;
coinex

ایران در جایگاه دهم بزرگترین خودروسازان جهان ؛ کیفیتی که فدای کمیت شد!

یکی از بزرگترین خودروسازان جهان در طول سال جدید میلادی مطابق با آمار منتشر شده، ایران بوده است. این خبر به صنعت خودروسازی در ایران کمک‌ شایانی خواهد کرد.

کشورمان توسط انجمن تولیدکنندگان اروپا به مقام دهمین صنعت خودروسازی جهان در طی 9 ماهه اخیر سال 2022 تبدیل شده که توانسته از کشورهای قدرتمند در صنعت خودروسازی جلو بزند.

تا پیش از دست‌یابی به این مقام، کشورهای بزرگ اروپایی چون فرانسه و انگلیس و ایتالیا قدرتمندترین و بزرگ‌ترین خودروسازان جهان بودند.

بیشتر بخوانید: فروش ایران خودرو در بورس کالا 8 آذر 1401 ؛ عرضه 207 و تارا [+ شرایط و قیمت]

بزرگترین خودروسازان جهان

ایران که در طول سال‌های اخیر به نسبت گذشته، توانسته میزان تولیدات خود را افزایش دهد به رقم‌های بزرگی در کمیت خودورهای تولید شده رسیده، این درحالی بوده که کمیت موجوده فدای کیفیت شده است.

برگزاری طرح‌های فوق‌العاده برای فروش خودروهای ایرانی و افزایش تقاضا از سمت مردم موجب شده تا خودورسازان برای تولید خودروهای بیشتر ترغیب شوند.

بزرگترین خودروسازان جهان
بزرگترین خودروسازان جهان

ایران در طول 9 ماهه گذشته حدود 49 میلیون و 817 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است. این آمار و ارقام را انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا اعلام کرده‌اند.

با بررسی ارقام مشابه در سال گذشته مشخص می‌شود که میزان خودروهای تولیدی در سال جاری میلادی افزایش پیدا کرده است. از ژانویه تا سپتامبر سال پیش تنها حدود 45 میلیون و 696 هزار دستگاه خودرو در دنیا تولید شده.

این انجمن اروپایی خبر از رشد میزان تولید خودرو در ایران خبر داده است. ایران در طول 9 ماه گذشته به یکی از بزرگترین خودروسازان جهان تبدیل شده است.

صنعت خودورسازی کشور در سال جاری با رشد 31 درصدی مواجه بوده و توانسته حدود 949 هزار و 817 خودرو تنها در طول ما‌ه‌های اخیر تولید کنند.

در طول 9 ماهه ابتدای سال گذشته ایران تنها توانست حدود 723 هزار خودرو تولید کند که با بررسی اجمالی نسبت به آمار منتشر شده از سوی انجمن خودورسازان اروپا، شاهد افزایش میزان کمیت خودروهای تولید شده خواهیم بود.

ایران با دستیابی به رتبه دهم خودورسازان جهان توانسته سهم 1.9 درصدی از کل خودروهای تولید شده جهانی را در سال 2022 را از آن خود کند.

میزان تولید خودرو در جهان

ایران در سال 2021 به رتبه سیزدهم خودروسازان جهانی دست پیدا کرد. با رشد 31 درصدی در سال جدید توانستیم کشورهای آسیایی و اروپایی رقیب را کنار بزنیم و به مقام دهم جهانی برسیم، تا پیش از این روسیه و چک و اسلواکی بالاترین میزان تولیدات خودروهای داخلی را از آن خود کرده بودند.

فرانسه که به عنوان یکی از قدرتمندترین خودروسازان جهانی به شمار می‌رود، در سال جدید تنها توانسته 693 هزار دستگاه خودرو تولید کند.

بزرگترین خودروسازان جهان
ایران

ترکیه نیز در ماه اخیر از خودرو داخلی جدید خود رونمایی کرده که پیش بینی می‌شود در سال 2023 به یکی از قدرتمندترین و بزرگترین خودورسازان جهانی تبدیل شود. ترکیه در سال جاری تولیدات کمتری به نسبت ایران داشته است.

بزرگترین خودروساز جهانی چین است. این ابر قدرت اقتصادی توانسته در طول ماه‌های گذشته حدود 32 درصد از بازار خودرو جهانی را از آن خود کند. چین تنها در طول 9 ماهه سال جاری حدود 16 میلیون دستگاه خودرو تولید کرده است. با اجرای برخی سیاست‌های اقتصادی در چین، این کشور در صنعت خودروسازی توانست حدود 15.1 دهم درصد رشد را تجربه کند.

پس از چین، آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین خودروسازان جهان شناخته می‌شود. ایالات متحده آمریکا در طول سال جاری توانسته حدود 6 میلیون دستگاه خودرو تولید کند.

همچنین پس از آمریکا ژاپن به عنوان سومین و یکی از بزرگترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود. ژاپن با تولید حدود 5 میلیون خودرو نسبت به سال گذشته حدود 2 درصد افت داشته درحالی که آمریکا با رشد 12 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است.

هند نیز یکی از بزرگترین خودروسازان جهان محسوب می‌شود. این کشور که در حال تجربه اقتصاد پویا و در جریانی است، در سال 2022 توانسته 3 میلیون خودرو تولید کند که مشاهده ارقام منتشر شده نشان می‌دهد این کشور پرجمعیت توانسته از کره جنوبی به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی در دنیا جلو بزند.

روسیه که به عنوان یکی از رقبای جهانی ایران در صنعت خودروسازی محسوب می‌شود، به دلیل درگیری با اوکراین با افت شدیدی روبه‌رو بوده است و تنها توانسته حدود 300 هزار خودروی داخلی تولید کند، در حالی که این کشور در مدت مشابه سال قبل یک میلیون و 8 هزار دستگاه خودرو تولید کرده بود.

زیان خودروسازان

خودروسازان ایرانی در سال جدید با رشد قابل توجهی روبه‌رو بوده‌اند اما این رشد تنها به لحاظ کمیتی است و در بحث کیفیت، خودروهای ایرانی با عنوان ارابه مرگ شناخته می‌شوند و از کیفیت جهانی بالایی برخوردار نیستند.

بزرگترین خودروسازان جهان
انجمن تولیدکنندگان خودرو اروپا

علی نبوی معاون وزیر صمت و رئیس ‌هیئت عامل ایدرو که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، باتوجه به محدودیت‌های موجوده برای صنعت خودروسازی ایران گفت:

باید توجه داشته باشیم که تجربه پارس‌خودرو در واگذاری نتیجه مطلوبی نداشته است. اگر بحث قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه قرار نگیرد، زیان انباشته خودرو‌سازی‌ها به 140 هزار میلیارد تومان خواهد رسید و ابتدا باید جلوی خون‌ریزی را گرفت و سپس به فکر درمان بیماری باشیم.

نبوی همچنین با اشاره به دستیابی ایران به مقام بزرگترین خودروسازان جهان و افزایش میزان خودروهای تولید شده در کشور خاطر نشان کرد:

از این امکان نتوانستیم استفاده کنیم چرا که اجزای خوبی در صنعت داریم اما نتوانستیم از آن‌ها به درستی استفاده کنیم. برای بحث واگذاری و ارائه اجازه مدیریت به بخش خصوصی مشتاق هستیم. اگر بخش خصوصی نیز مدیریت ایران خودرو و سایپا را داشت و با نحوه قیمت‌گذاری امروز مواجه می‌شد، شاید تنها زیان انباشته آن 20 هزار میلیارد تومان کمتر بود اما مشکل اصلی این موضوع نیست.

صنعت خودروسازی در ایران باید همگام و هم‌جهت با خودروسازی در جهان باشد و دولت در ادامه این مسیر برای آینده ایران نقش بسزایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره بزرگترین خودروسازان جهان چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر