;
coinex

تولید چوب با چاپگر سه‌بعدی ؛ راهی برای نجات جنگل‌ها از نابودی

در آینده نه‌چندان دور، استفاده گسترده از فناوری چاپ سه‌بعدی می‌تواند بحران کمبود چوب را برطرف کند و نهایتا منجر به نجات جنگل‌ها از نابودی شود.

پژوهشگران طی آزمایش‌های اخیر خود موفق شدند چوب آزمایشگاهی تولید کنند که می‌تواند زمینه را برای جلوگیری از قطع درختان و نجات طبیعت فراهم کند.

گفته می‌شود که این چوب آزمایشگاهی با استفاده از سلول‌های گیاه زینیا و فناوری چاپ سه‌بعدی ساخته شده است. در طول تاریخ انسان‌‌ها برای تولید محصولات گوناگون نیاز به قطع درختان و استفاده از چوب آن‌ها داشتند؛ اما قطع بی‌رویه درختان باعث شد در سراسر جهان جنگل‌های بسیاری از بین برود و آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد شود.

براساس گزارش‌های اخیر، در حال‌حاضر بیش از 54 درصد از درختان، از زمان آغاز تمدن بشر نابود شده است. همانطور که می‌دانید ازبین رفتن پوشش گیاهی عواقبی برای تمام موجودات زنده در پی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به گرمایش زمین، سونامی، خشک‌سالی و… اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: مازوت سوزی نیروگاه‌ها همچنان ادامه دارد؛ اینجا کسی به فکر محیط زیست نیست!

نجات جنگل‌ها از نابودی به لطف تکنولوژی چاپ سه‌بعدی

خسارت‌هایی که افزایش گرمای زمین به همراه دارد باعث شده که انسان‌ها بیش از پیش به فکر نجات جنگل‌ها از نابودی باشند. روزانه تعداد بی‌شماری از درختان جهت تامین چوب موردنیاز برای ساخت محصولاتی همچون دارو، موم، کاغذ، لاستیک، مبلمان و سایر وسایل چوبی قطع می‌شوند.

با توجه به این‌که برخی از این محصولات نقش اساسی در زندگی ما ایفا می‌کنند، می‌توان پیش‌بینی کرد که تولید آن‌ها تحت هیچ شرایطی متوقف نخواهد شد. بنابراین اگر جایگزین مناسبی جهت تامین مواد اولیه آن‌ها که معمولا چوب درختان است پیدا نشود، وسعت جنگل‌های زمین روز‌به‌روز کاهش پیدا می‌کند.

بنابر گزارشی که اخیرا توسط مجله Materials Today منتشر شده، دانشمندان موفق شدند که برای نخستین بار با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی قطعات چوب تولید کنند.

به همین جهت، انتظار می‌رود که برای تامین الوار دیگر نیازی به قطع درختان و ازبین بردن جنگل‌ها نداشته باشیم. در این تحقیقات همانطور که پیش از این گفتیم سلول گیاه گل‌دار Zinnia elegans که با نام زینیا معمولی نیز شناخته می‌شود مورد استفاده قرار گرفته است.

طبق ادعای پژوهشگران اکنون می‌توان قطعه‌های چوب را در اندازه‌های گوناگون و در شکل‌های متفاوت با استفاده از این سلول‌ها و فناوری چاپ سه‌بعدی ایجاد کرد. در این صورت می‌توانید برای ساخت میز و صندلی یا سایر وسایل چوبی، مستقیما از این سلول‌ها چوب تولید کنید.

اگر این شیوه ساخت چوب در صنایع مختلف به شکل گسترده مورد استفاد قرار بگیرد، محافظت از طبیعت و محیط زیست تنها به شعار دادن ختم نمی‌شود و در آینده نیز شاهد نجات جنگل‌ها از نابودی خواهیم بود.

اگر کنجکاو هستید که چگونه از سلول‌های گیاه زینیا چوب ایجاد می‌شود، به صورت خلاصه می‌توان که گفت که این فرآیند در مرحله اول با تماس سلول‌های گیاه زینیا با یک محیط مایع و سپس با یک محلول ژل که دارای هورمون‌ها و مواد مغذی است انجام می‌شود.

جلوگیری از قطع درختان به لطف فناوری چاپ سه‌بعدی

نویسنده ارشد این مقاله (اشلی بنکویث)، پس از اتمام فعالیت‌های تحقیقاتی خود در MIT، یک کمپانی جهت توسعه شیوه‌های نوین رشد چوب بدون نیاز به قطع درختان تاسیس کرده که با نام FORAY bioscience شناخته می‌شود.

در صورتی که این شرکت در برنامه‌های خود با شکست روبه‌رو نشود، قطعا در آینده شاهد نجات جنگل‌ها از نابودی خواهیم بود. این کمپانی در اولین گام‌های خود از سلول‌های زینیا برای تولید چوب استفاده می‌کند، اما تغییر شیوه‌های کاری و استفاده از رویکردهای جدیدتر توسط این کمپانی دور از انتظار نیست.

ناگفته نماند که در گذشته استفاده از مهندسی بافت جهت تولید مواد گیاهی در فضای آزمایشگاهی سابقه نداشته است و کابرد اصلی این روش برای کشت سلول‌های حیوانی بود. بنکویث و تیم تحقیقاتی او قصد دارند در گام بعدی خود چاپ سه‌بعدی چوب از سلول درختانی همچون کاج در آزمایشگاه را محقق سازند.

بیشتر بخوانید:

انسان‌ در طول تاریخ بدون توجه به آینده، برای ساخت محصولات گوناگون و پیشرفت در صنایع خود، آسیب‌های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد کرده که عواقب آن گریبان گیر تمام موجودات زنده شده است. آیا کشف راه‌های جدید جهت تولید مواد اولیه محصولات بدون نیاز به آسیب رساندن به طبیعت، می‌تواند این خسارت‌ها را کاهش دهد؟ در غیر این صورت نجات جنگل‌ها از نابودی امکان پذیر نخواهد بود. لطفا دیدگاه حود را در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید و جدیدترین اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر