;
coinex

دردسرهای تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی [گفتگو با رضا الفت نسب]

این روزها خبر تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی به دو اتحادیه توزیعی و خدماتی بسیار داغ است. این طرح با رأی هیئت عالی نظارت بر سازمان صنفی تصویب شد.

در صورتی که بیش از یک سال و نیم است انتخابات اتحادیه کسب و کار مجازی به تاخیر می‌افتد، حالا طرح تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی به دو اتحادیه مجزای توزیعی و خدماتی مطرح است. اختلالات اینترنتی ضربه‌ای بسیار مهلک‌تر از آنچه تصور می‌شود بر تنه‌ی اکوسیستم کسب وکارمجازی بوده است و حالا به نظر می‌رسد این تفکیک نیز، تیر خلاصی بر بدن بی‌رمق این اکوسیستم و جوانان مستعد آن در بخش خصوصی باشد.

این طرح نه از درون اتحادیه و نه با مشورت و توجه به نظرات آن‌ها مطرح گردیده است که این خودش نمود بزرگی برای بی‌اعتنایی به اکوسیستم است. آیا این تفکیک نتیجه‌ای به جز تفرقه‌افکنی خواهد داشت؟ در این گفتگو با آقای رضا الفت نسب؛ عضو اصلی هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار مجازی به گفتگو می‌پردازیم تا از عواقب تصویب این طرح بیشتر بدانیم.

بیشتر بخوانید: انتقاد تند عضو هیئت مدیره نصر تهران از وضعیت اینترنت ؛ چیزی به نام اینترنت وجود ندارد!

تاثیرات تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی

یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با این طرح، دستور انجام آن از جایی بیرون از اتحادیه است. الفت نسب؛ عضو اصلی هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار مجازی از تاثیرات تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی می‌گوید: «با توجه به این که طرح و تصویب این موضوع بسیار عجیب بود، بخش خصوصی تمام تلاش خود را کرد که درک کند این طرح با چه هدفی و از کجا آمده است. تصور می‌شود که این طرح شاید حتی خارج از وزارت‌خانه آمده است و حالا به کسب و کارها دیکته می‌شود.»

تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی 

وی افزود:

«من نمی‌دانم هدف طرح تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی چیست. اجازه ندادند که کارشناسی لازم بر روی طرح انجام شود. مخالفت‌ها اعلام شد اما توجهی نکردند. دور اول اتاق اصناف ایران با این طرح مخالفت کرد و بدون تشریفات قانونی متاسفانه وزیر صمت این طرح را امضا کرد. اتفاقات دیگری افتاد که منجر به تغییراتی در اتاق اصناف شد. در این تغییرات تیم جدیدی به روی کار آمد و نماینده وزیر سمت در اتاق اصناف به ریاست اتاق اصناف رسید و راه برای تصویب این طرح هموارتر شد.»

عضو اصلی هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار مجازی ادامه داد: «به نظر من همین که بخش عمده‌ی خصوصی با این طرح مخالف است، درست بودن این طرح را زیر سوال می‌برد. طبق چیزی که در جلسات دیدیم، وزارت سمت نیز دلیل قانع کننده‌ای برای تصویب این طرح ندارد و همین تصور دیکته شدن این طرح را افزایش می‌دهد. از دلایلی که مطرح شد 100000 کسب و کار اینترنتی وجود دارد، در صورتی که تعداد 4000 هزار از این کسب و کارها جزو اتحادیه هستند و این نشان دهنده جذب 4 درصدی توسط اتحادیه است، لذا این تفکیک باید صورت بگیرد.»

الفت نسب در پاسخ به این سوال که آیا با تفکیک جذب بیشتری صورت می‌گیرد، گفت:

«این استدلال اشتباه است. زیرا هیچ تضمینی وجود ندارد که در نتیجه‌ی تفکیک این جذب افزایش پیدا کند. آیا با این تفکیک 4000 صنف جذب شده 100000 تا خواهند شد؟ یکی از مهم‌ترین دلایل جذب 4 درصدی آن است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک، بدون توجه به آیین‌نامه 87 قانون نظام صنفی، یک طرفه نماد صادر می‌کرد. در صورتی که ابتدا باید پروانه کسب صادر شود.»

وی ادامه داد: «در عمر چهارساله این اتحادیه بارها و بارها بحث‌‌های تخصصی پیش می‌آمد که در کارگروه‌های مشورتی و موضوعات مختلف مطرح می‌شد با حضور ذی‌نفعان و به نتایج خیلی خوبی هم می‌رسیدیم. مثلا در خصوص آیین‌نامه‌ی طلا، در خصوص تاکسی‌های اینترنتی، شرکت‌های ارائه خدمات پیامک، شرکت‌های درمان در محل و … برای هر کدام از این مباحث کارگروه تشکیل شده بود. در هر صورت واقعا دلیلی برای تفکیک اتحادیه کسب و کارها نداشتند. جالب است که در جلسه‌ای که چند ماه پیش برگزار شده بود، یکی از کسب و کارها با معرفی خودش از معاون وزیر پرسید به نظر شما ما خدماتی محسوب می‌شویم یا توزیعی؟ پاسخ معاون وزیر خدماتی بود. سپس صاحب کسب و کار به طور حقوقی اثبات کرد که خیر توزیعی است. واقعا هیچ حرف و تعریف درستی از طرح خودشان نداشتند. سبب تاسف است که افراد بدون هیچ بررسی کارشناسی ورود می‌کنند و آنقدر دست خود را باز می‌بینند که آینده‌ی کسب و کارها را بتوانند با این طرز فکر دچار مشکل کنند.»

تفکیک اتحادیه، شکست انسجام و یکپارچگی است

بسیاری از کارشناسان کسب و کار مجازی مخالف تصویب طرح تفکیک اتحادیه هستند. رضا الفت نسب در پاسخ به این سوال که آیا این تفکیک در جهت تسهیل امور کسب و کارها و به نفع اکوسیستم خواهد بود، پاسخ داد:

«نه. ببینید بسیار بعید است که تسهیل امور صورت بگیرد. اولا که به وجود آمدن یک اتحادیه دیگر سبب چند صدایی در صنف خواهد شد. کما اینکه بسیاری معتقدند که این طرح می‌خواهد انسجام صنف زا تضعیف کند، که بعید به نظر نمی‌رسد. قطعا اختلافاتی میان دو اتحادیه رخ خواهد داد. زیرا هر اتحادیه بر اساس قانون می‌تواند دستورالعمل‌هایی را برای خود داشته باشد. از این رو ممکن است اتحادیه‌ها در مقابل هم زورآزمایی کنند. از طرفی بسیاری از کسب و کارها در هر دو حوزه‌ی توزیعی و خدماتی در حال فعالیت هستند، لذا دچار مشکل خواهند شد.»

تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی 

وی افزود:

«هرچند ممکن است امیدی واهی باشد، اما امیدوارم که وضعیت کسب و کارها از این بدتر نشود. زیرا به قول دوستان به نظر می‌رسد با این تصمیمات و طرز تفکر و با این نادیده گرفتن بخش خصوصی طرح صیانت دومی در اتحادیه اجرا می‌گردد. البته اقدامات دیگری انجام شده که جای سوال دارد. امیدوارم که نهادهای نظارتی که بارها و بارها در این موضوع اعلام موضع کردند و ایراد گرفتند باز هم ورود کنند. اگرچه دیده می‌شود که در همین مصوبه هم ایراداتی هست زیرا فقط 8 نفر از هیئت عالی نظارت آن را امضا کرده‌اند، در حالی که حد نصاب آن 10 عضو است.»

عضو اصلی هیئت مدیره اتحادیه کسب و کار مجازی در ادامه گفت: «در هر صورت امیدوارم که نهادهای نظارتی بیشتر از این به حوزه کسب وکارهای آنلاین توجه کنند این حوزه بسیار خاص و تخصصی است. تقریبا 95 درصد این اکوسیستم را جوانانی تشکیل می‌دهند که می‌توانند امید را به جامعه تزریق کنند. اما امروز متاسفانه دچار مشکلاتی شدند از جمله موضوعات مربوط به محدودیت شبکه‌های اجتماعی و اختلالات اینترنت و حالا که اینگونه اتحادیه کسب و کارهای مجازی قلع و قم شد. از طرفی با توجه به تجربه‌ای که داشتیم، ساختن اتحادیه جدید و تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی به دو اتحادیه مجزا خودش کار بسیار پر زحمتی است و با توجه به تاخیر در انتخابات این اتحادیه که چندین بار به دلایل ناموجه عقب افتاده است و با توجه به اتفاقات این روزها، خود صنف نیز اصلا مایل به این تفکیک نیست و نمی‌تواند درگیر این موضوعات شود.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تفکیک اتحادیه کسب و کار مجازی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر