;
coinex

کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین

اخترشناسان خبر از کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین در فاصله 218 سال نوری از زمین را داده‌اند که کشف حیرت‌انگیزی در این حوزه خواهد بود.

دانشمندان دانشگاه مونترال توانسته‌اند اطلاعات بیشتر در مورد دو سیاره فراخورشیدی جدید کسب کنند و بنابر اعلام آن‌ها این اطلاعات خبر از کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین می‌دهند. این دو سیاره با نام‌های Kepler-138 c و Kepler-138 d در فاصله 218 سال نوری ما در صورت فلکی شلیاق قرار داشته و به دور یک ستاره کوتوله سرخ در مدارهای خود می‌چرخند.

سیاره‌های نام برده نخستین بار در طی مأموریت کپلر کشف شده بودند، و در حال حاضر با کمک تلسکوپ فضایی هابل و اسپیتزر بررسی‌های بیشتری بر روی آن‌ها انجام شده و احتمالاً از روی بهترین شواهد به دست آمده تا به این لحظه با کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین روبرو هستیم. «بیورن بنکه» از نویسندگان اصلی این پژوهش و استاد اخترفیزیک دانشگاه مونترآل در این رابطه اعلام کرده است: «پیش‌تر تصور می‌کردیم سیاره‌هایی که کمی بزرگ‌تر از زمین هستند، توپ‌های بزرگی از فلز و سنگ، شبیه نسخه‌های بزرگ‌تر زمین هستند، به همین دلیل به آن‌ها ابرزمین می‌گفتیم».

بیشتر بخوانید: کشف قدیمی‌ترین کهکشان جهان توسط جیمز وب تایید شد

خبری مهم از کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین

درباره حجم و اندازه این سیارات لازم به ذکر است که حجم سیاره‌های کپلر-138 سی و دی سه برابر زمین و جرم آن دو برابر سیاره ما بوده، اما با این وجود سطح چگالی در این سیاره‌ها بسیار کمتر از زمین است. محققان در مورد آبی که در این سیاره وجود دارد گفته‌اند که احتمالاً مشابه اقیانوس‌های زمین به‌طور مستقیم در سطح سیاره قرار نداشته باشند. اما با همه این تفاسیر، همین آب هم احتمال وجود حیات فرازمینی در این سیارات را افزایش خواهد داد.

کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین

نتایج این مطالعه که در مجله علمی Nature Astronomy منتشر شده است، در بررسی‌های جدید خود به محققان نشان داده است که این دو سیاره با تصورات قبلی اخترشناسان تفاوت‌های بسیاری داشته و به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از حجم آن‌ها را آب تشکیل داده است. بنکه در این رابطه می‌گوید:

«این بهترین مدرکی است که تاکنون از سیاره‌های آبی پیدا کرده‌ایم؛ سیاره‌هایی که اخترشناسان مدت‌هاست نظریه وجود آن‌ها را مطرح کرده‌اند».

بر همین اساس، رهبر این مطالعه از مؤسسه تحقیقات Trottier، «کارولین پیائولت»، نظراتی را به این شرح بیان کرده است: «دما در اتمسفر کپلر-138 دی احتمالاً بالاتر از نقطه جوش آب است و انتظار داریم که خود اتمسفر در حالت بخاری غلیظ و متراکم باشد. ولی زیر این اتمسفر بخار شکل احتمال وجود آب مایع در فشار بالا یا حالت دیگری از آب با فشار بالا موسوم به «مایع ابر‌بحرانی» مطرح شده است».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره کشف آب در دو سیاره فراخورشیدی مشابه با زمین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر