;
coinex

طراحی لوگو

احتمالش بسیار پائین است که انسانی در دنیای امروزی باشی و کلمه لوگو را نشنیده باشی. ولی اصلا لوگو چیست؟ منظور از کلمه لوگو چیست؟ انواع لوگو، طراحی لوگو به چه طریقی انجام می گیرد؟ و این که طراحی لوگو چه شرایطی دارد؟ این سوالات از جمله سوالاتی است که ممکن است برای همه پیش آید. هر چند شاید برای عده ای این سوالات از ابتدایی ترین سوال ها به نظر آیند ولی بسیار اهمیت دارند. استودیو طراحی هنرمند با طراحی لوگو در این مقاله با شما همراه بود تا با هم به سوالات شما پاسخ دهد.

لوگو چیست؟

لوگو یا آرم نشانی است که می تواند یک تصویر باشد یا یک نوشته و حتی ترکیبی از این دو مورد. که به صورتی خاص و منحصر بفرد به طراحی می رسند. این آرم ها به نوعی نشان دهنده یک کسب و کار، سازمان، فرد و … بوده و باعث هویت بخشیدن به آن کسب و کار می گردند.

این را بدانید که طراحی لوگو یکی از اولین قدم های آغاز یک بیزینس یا شرکت یا هر فعالیتی می باشد و عموما صاحبان کسب و کار های گوناگون در همان اوایل شروع فعالیت، ایده های مختلفی برای لوگوی خود در ذهن پرورش می دهند. توصیه می شود که ابتدا نوع خدمات کسب و کاری که در ذهن دارید تعیین کنید. دومین توصیه هم این است که قبل از آن که محصولتان به بهره برداری برسد و آماده برای عرضه ی عمده در بازار باشد یا قبل از اینکه خدماتی ارائه دهید، در کل پیش از هر چیزی لوگو را طراحی نمائید تا آماده ی استفاده باشد. دلیل این همه اصرار برای در اولویت قرار گرفتن لوگو این است که در بازار، محصول یا خدمت شما را با نشان تجاری آن یعنی لوگوی آن شناخته خواهد شد.

در ادامه ی این مطلب به مفهوم لوگو و انواع آن به صورت مختصر خواهیم پرداخت و بخشی از فرایند طراحی لوگو را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با  طراحی لوگو همراه باشید.

پیشینه ی طراحی لوگو چیست؟

آشنایی با پیشینه ی لوگو یا آرم به شما در درک بهتر لوگو کمک خواهد کرد. اینکه لوگو چگونه به وجود آمده است و از ابتدا چگونه از آن استفاده می شده. می توان اینطور گفت که تاریخچه ی لوگو مربوط به زمانی است که انسان های نخستین با حکاکی کردن بر روی سنگ ها و نیز نقاشی کردن روی آن ها تلاش می کردند منظور و مفهوم خود به دیگران برسانند.

آرم

کلمه آرم ریشه یونانی دارد. آرم ها با انواع گوناگون خود و لوگو ها روی سکه های قدیمی به جا مانده از آن دوره ها قابل مشاهده هستند.

در زمان حال هم بیشتر کسب و کار ها لوگو اختصاصی خود را دارند که وظیفه معرفی آن ها را دارد.

تغییر لوگو خوب است یا مضر؟

خالی از لطف نیست بدانید که برخی از شرکت های مطرح در دنیا گاها به فکر طراحی لوگویی جدید برای خود می افتند و یا می خواهند تغییراتی روی لوگوی حاضر اعمال کنند. با این کار، کسب و کار آن ها بهتر دیده می شود. این تغییرات می توانند شامل این موارد باشند:

  1. عوض کردن نوع فونت،
  2. اندازه ی لوگو،
  3. رنگ لوگو،
  4. تغییر کلی در شکل لوگو،
  5. یا طراحی لوگو جدید.

اصول طراحی لوگو چیست؟

اصول طراحی لوگو می تواند در داشتن یک لوگوی خوب برای کسب و کار کمک کند. بنابراین بهتر است درباره اصل های طراحی لوگو بدانید.

طراحی لوگو دارای چند اصل می باشد که تعدادی از آن ها به شرح زیر می باشد:

  • لوگوی طراحی شده باید ساده باشد،
  • جزئیات اضافه نداشته باشد.
  • محدود به زمان خاصی نباشد.
  • از رنگ ها به درستی در طراحی لوگو بهره گرفته شده باشد.
  • کاملا مشخص و خوانا باشد.
  • طراحی لوگو کاملا متناسب با موضوع و درونمایه ی کسب وکار انجام شود.
  • از نظر فرهنگی با عرف جامعه مطابقت داشته باشد.

می توانید با مراجعه به سایت طراحی لوگو و آرم نمونه هایی از لوگو های طراحی شده را مشاهده نمائید.

طراحی لوگو

ویژگی های طراحی حرفه ای یک لوگو

بعد از اینکه فهمیدیم لوگو از کجا آمده است. چه مفهومی را دنبال می کند. به شناخت ویژگی های آن می پردازیم. همانطور که قبلا گفتیم، لوگو هویت یک برند را دارد. و به همین دلیل است که طراحی لوگو بسیار مهم می باشد. با این مثال ساده می توانید دلیل این اهمیت طراحی لوگو را متوجه شوید. “اگر شما مشخصات فردی یک نفر مثل اسم او را نمی دانید چگونه درباره اش صحبت خواهید کرد؟

سعی می کنید به کمک ویژگی هایی ظاهریش، مثل دختری که مو های بلوند و چشم های مشکی دارد، یا پسری که کفشش های قرمز به پا می کند. لوگو دقیقا برای یک کسب و کار همین نقش و وظیفه را ایفا می کند. یعنی وقتی مصرف کنندگان لوگوی شما را مشاهده می کنند باید بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و بتوانند در ذهن خودشان برند شما را ثبت کرده و در مواقع لازم به یاد آورند.

ممکن است شما با دیدن یک ببر در حال پریدن برند پوما را تصور کنید. یا همین که علامت تیک ببینید برند نایکی ناخودآگاه به ذهن شما خطور کند. برای اینکه طراحی لوگو قدرتمند انجام گیرد باید حتما خاص باشد و به نوعی نام و یا نشان تجاری آن برند در آن لوگو حس شود.

رنگ لوگو هم نقش مهمی دارد و باید متناسب با نوع برند مورد نظر باشد. رنــگ نمونه لوگو های موجود در استودیو طراحی هنرمند برگرفته از محصول یا خدماتی است که صاحب آن لوگو یا شرکت ارائه می دهد. رنگ قرمز انرژی زیاد و جسارت را تداعی می سازد. از طرف دیگر رنگ سبز یادآور طبیعت و رشد می باشد و رنگ آبی سمبل آرامش و پاکی است.

طراحی آرم و لوگو

انواع لوگو

در این قسمت از مقاله ، به معرفی تعدادی از انواع لوگو خواهیم پرداخت. لوگو های گوناگونی وجو دارد ولی به صورت کلی در سه گروه اصلی دسته بندی می شوند.

این سه دسته عبارتند از:

  • لوگو های تصویری،
  • لوگو های نوشتاری،
  • لوگوهای ترکیبی.

حالا تعریفی مختصر درباره هر یک از این دسته بندی های طراحی لوگو می پردازیم.

  • لوگو تصویری: این لوگو ها شمایل ها و نماد ها را دربرمی گیرند. یعنی در طراحی آن ها از یک سری اشکال ساده و تصویر های مختلف که تداعی کننده ی آن شرکت یا محصول یا کسب و کار هستند استفاده می شود. عموما لوگو های تصویری در مقایسه با لوگو های نوشتاری کمی پیچیده تر و غیر مستقیم تر هستند و بیننده نیاز دارد تا آن ها را پیش خود تفسیر کند.
  •  لوگو نوشتاری: که با لوگو تایپ یا نماد کلمه ای هم شناخته می شوند. در این نوع از طراحی لوگو، نام برند یا کسب و کار را به نوعی با کمک ترکیب فونت و تغییر اندازه و نحوه ی چیدمان آن و نیز خلاقیت به یک نماد جذاب بصری تبدیل می کنند. نکته ی مهمی که باید در نظر بگیرید این است که که این نوشتار ها باید کاملا خوانا و قابل تشخیص طراحی شوند.
  •  لوگو ترکیبی: همانطور که از نام آن هم مشخص است از ترکیب نوشتار و تصویر باهم این لوگو ها ایجاد می گردند.

.

/پایان رپورتاژ

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر