;
coinex

فروش لوازم کامپیوتری با فاکتور دلاری ؛ دلار از معاملات خارجی حذف نشد که هیچ، به معاملات داخلی آمد!

فروش لوازم کامپیوتری با فاکتور دلاری در بازار ایران آغاز شده و بیش از هرچیز نشان از عمق بحران دارد. این مسئله نشان‌دهنده نگرانی فروشندگان از نوسانات بازار است.

فروش لوازم کامپیوتری با قیمت دلاری چالش دیگری را نیز پیش روی فروشندگان این لوازم و مردم گذاشته است. بر طبق این خبر، برخی از فروشندگان لوازم کامپیوتری، فاکتورهای خود را برحسب قیمت دلار و یورو صادر می‌کنند. گزارش‌های رسمی نیز حاکی از عدم ثبات اقتصادی در صنف لوازم کامپیوتری است. با توجه به این گزارش، وضعیت بازار کامپیوتر در کشور به علت فروش بسیار پایین بحرانی شده است.

بیشتر بخوانید: قاچاق تجهیزات اینترنت استارلینک به ایران ؛ راهکاری برای فرار از اینترنت ملی؟

فروش لوازم کامپیوتری با فاکتور دلاری و آغاز بحرانی جدید

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که وضعیت فروش صنف تجهیزات یارانه‌ای تا سه چهار ماه گذشته بسیار بحرانی بود و اکنون این وضعیت بدتر هم شده است. فروشندگان کالاهایی که این روزها به کالاهای لوکس تبدیل شدند با خطر ورشکستگی روبرو هستند و این در حالیست که افق روشنی نیز از آینده ندارند.

برخی از فروشندگان در روزهایی که بازار ارز با نوسان همراه است از فروش کالاهای خود صرف نظر می‌کنند یا متمم‌هایی به قرارداد خود با مشتریان اضافه می‌کنند.

در این شرایط پیش‌فاکتورهای مربوط به صنف تجهیزات کامپیوتری و برخی دیگر از اصناف که کالاهای وارداتی دارند حتی دیگر 24 ساعت هم اعتبار ندارند و اعتبار آنها به چند دقیقه کاهش یافته است.

برخی فروشندگان نیز برای خریداران فاکتورهای ارزی صادر می‌کنند که قیمت در آنها به جای ریال بر مبنای دلار یا یورو نوشته شده است.

قبلا نیز پیش‌فاکتورهایی که در برخی اصناف صادر می‌شد معادل دلاری و براساس ریال بود که 24 ساعت اعتبار داشت. اما از اواخر ماه مهر به بعد در برخی حوزه‌ها مانند سیستم اطفای حریق، تجهیزات کامپیوتری و فناوری اطلاعات فاکتور کاملا ارزی شده است و مشتریان مجبور هستند فاکتور ارزی دریافت کنند و در هنگام تحویل نیز فروشنده قیمت را براساس دلار لحظه ای تبدیل به ریال می‌کند.

این اتفاق‌ها در حالی روی می‌دهد که به گفته نماینده اردیبل در مجلس: «ارزش پول ملی به دلیل وضعیت بازار ارز تنها در دو هفته گذشته بیش از 33 درصد کاهش یافته است.» محمدرضا فرجی تهرانی، رئیس اتحادیه صنف فناوران یارانه تهران در این باره به اکوایران گفته است:

صدور پیش‌فاکتورهای 24 ساعته به علت نوسانات ارزی در تمام اصناف عرف است و این اتفاق را کتمان نمی‌کنم که در برخی از مراکز فروش بنا به خواست مشتری کالاهای فروخته شده را براساس نرخ دلار محاسبه و می‌فروشند.

به گفته رئیس اتحادیه صنف فناوران یارانه تهران: «اگر فروشنده‌ای در این صنف پیش‌فاکتور یا فاکتور دلاری داده تخلف کرده و خریدار باید این تخلف را به اتحادیه اطلاع دهد زیرا واحد پولی رایج کشور ریال است.» فرجی تهرانی تاکید کرد:

صدور فاکتور با واحد دلار و یورو تخلف است و حتی برای شرکت‌هایی که به صورت عمده خرید می‌کنند نیز توجیه ندارد و فروشنده حق ندارد پیش فاکتور یا فاکتور دلاری به مشتری دهد.

با وجود تخلف بودن صدور فاکتورهای ارزی، برخی فروشندگان در ماه‌های اخیر فاکتورهای خود را براساس دلار و یورو صادر می‌کنند تا با وجود نوسانات ارزی متضرر نشوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره فروش لوازم کامپیوتری با فاکتور دلاری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر