;
coinex

تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

پنجشنبه گذشته، دولت آمریکا از تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران خبر داد. این شرکت در زمینه تولید دوربین‌هایی با فناوری تشخیص چهره کار می‌کند.

شرکت چینی تیاندی، در زمینه تولید دوربین‌های امنیتی با فناوری تشخیص چهره‌ فعالیت دارد. تکنولوژی تشخیص چهره این محصولات اما مبنایی آمریکایی دارد.

بیشتر بخوانید: تحریم ایران توسط شرکت کویکتل ؛ آینده صنعت فناوری اطلاعات کشور در هاله‌ای از ابهام!

تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران

گرچه شاید صرف ارتباط با سپاه پاسداران به خودی خود دلیل مناسبی برای تحریم یک شرکت خارجی توسط آمریکایی‌ها به نظر برسد، اما وقتی زمینه فعالیت شرکت تیاندی را بیشتر کنکاو کنیم به نتایج دقیق‌تری می‌رسیم که می‌تواند توجیه بهتری برای تحریم این شرکت باشد.

تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

شرکت تیاندی در زمینه تولید دوربین‌هایی با فناوری تشخیص چهره بسیار دقیق فعالیت می‌کند. تکنولوژی که شرکت تیاندی برای دوربین‌های خود استفاده می‌کند، پیش از این برای سرکوب و شناسایی مسلمانان ایغور استفاده شده بود. این تکنولوژی از طریق این شرکت در اختیار حکومت چین قرار گرفته و حالا تحقیقات آمریکایی‌ها حاکی از این است که از راه چین به دست سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز رسیده است.

نکته جالب ماجرا اینکه خود شرکت چینی به تنهایی به این فناوری دست نیافته است و تکنولوژی ساخت چنین دوربین‌های تشخیص چهره‌ای را از آمریکا گرفته است. به همین دلیل هم شرکت چینی مورد غضب آمریکا قرار گرفته چرا که بدون اجازه یک تکنولوژی آمریکایی را در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران قرار داده است.

منابع آمریکایی مدعی شده‌اند که تیاندی اساسا فناوری تشخیص چهره را برای کمک به دولت کمونیست چین در شناسایی و سرکوب اقلیت ایغور طراحی کرده است.

موارد استفاده از تکنولوژی تشخیص چهره چینی در ایران

در گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا به برخی از موارد استفاده از فناوری تشخیص چهره چینی در ایران نیز اشاره شده است که می‌توان به؛ استفاده در سپاه حضرت عباس استان اردبیل به عنوان یکی از شاخص‌ترین موارد اشاره کرد.

از دیگر پروژ‌ه‌های تیاندی در ایران همکاری با سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در استان‌های قم و زنجان است. برای گیلان، تیاندی از اداره تحقیقات جنایی نیروی انتظامی شهرستان خمام به عنوان یک پروژه موفق یاد کرده است. در استان مرکزی هم تیاندی تکنولوژی بنیاد تعاون زندانیان را به عنوان یکی از پروژه‌های خود فهرست کرده است.

تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

تیاندی ایران در آگوست 2020 در اینستاگرام خود نوشت که «برخلاف سایر رقبای چینی و اروپایی» «نه تنها تحویل محصولات به ایران را کمرنگ یا کاهش نداده، بلکه همکاری پایدار و قوی‌تری ارائه کرده است».

در تصویر بالا یکی از دوربین‌های تیاندی با برچسب صاایران (SAIRAN) دیده می‌شود که در واقع یک برند متعلق به موسسه الکترونیک ایران، ارائه دهنده خدمات الکترونیکی نظامی دولتی است.

تصویر زیر هم یک دستگاه NVR 320 کاناله Tiandy (TC-R324320) را نشان می‌دهد که توسط پردازنده Intel Core i3 8100 در ایران پشتیبانی می‌شود و شرکت اینتل اعلام کرده که پشتیبانی از آن‌ها را پایان داده است.

تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟

اخیرا شان لی،‌ مدیر فروش شرکت تیاندی تکنولوژی در منطقه خاورمیانه، ترکیه و آفریقا در ویدیویی از همکاری 5 ساله با شرکت پارس ارتباط خبر داد. تیاندی همچنین گزارش داده که 8 کارمند در ایران دارد و قصد دارد سرمایه‌گذاری در ایران را افزایش دهد. گفتنی است که آقای عباس آذرپندار به عنوان یک ایرانی بر شاخه ایران شرکت تیاندی نظارت دارد.

تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران ؛ تکنولوژی تشخیص چهره دقیق چینی‌ها در ایران چه می‌کند؟
شخص وسط تصویر عباس آذرپندار مدیر تیاندی ایران است

لازم به ذکر است که تیاندی یکی از 4 شرکت بزرگ تولید دوربین مداربسته در چین است اما تنها شرکت کاملا خصوصی در بین برترین‌ها است و مدعی است که هیچ ارتباط رسمی با دولت چین ندارد.

بررسی‌ ریسک تحریم‌های آمریکا علیه تیاندی

ایالات متحده آمریکا مدت‌ها است که تحریم‌های گسترده‌ای علیه ایران اعمال کرده و اساسا تجارت هر محصول و فناوری آمریکایی چه به طور مستقیم و چه غیرمستقیم را ممنوع کرده است.

گرچه این تحریم‌ها بسیار فراگیر به نظر می‌رسند، مسئله اینجا است که یک تبصره می‌تواند به تیاندی کمک کند و آن هم اینکه اگر کالای آمریکایی کمتر از 10 درصد از ارزش کل کالای خارجی صادر شده از کشور ثالث به ایران را تشکیل دهد، مشمول تحریم‌ها نمی‌شود.

خب با این اوصاف باید گفت پردازنده‌های اینتل i3-8100 حدود 100 تا 150 دلار قیمت دارند و گرچه ارزش دقیق یک دستگاه دوربین تیاندی TC-R324320 نامشخص است، اما در هر حال بعید است به قدری بالا باشد که تیاندی را از شر تحریم‌ها بازدارد. 

در مجموع حضور مستقیم و فعالانه تیاندی در ایران خود خطر نقض تحریم‌ها را برای این شرکت به همراه دارد. آن هم در شرایطی که عموم شرکت‌های چینی و خارجی دیگر می‌کوشند با قطع کردن هر نوع ارتباط خود با ایران، از خطر مواجهه با تحریم‌ها فرار کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تحریم شرکت تیاندی تکنولوژی به دلیل همکاری با ایران چیست؟ نظر شما در خصوص استفاده از فناوری تشخیص چهره چینی در ایران چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

منبع: ifmat

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    چرا در ایران روی تراشه کار نمیشود، همه امکانات در ایران موجود است. برای تولید یک نراشه، یا مدارات یکپارچه، راه های متفاوتی وجود دارد، حتمأ نباید راهی که نایوان رفته را برویم، البته دربعضی از بخش ها کارها شبیه هم هستند، اما در بخشهایی که امکانلتش در ایران موجود نیست باید از راه دیگری وارد شد، مثلا معضی قسمتها را میتوان از چاپ سه بعدی استفاده کرد، وبعضی قسمت هایی که خیلی خیلی حساسند مثلا بخش سنگ ساب دهنده ها، باید یک لایه روی تراشه را با محارت ساب وصیقل داد تا هم سطح سازی شود تلبته در همان ابعاد کوچک، در این بخش راحت میتوات از مواد شیمیایی استفاده کزد، فقط کافیست دانش بنبان گام اول را بردارد تراشه ایرانی ریز تر وارزانتر از تایوانی درمیاد، همین دوربین سه بعدی بانرم افزار خاص خود میشه در ایران تولید کرد،

    پاسخ