;
coinex

چه باور بکنید و چه نه هوش مصنوعی خلاق است و می‌تواند بهتر از انسان‌ها شعر بگوید!

کم‌تر کسی تصور می‌کرد که هوش مصنوعی خلاق هم باشد، امّا امروزه آن‌ها می‌توانند هایکو هم بگویند و رقیب انسان‌ها باشند!

ارزیاب‌های انسانی هم نوعی زیبایی پوئتیک و هم عدم ارتباط با اشعار هوش مصنوعی را در آن دیدند؛ ولی به واقع امر، داوری آن‌ها کمی سوگیرانه بود و پژوهشگران این پژوهش، برای این پدیده نامی برگزیدند و آن را الگوریتم‌گریزی نامیدند. در ادامه بیشتر راجع به آن نقل خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: چت بات هوش مصنوعی ChatGPT رسما معرفی شد؛ قابلیت‌هایی جذاب اما همچنان ناقص!

آیا واقعاً هوش مصنوعی خلاق است و می‌تواند بهتر از انسان شعر بگوید؟

هوش مصنوعی می‌تواند بدون کمک انسانی هم به خلق هنر ادبی بپردازد، مواظب باشید، حتّی به عنوان یک رقیب حرفه‌ای! هایکوهای سروده شده با هوش مصنوعی مستقل از ‌کمک انسانی با روش قیاسی مورد تحلیل قرار گرفت. ارزیابی‌ها نشان داد که تمایز بین هایکوهای سروده شده توسط انسان و هوش مصنوعی دشوار است. ارزیاب‌ها ناخودآگاه به سروده‌هایی که احساس می‌کردند توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، نمره‌های پایین‌تری می‌دادند، یعنی دچار نوعی اثر روان‌شناختی الگوریتم‌گریزی بودند.

هوش مصنوعی خلاق

پژوهش‌ها نشان می‌دهد شکاف بین خلاقیت انسانی و هوش مصنوعی همواره کاهش می‌یابد. مطالعات پیشین اشعار سروده شده هوش مصنوعی را در برابر اشعار نوشته شده انسانی قرار داده و قیاس کردند و پرسیدند که  آیا مردم می‌توانند بین آنها تمایزی قائل شوند یا نه؟

اکنون، مطالعه‌ای به رهبری یوشیوکی اوئدا (Yoshiyuki Ueda) در انستیتوی کیوتو، با عنوان برای آینده انسان و جامعه، پتانسیل هوش مصنوعی را در خلق هنر ادبی مانند هایکو – کوتاه‌ترین شکل شعری در جهان – سنجیده است که نشان از آن دارد هوش‌ مصنوعی قادر است با انسان‌ها رقابت کند.

گروه یوئدا هایکوهای سرودهٔ هوش مصنوعی مستقل از انسان، که به عنوان فرد خارج از حلقه یا HOTL نیز شناخته می‌شود، با روشی قیاسی  و به عنوان انسان در حلقه یا HITL مقایسه کردند. این پروژه شامل 385 شرکت کننده بود که هر یک از آنها 40 شعر هایکو، یعنی 20 شعر HITL و HOTL، به علاوه 40 شعری را که کاملاً توسط هایکو نویسان حرفه‌ای سروده شده بودند ارزیابی کردند.

جالب بود که ارزیاب‌ها تشخیص دادند که تمایز بین هایکوهایی که توسط انسان‌ها نوشته شده و آن‌هایی که توسط هوش مصنوعی سروده شده‌اند، چالش برانگیز است. ـــ‌اوئدا

نتایج و داده‌ها نشان از آن برتری هوش مصنوعی دارد و یا انسان‌ها؟

از نتایج، هایکوِ حلقهٔ HITL بیشترین تحسین را به دلیل ویژگی‌های شاعرانه خود دریافت کرد، امّا در دیگر سوی، اشعار HOTL و فقط انسانی نمرات مشابهی داشتند.

هوش مصنوعی خلاق

نویسنده توضیح می دهد:

«علاوه بر این رخداد، پدیده‌ای به نام الگوریتم‌گریزی در بین ارزیاب‌های ما مشاهده شد. که البته قرار بود بی‌طرف باشند و در عوض تحت تاثیر نوعی روانشناسی معکوس قرار گرفتند. به بیان دیگر، آنها تمایل داشتند، ناخودآگاه نمرات پایین‌تری به سروده‌هایی بدهند که احساس می‌کردند توسط هوش مصنوعی نگاشته شده‌اند.»

یوئدا اشاره کرد که در نظرگیری الگوریتم‌گریزی به عنوان عنصری تاثیرگذار، رویکرد نویی است که بر هنر هوش مصنوعی تمرکز کرده است.

او افزود:

«نتایج ما حاکی از آن است که توانایی هوش مصنوعی در زمینه سرایشِ هایکو جهشی رو به جلو داشته است و وارد ساحت جدید همکاری ماشین – انسانی برای تولید آثار خلاقانه‌تر شده است. هم‌چنین دریافتیم که وجود پدیده بیزاری الگوریتمی باعث می‌شود تا مردم نگاه دیگری به هنر هوش مصنوعی داشته باشند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما دربارهٔ هوش مصنوعی خلاق چیست؟ آیا هنوز هم گمان می‌کنید، نمی‌توانند خلاق باشند؟ نظرات‌تان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

منبع:sciencedaily

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر