: «شدت مصرف انرژی در ایران سه برابر دیگر نقاط جهان است. مساله و راهکار مشخص اما اجرا کردن آن دچار مشکل است. شعارها در این زمینه باید به تغییر رفتار مسئولان و مردم منجر شود تا وضعیت پیچیده‌تر از این نشود.»

داریوش گل‌علیزاده با اشاره به اینکه تولید موتورهای کابراتوری ممنوع شده است اما هنوز با استفاده از آن‌ها آلودگی بسیاری تولید می‌شود، گفت:

در تهران منابع انتشار آلودگی بسیار بالاست، به همین علت استفاده از هر خودروی استاندارد و جدیدی موجب تشدید آلودگی می‌شود در حالی که هدف به حداقل رساندن آلودگی هوا است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی فوت 6 هزار نفر در نتیجه آلودگی هوای تهران چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر