;
coinex

تقویت فرضیه حیات در مریخ با کشف میکروب‌هایی در شمالگان

محققان کانادایی، نوع جدیدی از میکروب‌ها را در شمالگان کشف کردند، که به دنبال این اکتشاف، احتمال وجود حیات در مریخ افزایش یافته است.

قلمروی «نوناووت» کانادا در شمالگان نزدیک‌ترین منطقه به سیاره مریخ در کره زمین است. دانشمندان و محققان دانشگاه مک‌گیل کانادا در این قلمرو، مطالعاتی بر روی  آب‌های بسیار شور و بسیار سرد چشمه منجمد «Lost hammer» انجام دادند. بر روی این چشمه تقریبا بدون اکسیژن، میکروب‌هایی کشف شده که احتمال زندگی در سیاره مریخ را بیش‌تر می‌کند.

بیشتر بخوانید: مهاجرت گسترده استعدادهای تکنولوژی به امارات

تقویت فرضیه حیات در مریخ

طبق تحقیقات انجام شده، میکروب‌هایی که در قلمروی «نوناووت» کانادا در شمالگان زنده ماندند، احتمال حیات در سیاره مریخ را افزایش می‌دهد. این میکروب‌ها از این طریق تنفس و تغذیه ترکیبات غیر آلی، زندگی را حفظ می‌کنند. این ترکیبات شامل متان، سولفید، سولفات، کربن مونوکسید و کربن دی‌اکسید هستند.

تقویت فرضیه حیات در مریخ

الیس مگنوسن یکی از اعضای تیم تحقیقاتی در این باره گفت:

چند سالی زمان برد تا روی این رسوبات کار کنیم و بتوانیم با موفقیت جوامع میکروبی را بیابیم.

اکنون محققان دنباله DNA این میکروب‌ها را از طریق بازسازی ژنوم تقریبا 110 میکروارگانیزم به دست آوردند. گفتنی است اکثر این ژنوم‌ها تاکنون در هیچ جا مشاهده نشده‌اند.

یکی دیگر از محققان، از دپارتمان علوم منابع طبیعی کانادا به نام «لیل وایت» نیز گفت:

میکروب‌هایی که در چشمه Lost Hammer پیدا کردیم، شگفت‌انگیزند، چون برخلاف سایر میکروارگانیزم‌ها برای زنده ماندن به مواد آلی یا اکسیژن نیازی ندارند.

طبق تحقیقات، در واقع این میکروب‌ها قابلیت زنده ماندن بالایی دارند و می‌توانند در سیارات دیگر و همه نقاط زمین زنده بمانند.

تقویت فرضیه حیات در مریخ

از خصوصیات چشمه Lost Hammer می‌توان به شور و سرد بودن آن اشاره کرد. این چشمه در حقیقت شورترین و سردترین چشمه بوده که تاکنون در زمین شناخته شده است. از طرفی در این چشمه هیچ اکسیژنی وجود ندارد و دمای آن تاکنون از منفی 5 درجه به بالاتر نرسیده است. از نظر شوری، نمک موجود در این چشمه، برابر 24 درصد است.

شرایط موجود در این چشمه، دقیقا مانند سیاره مریخ است. سیاره مریخ هم می‌تواند دارای دریاچه‌های نمک فراوان باشد، زیرا در این سیاره نمک فراوان وجود دارد. با کشف این نوع میکروب‌ها، شانس زندگی در سیاره مریخ بالا می‌رود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تقویت فرضیه حیات در مریخ چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر