;
coinex

پوست هوشمند دانشگاه استنفورد معرفی شد؛ تایپ بدون نیاز به کیبرد و جراحی از راه دور ممکن می‌شود؟ [+ویدیو]

پوست هوشمند دانشگاه استنفورد پاسخ تکنولوژی به یکی دیگر از نیازهای انسان است. با این پوست هوشمند می‌توانید بدون نیاز به کیبرد تایپ کنید.

پوست هوشمند دانشگاه استنفورد توسط دانشمندان این دانشگاه معرفی شد. بوسیله این پوست هوشمند می‌توانید تنها با اسپری کردن، کارهایی مثل تایپ کردن را انجام دهید. این پوست هوشمند از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند و می‌تواند به تفسیر حرکات دست بپردازد. مواد بکار رفته شده در اسپری نوعی نانومش است که با پوست بدن شروع به حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ابزار هوش مصنوعی Point-E با قابلیت تبدیل متن به مدل‌های سه بعدی

پوست هوشمند دانشگاه استنفورد معرفی شد

بر اساس گزارش The Daily Beast، پژوهشگران دانشگاه استنفورد نوعی «پوست هوشمند» تولید کرده‌اند که روی دست اسپری می‌شود. این پوست هوشمند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، حرکات دست را تفسیر می‌کند.

پوست هوشمند مورد بحث متشکل‌ از ماده‌ای زیست‌سازگار است که می‌توان همچون ضدآفتاب، آن را روی دست و بازوها اسپری کرد. با بهره‌گیری از این ماده می‌توان کارهایی مثل شناسایی اشیا از طریق لمس کردن و تایپ بدون نیاز به کیبورد انجام داد. در بخشی از مقاله‌ای که نتیجه‌ی مطالعه‌ی دانشمندان دانشگاه استنفورد است می‌خوانیم:

دستگاه‌های الکترونیکی ازجمله دست‌کش‌ها و پوست‌های الکترونیکی می‌توانند به‌لطف فناوری یادگیری ماشین، حرکات دست انسان را رهگیری کنند و کارهایی مثل شناسایی اشیا و ژست حرکتی انجام دهند.»

پژوهشگران می‌گویند پوست هوشمند جدید آن‌ها برخلاف سایر سیستم‌های مشابه ضخامت بسیار کمتری دارد و استفاده از آن ساده‌تر است.

ماده‌ی اسپری‌شده نوعی نانومش (ماده‌ای تورمانند و کش‌سان) است که خم می‌شود و با پوست بدن به‌ حرکت درمی‌آید. نانومش حاوی مجموعه‌ای از حسگرهای الکتریکی ریز است که حرکات دست را شناسایی می‌کنند و داده‌ها را برای تفسیر شدن به یک سیستم هوش مصنوعی می‌فرستند. استفاده از یادگیری ماشین باعث می‌شود که بتوان نانومش را برای دست هر کاربر شخصی‌سازی کرد.

ژنان بائو، استاد مهندسی شیمی در دانشگاه استنفورد و پژوهشگر ارشد پروژه‌ی پوست هوشمند، می‌گوید: «در حین حرکات انگشت، نانوسیم‌های موجود در شبکه‌ی توری فشرده می‌شوند و رسانایی الکتریکی شبکه را تغییر می‌دهند. این تغییرات اندازه‌گیری و تفسیر می‌شوند تا نحوه‌ی حرکت دست، انگشت یا مفصل به‌طور دقیق مشخص شود.»

پوست هوشمند پژوهشگران دانشگاه استنفورد نه‌تنها برای کنترل دستگاه‌هایی مثل گوشی و لپ تاپ کاربرد دارد، بلکه ممکن است روزی در سیستم‌های واقعیت مجازی نیز به‌کار بیاید. به‌لطف پوست هوشمند، می‌توان با کنترلرهای بزرگ یا دست‌کش‌های مخصوص پلتفرم‌های واقعیت مجازی خداحافظی کرد.

پوست هوشمند در حوزه‌های متنوع دیگری مثل پزشکی نیز کاربرد خواهد داشت. برای نمونه جراحان ممکن است روزی بتوانند با بهره‌گیری از پوست هوشمند و با اتکا بر سیستم‌های رباتیک، از راه دور جراحی انجام دهند. اعضای تیم دانشگاه استنفورد می‌گویند پوست هوشمند آن‌ها تشخیص اشیاء مختلف را از طریق لمس کردن امکان‌پذیر می‌کند.

قطعا به‌این‌زودی‌ها قرار نیست شاهد تولید تجاری پوست هوشمند دانشگاه استنفورد باشیم چراکه برای بهینه‌سازی این پوست هوشمند باید تحقیقات بسیار بیشتری انجام بگیرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پوست هوشمند دانشگاه استنفورد چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر