;
coinex

پردازنده های نسل سیزدهم اینتل معرفی شدند؛ رشد 50 درصدی سرعت پردازش!

پردازنده های نسل سیزدهم اینتل با 24 هسته پردازشی و 50 درصد سرعت بالاتر نسبت به نسل قبل رونمایی شدند.

پردازنده های نسل سیزدهم اینتل در 4 خانواده HX و H و P و U با 24 هسته پردازشی و 50 درصد سرعت بالاتر نسبت به نسل قبل رونمایی شدند. این پردازنده‌ها نیز مانند دیگر محصولات این روزها که توسط شرکت‌های فناوری رونمایی می‌شوند، در نمایشگاه CES 2023 به عرضه نمایش درآمدند. هرکدام از این 4 نسل پردازنده مخصوص کاربری‌های متفاوت طراحی شدند که جزئیات و مشخصات آنها را در ادامه مطلب می‌خوانید.

بیشتر بخوانید: نسل جدید پردازنده‌های AMD رایزن 7000 رسما معرفی شدند

پردازنده های نسل سیزدهم اینتل معرفی شدند

سال گذشته، اینتل با رونمایی پردازنده‌های دسکتاپی رپتور لیک سر‌و‌صدای زیادی به‌پا کرد و توانست در‌ زمینه‌ی ارائه‌ی بیشترین قدرت پردازشی AMD را پشت‌سر بگذارد. پس از مدت‌ها انتظار، رپتور لیک سرانجام راهش را به دنیای لپ‌تاپ باز کرده است.

پردازنده‌ی رده‌بالای Core i9-13980HX که پرچم‌دار تراشه‌های نسل ۱۳ محسوب می‌شود، مختص‌ به لپ تاپ‌های گیمینگ است. همچنین، اینتل پردازنده‌های سری H و P و U را نیز رونمایی کرده است که هرکدام روی نوع خاصی از لپ تاپ‌ها متمرکزند.

Core i9-13980HX اصلی‌ترین و مهم‌ترین پردازنده‌ی لپ تاپی جدید اینتل است که با فرکانس ۵٫۶ گیگاهرتزی قدرت پردازشی سرسام‌آوری به لپ تاپ تزریق می‌کند. Core i9-13980HX اولین پردازنده‌ی لپ تاپی دنیا است که ۲۴ هسته دارد. به‌ادعای اینتل، Core i9-13980HX «سریع‌ترین پردازنده‌ی لپ تاپی دنیا است.»

پرازنده های نسل سیزدهم اینتل معرفی شدند

اینتل در پردازنده‌های لپ تاپی سری HX از همان دای (Die) پردازنده‌های دسکتاپی نسل‌سیزدهمی استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب، در Core i9-13980HX شاهد استفاده از ۸ هسته‌ی پرقدرت و ۱۶ هسته‌ی کم‌مصرف هستیم. تعداد هسته‌های پرقدرت در Core i9-13980HX مشابه تراشه‌ی نسل‌دوازدهمی Core i9-12950HX است؛ اما تعداد هسته‌های کم‌مصرف دو برابر افزایش یافته.

Core i9-13980HX پردازنده‌ای ۵۵ وات است و لپ تاپ‌های مجهزبه این تراشه، به جدیدترین گرافیک‌های مجزای انویدیا و AMD مجهز خواهند بود. Core i9-13980HX صرفاً در لپ تاپ‌های گیمینگ پرچم‌دار حاضر خواهد شد.

بر‌اساس گزارش ورج و انندتک، اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌های لپ تاپی نسل ۱۳ در عملکرد تک‌تردی و چند‌تردی به‌ترتیب ۱۱ و ۴۹ درصد سریع‌تر از نسل قبل شده‌اند. عملکرد گیمینگ این پردازنده‌ها ۱۲ درصد بهتر است. برای دیدن میزان اثرگذاری قدرت بر مصرف انرژی، باید منتظر عرضه‌ی لپ تاپ‌های مجهز به پردازنده‌ی رپتور لیک بمانیم.

پردازنده‌های سری رپتور لیک اینتل از حافظه‌ی DDR4 (با فرکانس حداکثر ۳٬۲۰۰ مگاهرتز) و DDR5 (با فرکانس حداکثر ۵٬۶۰۰ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کنند و توانایی پشتیبانی از ۱۲۸ گیگابایت رم دارند. مدل‌های سری HX از Wi-Fi 6E و Bluetooth 5.2 و Thunderbolt 4 نیز پشتیبانی می‌کنند. ایسر، دل، اچ پی، لنوو، ام‌اس‌آی، ایسوس و ریزر گفته‌اند مجموعاً بیش از ۶۰ لپ تاپ جدید با پردازنده‌های پرقدرت سری HX رپتور لیک روانه‌ی بازار می‌کنند.

پرازنده های نسل سیزدهم اینتل معرفی شدند

اینتل افزون‌بر مدل‌های HX، پردازنده‌های سری H را نیز برای لپ تاپ‌های سال ۲۰۲۳ رونمایی کرده است. توان پایه‌ی این پردازنده‌ها به ۴۵ وات می‌رسد. قوی‌ترین مدل از پردازنده‌های سری H تا ۴۰۰ مگاهرتز فرکانس بوست بیشتر از پردازنده‌های نسل‌دوازدهمی دارد و از ۱۴ هسته استفاده می‌کند.

پرازنده های نسل سیزدهم اینتل معرفی شدند

اینتل برای لپ تاپ‌هایی که روی قدرت پردازشی تأکید خیلی زیادی نمی‌کنند، تراشه‌های ۲۸ وات سری P و تراشه‌های ۱۵ وات سری U را رونمایی کرده است. تراشه‌های P در لپ تاپ‌های باریک و سبک و تراشه‌های U در لپ تاپ‌های فوق‌سبک و محصولات تاشدنی و دستگاه‌های مشابه استفاده می‌شوند.

قوی‌ترین پردازنده‌ی سری P به ۱۴ هسته (شامل ۶ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف) مجهز است و فرکانس بوست ۵٫۲ گیگاهرتز دارد و از حافظه‌ی DDR4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند. پرقدرت‌ترین تراشه‌ی سری U (مدل Core i7-1365U) به ۱۰ هسته‌ شامل ۲ هسته‌ی پرقدرت و ۸ هسته‌ی کم‌مصرف مجهز است و به فرکانس بوست ۵٫۲ گیگاهرتز دست پیدا می‌کند.

پرازنده های نسل سیزدهم اینتل معرفی شدند

پردازنده‌های سری P و U در اکثر لپ تاپ‌هایی که به‌زودی در مراسم CES 2023 رونمایی می‌شوند، حضور پیدا خواهند کرد. اینتل درباره‌ی پردازنده‌های جدید این دو خانواده وعده‌های بزرگی مطرح نکرده است. به‌گفته‌ی اینتل، بیش از ۳۰۰ لپ تاپ در سال ۲۰۲۳ با پردازنده‌های نسل‌سیزدهمی سری P و U و H عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما درباره پردازنده های نسل سیزدهم اینتل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر