;
coinex

امنیت بلاکچین با پژوهش مشترک محققان ایرانی و استرالیایی زیر سوال رفت!

یک مطالعه مشترک میان محققان ایرانی و استرالیایی ثابت کرده است که امنیت بلاکچین می‌تواند با یک حمله سایبری جدید شناسایی‌شده به خطر بیافتد.

مطالعه مشترک دانشگاه چارلز داروین (CDU) و دانشگاه تهران در ایران خبر از به خطرافتادن امنیت بلاکچین با یک «حمله گمراه‌کننده» جدید شناسایی‌شده، در زیرساخت‌های حیاتی می‌دهد.

این تهدید سایبری به دلیل ماهیت گمراه‌کننده‌اش چنین عبارتی را به خود اختصاص داده است. این حمله تلاش می‌کند ماینرها را فریب داده و در واقع به طور خاص، مقداری از قدرت محاسباتی آن‌ها را سرقت کرده و آن را به زنجیره دیگری ارسال می‌کند. افرادی که به استخراج ارزهای دیجیتال مشغول بوده و تراکنش‌ها را از طریق بلاک‌چین انجام می‌دهند، توانایی تایید این موضوع را دارند.

بیشتر بخوانید: امکان دریافت درگاه پرداخت برای فعالان حوزه رمزارز و لندتک فراهم می‌شود 

بررسی امنیت بلاکچین براساس پژوهشی مشترک

بر اساس توضیحات پروفسور مامون اَلازاب (استاد دانشگاه چارلز داروین) درباره سازوکار این حمله سایبری، درواقع با استفاده از فرایند شکست در رقابت، زنجیره بازیگر تهدید تبدیل به زنجیره غالب خواهد شد. لذا این حمله هم از میزان موفقیت بالایی برخوردار بوده، و هم اینکه با ایجاد ضعف در زنجیره بلاک‌چین به میزان موفقیت سایر حملات نیز می‌افزاید.

اَلازاب درباره نحوه کارکرد این حمله سایبری افزود:

«حمله گمراه‌کننده توسط شخصی تنظیم می‌شود که قدرت محاسباتی برخی ماینرها را به زنجیره‌ای دیگر هدایت می‌کند، به طوری که مهاجم می‌تواند از زنجیره اصلی پیشی بگیرد و بنابراین فورک یا شاخه خود را به زنجیره غالب تبدیل کند».

همچنین دکتر قادر ابراهیم‌پور، استاد دانشگاه تهران نیز در این راستا اعلام کرد: «اگر اقدامات پیشگیرانه یا جبرانی انجام نشود، این حمله می‌تواند اعتماد به امنیت بلاک‌چین را تضعیف کرده و ارزش آن را پایین بیاورد».

در مورد اقدامات پیشگیرانه و جبرانی، دو راه‌حل بالقوه عبارتند از: تغییر طراحی و حذف پاداش بلاک یا معرفی پاداش بلوک هم‌سطح، مشابه اتریوم. ابراهیم‌پور همچنین در ادامه افزود: «حملات مشابه به یک بلاک‌چین مورد استفاده در زیرساخت‌های حیاتی می‌تواند اثرات مخربی داشته باشد».

همه این بررسی‌ها در حالی رخ داده که تصور عمومی در راستای امنیت ارزهای دیجیتال در مقابل دسترسی مجرمان سایبری بوده، که درحقیقت یک تصور مهلک است، الازاب در این مورد تصریح می‌کند: «این حمله گمراه‌کننده جدید، همراه با برخی حملات پرمخاطب که میلیون‌ها دلار هزینه داشته‌اند، مشخص کرد فناوری بلاک‌چین، به‌ویژه بیت‌کوین آن‌قدر که ما فکر می‌کنیم، ایمن نیست که برای زیرساخت‌های حیاتی استفاده شود».

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره میزان امنیت بلاکچین چیست؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر