;
coinex

چیپ‌های خودروهای تسلا را هم TSMC می‌سازد؛ سامسونگ بازهم قافیه را باخت!

به نظر می‌رسد که باز هم یک شکست دیگر برای سامسونگ در زمینه ساخت چیپ برای خودروهای خودران به ثبت رسیده و شرکت TSMC چیپ‌های خودروهای تسلا را می‌سازد.

به نظر می‌رسد که چرخ تجارت چیپ‌های سامسونگ به خوبی نمی‌چرخد. سامسونگ پس از باخت در زمینه شراکت با کوالکام به شرکت TSMC، مجبور به عقب انداختن معرفی سری پرچم‌دار اگزینوس خود شده و رقابت دیگری را نیز واگذار کرد.

حال به گزارش Taiwan Economic Daily، به نظر می‌رسد که تسلا در حال جایگزینی سامسونگ با TSMC است. این شرکت سفارش بزرگی را از سوی تسلا برای ساخت تراشه‌های رانندگی کمکی (FSD) ثبت کرده است. این‌ها در فرآیندهای 4 نانومتری و 5 نانومتری تولید خواهند شد. در حال حاضر، TSMC از اظهار نظر رسمی خودداری کرده، اما همین خبر کوتاه هم نشان‌دهنده ضرر دیگری برای بخش تراشه‌های سامسونگ است.

بیشتر بخوانید: خودروهای تسلا حقیقتا خودران ؟ تحقیقات دولتی آغاز شد

ساخت چیپ‌های خودروهای تسلا توسط TSMC

طبق گزارشات منتشر شده، تسلا ممکن است در سال 2023 به یکی از هفت مشتری برتر TSMC تبدیل شود. این یک نقطه عطف مهم است، و در واقع، این اولین بار است که یک شرکت خودرویی به عنوان مشتری جدید در میان مشتریان اصلی TSMC ظاهر می‌شود. سامسونگ، به خصوص پس از، از دست دادن بخش اسنپدراگون کوالکام، مطمئناً از تسلا به عنوان یک مشتری قدردانی می‌کند.

در حال حاضر تسلا مشغول توسعه یک سیستم رانندگی کاملاً خودکار (رایانه کامل خودران) است. بنابراین این شرکت از یک تراشه استفاده خواهد کرد تا محاسبات پرسرعت، هوش مصنوعی و سایر عملکردها را ادغام کند. قبل از این، تسلا روی یک استراتژی با چند تامین‌کننده کار می‌کرد.

چیپ‌های خودروهای تسلا

به همین منظور این شرکت از چیپ‌های سامسونگ و TSMC سفارش می‌داد. نسل قبلی FSD‌ها 14 نانومتری، عمدتاً در کارخانه آستین سامسونگ تولید می‌شد. این تراشه نام Hardware 3.0 را یدک می‌کشد و بعداً به فرآیند 7 نانومتری هم ارتقا یافت. اکنون، چیپ‌های خودروهای تسلا به قلمرو 4 نانومتری و 5 نانومتری وارد خواهد شد و این چیپ‌ها را فقط از شرکت TSMC سفارش خواهد داد.

لازم به ذکر است که سرعت پردازش تصویر Hardware 3.0 21 بیشتر از نسخه 2.5 آن است. همچنین هزینه یک واحد 20 درصد کمتر است و دارندگان خودروهای قدیمی می‌توانند به صورت رایگان آن را ارتقاء دهند. تراشه FSD خود ارتقا یافته تسلا دارای قدرت محاسباتی تا 144 TOP است. هشت دوربین از سیستم پشتیبانی می‌کنند و کار پردازش بصری را تکمیل می‌کنند. نسل بعدی به زودی با TSMC عرضه می‌شود (احتمالاً با نام Hardware 3.5 or 4.0) و سه برابر قدرت مدل فعلی را ارائه می‌دهد.

این مطمئناً یک ضربه دیگر به شرکت سامسونگ خواهد بود. به نظر می‌رسد همه چیز با اسنپدراگون 8 نسل 1 آغاز شد؛ تراشه 4 نانومتری که دارای مشکلات گرمایشی و راندمان کم انرژی بود. همچنین، GPU هایپ شده‌ای پشت این رقابت بود. بنابراین شرکت کوالکام با عجله به شرکت TSMC مراجعه کرده و تراشه‌های جدیدی را با نام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 ارائه کرد.

اکنون اسنپدراگون 8 نسل 2 با همکاری TSMC خواهد ساخت و این برند به گذشته ناموفق خود با سامسونگ نگاه نمی‌کند. طبق برخی گزارش‌ها، این برند سامسونگ را حتی برای ساخت تراشه‌های میان‌رده‌ها نیز انتخاب نمی‌کند. اسنپدراگون 7 نسل 2 نیز با همکاری TSMC ساخته خواهد شد. در حال حاضر، به نظر می‌رسد که بخش Tensor گوگل نقشی کلیدی در آینده تجارت چیپ‌های سامسونگ ایفا خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ساخت چیپ‌های خودروهای تسلا توسط TSMC و شکست دیگر سامسونگ در این زمینه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

منبع: gizchina

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر