;
coinex

افزایش آلودگی هوا با افزایش آمار خودکشی مرتبط است

براساس جدیدترین تحقیقات انجام شده، افزایش آلودگی هوا تاثیر مستقیم بر روان افراد دارد و هوای آلوده باعث افزایش آمار خودکشی در جامعه می‌شود.

طی تحقیقات گسترده‌ای که به‌تازگی صورت گرفته، پژوهشگران به این موضوع پی‌بردند که آلودگی هوا انگیزه خودکشی را در افراد افزایش می‌دهد. باتوجه به داده‌های آماری، افزایش 1 میکروگرمی ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون در مقیاس ماهانه، طی سال‌های 2003 تا 2010 در ایالات متحده با افزایش 50 درصدی افرادی که به دلیل خودکشی تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند مرتبط است. به ادعای پژوهشگران طی این 7 سال، افزایش 1 میکروگرمی ذرات کوچک‌تر از 2.5 میکرون در مقیاس روزانه، با آمار خودکشی بی‌ارتباط نیست و روی افزایش 0.5 درصدی خودکشی‌های روزانه تاثیر دارد. شاید 0.5 درصد بی‌اهمیت به‌نظر برسد، اما زمانی که آن را به مقیاس ماهانه تبدیل می‌کنیم، این میزان برای افرادی که به دلیل اقدام به خودکشی بستری شدند به 50 درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: دلیل آلودگی هوای تهران چیست؟ در پایتخت چه می‌سوزانند؟

آلودگی هوا چگونه منجر به افزایش آمار خودکشی می‌شود

این ارتباطی که میان هوای آلوده و افزایش آمار خودکشی مشاهده می‌شود، می‌تواند ریشه در دلایل بیولوژیکی داشته باشد‌. قرار گرفتن در معرض ذرات معلق در هوا می‌تواند با افزایش سطح سیتوکین همراه باشد. سیتوکین در واقع یک نوع ناقل عصبی است که در پاسخ به آلودگی و التهاب در بدن تولید می‌شود و با افسردگی مرتبط است. از طرف دیگر آلودگی نیز می‌تواند به التهاب مغز منجر شود و در پی آن نظم روانی فرد دچار اختلال می‌شود.

طی تحقیقات مذکور، برخی از عوامل ثانویه مانند بی‌کاری، جمعیت جوامع، شرایط آب‌‌و‌هوا، تعطیلات، مشکلات شهری و… تحت بررسی قرار گرفتند. محققان در ادامه به این موضوع اشاره کردند که تشخیص و اعلام علائم افسردگی توسط افراد نیز در نتیجه افزایش آلودگی هوا تغییر می‌کند؛ به شکلی که با گسترش آلودگی هوا، اعلام افسردگی نیز افزایش پیدا می‌کند.آلودگی هوا

این روزها آلودگی هوا به یکی از مشکلات اساسی در جوامع تبدیل شده است و علاوه بر این که احتمال ابتلا به عفونت‌های ریوی، سرطان و سایر بیماری‌های قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهد، بر خلق‌وخو و سلامت روان افراد جامعه نیز تاثیر منفی می‌گذارد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که سالانه حدود 7 میلیون نفر در سراسر جهان، جان خود را در نتیجه عواملی که به سبب آلودگی هوا به وجود می‌آیند از دست می‌دهند. همانطور که می‌دانید با تنفس هوای آلوده، ریزگردها به ریه فرد وارد می‌شوند و می‌توانند سطح اکسیژن را در خون کاهش دهند. باتوجه به تحقیقاتی که درباره این موضوع به عمل آمده، این پدیده منجر به کاهش عملکرد تحصیلی، انتخاب‌های راهبردی و ازبین رفتن ثبات روانی فرد می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تاثیر آلودگی هوا بر افزایش آمار خودکشی چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر