;
coinex

واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک ؛ حدود اختیارات این نهاد را مشخص کنید!

واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک در نتیجه دستور این نهاد برای تغییر دامنه رخ داده است. برای جزئیات بیشتر با ما باشید.

واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک خبرساز شد. روز گذشته در خبری عنوان کردیم که شاپرک به شرکت‌های پرداخت‌یاری تا روز سوم دی‌ماه سال جاری مهلت داده است تا دامنه وب‌سایت‌های خود را از com. به ir. به دلیل امکان مسدودسازی این دامنه بین‌المللی تغییر دهند. اما حالا این اقدام شاپرک با واکنش جالب انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: ممنوعیت انتقال وجه بین پرداخت‌یاری توسط شاپرک [+ ابلاغیه بانک مرکزی]

واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک

انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی در بخش ابتدایی این بیانیه نوشت:

در روزهایی که استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای اینترنتی در جنگی نابرابر، سخت و نفس‌گیر با اختلال گسترده زیرساخت اینترنت، مهاجرت منابع انسانی و دیگر موانع و محدودیت‌ها روبرو هستند، شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (سهامی خاص)/شاپرک، طی نامه‌ای از شرکت‌های پرداخت‌یار خواسته است مطابق ضرب‌العجل تعیین شده، نسبت به تغییر دامنه خود از .com به .ir اقدام نمایند.

واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک

شاپرک همچنین در این نامه تاکید کرده باید حدود اختیارات و سیاست‌گذاری‌های شاپرک شفاف‌سازی شود. انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی، همچنین تاکید کرد: «این بدعت خطرناک برای ورود نهادهای رگولاتور و غیررگولاتور به امور داخلی استارتاپ‌ها و کسب و کارهای اینترنتی را اشتباه می‌داند.»

انجمن صنفی همچنین در ادامه نوشت:

«تغییر دامنه وب سایت یک استارتاپ، تبعات و پیامدهای زیادی شامل موارد زیر را برای یک استارتاپ به دنبال دارد.»

این انجمن در ادامه توضیحات خود موارد زیر را نام برد:

  1. هزینه‌های SEOیی تغییر دامنه
  2. نیاز به تغییرات در APIها و پلاگین‌های کاربران
  3. دشواری‌های اطلاع رسانی تغییر دامنه به کاربران
  4. ضربه به برند سازمانی (که یکی از باارزش‌ترین دارایی‌های یک کسب و کار محسوب می‌شود)
  5. هزینه‌های اصلاح اقلام تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی و …

انجمن صنفی توضیح داد: «این وضعیت در حالیست که لزوماً دارنده یک دامنه .com دارنده دامنه .ir مشابه نیست و در مواردی دامنه .ir مشابه قابل خریداری یا دردسترس نیز نیست؛ چالشی جدی برای تیم مارکتینگ کسب و کار اینترنتی که در مواردی ممکن است باعث اجبار به ریبرندینگ پرهزینه و پرریسک شود. بنابراین، ابلاغ این الزام، به معنای ایجاد یک بسته بزرگ از ریسک‌ها و هزینه‌های جدید برای پرداختیارها خواهد بود.»

بر اساس توضیحات انجمن صنفی:

یک نهاد مسئول فقط می‌تواند اعلام هشدار کند، نه این که برای یک ریسک، یک راه حل مشخص و از پیش تعریف شده را به عنوان الزامی جدید ابلاغ کند.

واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک

از سویی دیگر این انجمن اعلام کرده: «مدیریت یک ریسک ممکن است راه‌حل‌های دیگری نیز داشته باشد که کسب و کارهای اینترنتی نشان داده‌اند برای مدیریت انواع ریسک‌های داخلی و خارجی دارای انگیزه و توانمندی لازم هستند و نیازی به تعیین الزام جهت مدیریت ریسک‌های خود از سوی یک عامل خارجی برای آن‌ها احساس نمی‌شود.»

انجمن صنفی همچنین در ادامه توضیحات خود تاکید کرد:

این ابلاغ توسط شرکت شاپرک در شرایطی رخ می‌دهد که هنوز در رابطه با وظایف و مسئولیت‌های قانونی و جایگاه حقوقی این شرکت ابهامات زیادی وجود دارد. از نظر فعالان استارتاپی، وجود شرح وظایف گسترده بدون وجود تعریف حقوقی مشخص و شفاف از آن برای شاپرک به عنوان یک شرکت خصوصی وابسته به بانک مرکزی که به سوییچ «درگاه پرداخت اینترنتی» دسترسی دارد، در بلند مدت سازنده نیست و حالا باعث ورود فراقانونی این شرکت به جزئیات اجرایی گروهی از کسب و کارهای اینترنتی (پرداختیار‌ها) شده است.

انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی در بخش پایانی بیانیه خود با بیان انتظار خود، نوشت: «بانک مرکزی و دیگر نهادهای ذی‌ربط باید هر چه سریعتر در رابطه با حدود اختیارات شرکت شاپرک شفاف سازی لازم را انجام دهند. همچنین امید است این مانع سازی‌های ناپخته برای کسب و کارهای اینترنتی جای خود را به یک تعامل سازنده با اکوسیستم استارتاپی کشور جهت مدیریت ریسک‌های مختلف داخلی و خارجی دهد.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص واکنش انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی به نامه جدید شاپرک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر