coinex
راهنمای خرید تکراتو

کشف یک میکروب ویروس خور ؛ راهی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی؟

کشف یک میکروب ویروس خور که برای دوام زندگی خود از ویروس‌ها تغذیه می‌کند موجبات شگفتی دانشمندان را فراهم کرده است.

کشف یک میکروب ویروس خور باعث شگفتی دانشمندان نشد. این موجود که “هالتریا” نام دارد برای ادامه زندگی خود باید از ویروس‌ها تغذیه کند.

در همین راستا و اخیرا یک محقق به تحقیق در مورد میکروب‌های ویروس‌خوار پرداخت تا متوجه شود که آیا این میکروب‌ها، از ویروس‌ها به طور فعال تغذیه می‌کنند یا خیر؟ این محقق برای اثبات فرضیه خود دست به آزمایش زد تا بتواند به نتیجه‌ای درست برسد.

بیشتر بخوانید: ترمیم نقص مادرزادی قلب نوزاد با تزریق سلول‌های بنیادی

کشف یک میکروب ویروس خور توسط دانشمندان

تمام مواد آلی که در دنیا وجود دارند، توسط گونه دیگری از موجودات زنده که احتمالاً برای این کار تکامل یافته‌اند، خورده می‌شوند. گیاهان، گوشت، جلبک‌ها، حشرات و باکتری‌ها همگی توسط موجودات مختلفی مصرف می‌شوند، اما اکنون دانشمندان ارگانیسم جالبی را کشف کرده‌اند: اولین میکروب زنده که ویروس ها را می‌خورد.

با توجه به اینکه ویروس‌ها در همه جا یافت می‌شوند، خورده‌شدن آنها توسط ارگانیسم‌های دیگر یک امر اجتناب‌ناپذیر است. اما یک محقق با نام «جان دلانگ» از دانشگاه نبراسکا در لینکلن در پژوهش خود قصد داشت تا متوجه شود که آیا میکروب‌ها به‌طور فعال ویروس‌ها را می‌خورند و آیا چنین رژیم غذایی می‌تواند از رشد فیزیولوژیکی و رشد جمعیت یک جامعه پشتیبانی کند یا خیر.

کشف یک میکروب ویروس خور توسط دانشمندان

دلانگ و تیمش برای آزمایش این فرضیه، نمونه‌هایی از آب حوضچه را جمع‌آوری و میکروب‌های مختلف آن را جدا کردند و سپس مقادیر زیادی کلروویروس ساکن آب شیرین که جلبک‌های سبز را آلوده می‌کند، به آن اضافه کردند. تیم محققان تعداد ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها را برای چند روز ردیابی کرد تا ببیند آیا ویروس‌ها توسط این میکروب‌ها خورده می‌شوند یا خیر.

به گفته آنها، یک میکروب خاص از گونه مژک‌داران که با نام «هالتریا» (Halteria) شناخته می‌شود، ویروس‌ها را می‌خورد. در نمونه‌های آب این آزمایش که هیچ منبع غذایی دیگری برای مژک‌داران در آن وجود نداشت، جمعیت هالتریا در عرض دو روز حدود 15 برابر افزایش یافت، در حالی که سطح کلروویروس آب 100 برابر کاهش پیدا کرد. همچنین در نمونه‌های کنترل بدون ویروس، تعداد میکروب‌های هالتریا هیچ تغییر نکرد.

محققان در آزمایش‌های بعدی خود، DNA کلروویروس را با رنگ دارای تشعشع برچسب‌گذاری کردند و متوجه شدند که سلول‌های هالتریا شروع به درخشش می‌کنند. این امر یک‌بار دیگر تأیید کرد که Halteria واقعاً ویروس را مصرف می‌کند.

محققان با انجام این آزمایش، اصطلاح تازه‌ای تحت عنوان «virovory» را ابداع کردند و هالتریا به عنوان اولین میکروب ویروس‌خوار شناخته شده است. البته بعید به نظر می‌رسد که این تنها مورد در جهان باشد و محققان قصد دارند به بررسی این پدیده، از جمله اثرات آن بر شبکه‌های غذایی و سیستم‌های بزرگ‌تر مانند چرخه کربن ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف یک میکروب ویروس خور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر