;
coinex

آزادسازی معاملات تپسی در بورس ؛ فاز سوم عرضه اولیه تپسی چه زمانی انجام می‌شود؟

طبق اطلاعیه سازمان فرابورس، آزادسازی معاملات تپسی در بورس انجام شد و تمامی دارندگان کد بورسی می‌توانند نسبت به خرید سهام این استارتاپ اقدام کنند.

آزادسازی معاملات تپسی در بورس توسط سازمان بورس اعلام شد. بر این اساس، محدودیت‌های تپسی برای فعالیت در بورس برداشته شده است و همه دارندگان کد بورسی می‌توانند برای خرید سهام این استارتاپ اقدام کنند. طبق ماده 7 قانون ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا (استارتاپ)، احتمالاً نسبت درایی‌های تپسی تغییر داشته است. جزئیات خبر و مفاد این قانون را در ادامه مطلب بخوانید.

بیشتر بخوانید: افزایش دوبرابری سهم تپسی در بازار تاکسی‌های آنلاین در یکسال!

آزادسازی معاملات تپسی در بورس انجام شد

فرابورس در اطلاعیه‌ای از رفع محدودیت معاملات تپسی خبر داد. براین‌اساس خرید سهام تپسی برای تمامی افرادی که کد بورسی دارند، میسر شده است. به‌نظر می‌رسد با این تصمیم، نسبت دارایی‌های نامشهود این شرکت به کل دارایی‌ها، کمتر از 50 درصد شده است.

مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «از روز چهارشنبه 21 دی‌ماه (امروز) تمامی متقاضیان می‌توانند در نماد معاملاتی شرکت‌ پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس (تپسی) اقدام به انجام معامله در سمت خرید کنند. به‌عبارت‌دیگر محدودیت انجام معامله توسط سرمایه‌گذار حرفه‌ای اعمال نخواهد شد.»

آزادسازی معاملات تپسی در بورس انجام شد

فرابورس از کارگزاران معاملاتی خواسته است تا اقدامات فنی لازم جهت خریداری سهام تپسی توسط عموم فعالین بورسی را فراهم کنند. براین‌ اساس هر فردی که کد بورسی داشته باشد، می‌توانند از طریق کارگزاری خود نسبت به خرید سهام تپسی اقدام کند.

با توجه به ضوابط اختصاصی پذیرش سهام شرکت‌های نوپا (استارتاپ) و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتالی در بورس، به‌نظر می‌رسد نسبت دارایی‌های تپسی تغییر کرده است. در ماده هفت این پذیرش نامه آمده است:

اگر نسبت دارایی‌های نامشهود به کل دارایی‌های یک استارتاپ مساوی یا بیشتر از 50 درصد باشد، سهام شرکت صرفاً به سرمایه‌گذاران واجد شرایط موضوع دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران عرضه شود.

در ادامه این ماده نیز تأکید شده است: «درصورتی‌که این نسبت کمتر از 50 درصد باشد، به تشخیص هیئت پذیرش، سهام شرکت قابل‌عرضه عموم است. حال این تصمیم اخیر فرابورس نشان می‌دهد سهم دارایی‌های نامشهود تپسی احتمالاً به کل دارایی‌های آن کمتر از 50 درصد شده است.»

آزادسازی معاملات تپسی در بورس انجام شد

جدیدترین پژوهش انجام‌شده نشان می‌دهد:

سهم بازار تپسی از تاکسی‌های آنلاین به 20 درصد رسیده است. سهم تپسی در سال 1400 به روایت رقیبش کمتر از ده درصد بوده و حالا توانسته پس از ورود به بورس، این سهم را دو برابر کند.

گفتنی است خردادماه امسال عرضه اولیه اولین استارتاپ در بورس رقم خورد. در مرحله نخست تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند سهام این شرکت را خریداری کنند. فاز دوم عرضه اولیه تپسی نیز مهرماه امسال صورت گرفت و سهامداران حرفه‌ای که از طریق کارگزاری‌ها ثبت‌نام کرده‌ بودند نیز توانستند سهام این شرکت را معامله کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آزادسازی معاملات تپسی در بورس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر