;
coinex

آغاز سال میلادی جدید با جریمه 410 میلیون دلاری متا ؛ زاکربرگ کمر خم می‌کند؟

مارک زاکربرگ سال جدید را با جریمه 410 میلیون دلاری متا از سوی اتحادیه‌ی اروپا به دلیل سیاست‌های فیسبوک و اینستاگرام جهت نمایش تبلیغات هدفمند آغاز کرد.

جریمه 410 میلیون دلاری متا از سوی کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند (موسوم‌به DPC) اعمال شده است. در واقع این کمیسون شرکت متا، به عنوان شرکت مادر فیسبوک و اینستاگرام و واتساپ، را به‌دلیل نحوه‌ی مدیریت داده‌های کاربران با جریمه روبرو کرده است. این اولین باری نیست که متا از سوی این کمیسیون جریمه می‌شود. پیش‌تر در اواخر سال گذشته کمیسیون حفاظت از داده‌ ایرلند متا را به علت افشای اطلاعات کاربرانش در سال 2021 به پرداخت 276 میلیون دلار جریمه محکوم کرد. چند ماه قبل از آن هم با جریمه‌ای 402 میلیون دلاری متا را نقره داغ کرده بود و بخش‌هایی از کسب‌ و‌ کار تبلیغاتی این شرکت را به خطر انداخت.

لازم به ذکر است که کمیسیون حفاظت از داده‌ی ایرلند به عنوان یکی از بازوهای اجرایی اتحادیه‌ی اروپا به حساب می‌آید و حکم پرداخت جریمه متا نیز از سوی اتحادیه اروپا صادر شده است. این کمیسیون مدعی است که به‌روزرسانی‌هایی که متا در قوانین سرویس‌دهی فیسبوک و اینستاگرام داشته به اندازه کافی از شفافیت لازم برخوردار نیست.

از طرفی اتحادیه‌ی اروپا نیز ادعا می‌کند که متا علاوه بر پرداخت جریمه‌ی سنگین، باید در طول مدت سه ماه اصلاحاتی بر روی سیاست‌های کاری خود بر اساس قانون GDPR اعمال کند. پیش از این، روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال طبق گزارشی تحلیلی از اعمال تاثیرات قوانین جدید اروپا بر تبلیغات هدفمند متا گزارش داده بود.

بیشتر بخوانید: رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ در گرو پذیرش قواعد ایران توسط متا است!

جزئیات جریمه 410 میلیون دلاری متا

بر اساس گزارش ورج، جریمه‌ی سنگین متا مطابق با دو شکایت سال 2018 با موضوع قانون عمومی حافظت از داده‌ی اروپا (موسوم‌به GDPR) حکم داده شده است. در واقع این قانون در همان سال نیز وارد مرحله‌ی اجرایی شده است.

مطابق شکایت‌های مذکور، تغییرات اعمال شده در قوانین سرویس‌دهی فیسبوک و اینستاگرام بخش‌هایی از نحوه‌ی پردازش داده‌های کاربران را تحت تاثیر قرار می‌داد. در واقع شاکیان پرونده‌های متا ادعا دارند که فیسبوک و اینستاگرام کاربران خود را به پذیرش مواردی مثل تبلیغات هدفمند «مجبور کرده‌اند» و این مسئله مصداق بارز نقض قوانین حریم خصوصی اروپا بوده است.

جریمه 410 میلیون دلاری متا

پس از برگزاری جلسات این کمیسیون با هیئت حفاظت از داده‌ی اروپا (موسوم‌به EDPB) دفاع متا از سیاست‌های تجاری خود مبنی بر قرارداد تحمیلی به کاربرانش، مورد پذیرش قرار نگرفت. در نتیجه دستورالعمل‌های هیئت حفاظت از داده‌ی اروپا، نهادهای رگولاتوری جریمه‌ی متا را حتی با افزایش روبرو کردند.

متا همچنین در بیانیه خود پیرامون درخواست تجدیدنظر در جریمه‌ی سنگین اعلام کرد: «سیاست‌های سرسختانه‌ی اتحادیه‌ی اروپا از نمایش تبلیغات هدفمند در فیسبوک و اینستاگرام جلوگیری نمی‌کنند».

طبق بیانیه‌ کمیسیون DPC، متا به پرداخت 210 میلیون یورو (معادل222  میلیون دلار) به‌دلیل نقض قوانین حریم خصوصی اتحادیه‌ی اروپا با سیاست‌های فیسبوک و 180 میلیون یورو (معادل 191 میلیون دلار) به‌دلیل نقض قوانین از طریق اینستاگرام، محکوم شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره جریمه 410 میلیون دلاری متا چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر