;
coinex

تقلید از سیستم پرواز حشرات در فناوری جدید ایرباس!

ایرباس یک سیستم پرواز خودکار جدید با نام دراگون‌فلای با الهام از سیستم پرواز حشرات جهت تشخیص مکان‌های ویژه را ابداع کرده و توسعه داده است.

اخیراً خبری مبنی بر آزمایش ایرباس بر روی مجموعه جدیدی از فناوری پرواز خودکار موسوم به پروژه «دراگون‌فلای» (DragonFly به‌معنای آسیابک‌) منتشر شده که توانایی ارتقای امنیت و بهره‌وری پرواز‌ها را دارد. این فناوری خودکار که شامل مواردی نظیر انحراف اضطراری و فرود خودکار بوده با الهام از سیستم پرواز حشرات طراحی شده است.

به همین دلیل بهره‌گیری از نام دراگون‌فلای (آسیابک‌) چندان هم اتفاقی نبوده؛ زیرا طبق اعلام ایرباس، این فناوری جهت تقلید از توانایی حشرات در تشخیص مکان‌های خاص توسعه پیدا کرده است. این سیستم جهت ارائه امکاناتی نظیر کمک به هواپیما هنگام حرکت روی باند و قبل از برخاستن از زمین، رسیدگی به حوادثی که از قدرت مدیریت خدمه خارج باشد و برخاست و فرود خودکار طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: بزرگترین موتور هواپیمای جهان توسط رولزرویس رونمایی شد

الهام از سیستم پرواز حشرات برای پرواز خودکار

براساس اعلام ایرباس، این شرکت هواپیماسازی هم‌اکنون در حال آزمایش ویژگی‌های جدید این سیستم روی یک هواپیمای A350-1000 در فرودگاه تولوز–بلانیاک در فرانسه است. در واقع این آزمایش‌ها از سوی Airbus UpNext به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های ایرباس جهت اعتبارسنجی فناوری‌های جدید پیش از استفاده گسترده صورت خواهند گرفت.

هواپیمای ایرباس در طی این آزمایش، توانایی تشخیص و واکنش به شرایط خارجی نظیر مناطق پرواز، نواحی خاص و همچنین آب‌وهوا را خواهد داشت. این هواپیما مسیر پرواز جدیدی را شکل داده و امکان انتقال این اطلاعات را به‌طور مستقل و خودران به کنترل ترافیک و سایر اپراتورهای فرودگاه خواهد داشت.

سیستم پرواز حشرات

به گفته ایرباس، این آزمایش‌ها به عنوان یکی از مراحل تحقیقات روش‌مند فناوری‌ها به منظور بهبود امنیت و افزایش کارآیی پروازها به حساب می‌آیند:

«این سیستم‌ها با الهام از زیست‌تقلید و طبیعت به همان روشی که آسیابک‌ها توانایی تشخیص نشانه‌ها را دارند، توسعه یافته‌اند و طراحی شده‌اند تا وضعیت را در دیدرس شناسایی کنند. این ویژگی هواپیما را قادر می‌سازد تا به‌طور مستقل و خودران اطراف خود را ببیند و به‌‌صورت ایمن، مانور دهد».

لازم به ذکر است که Airbus UpNext با جمع‌آوری داده‌های این آزمایش‌ها جهت آماده‌سازی نسل بعدی الگوریتم‌های مبتنی بر بینایی رایانه‌ای به‌منظور پیشبرد سیستم‌های کمک پرواز و فرود بهره خواهد برد. در واقع هواپیماهایی در آینده شکل خواهند گرفت که در مقایسه با نسل کنونی هواپیماها، بسیاری از کارها را به‌صورت خودکار و مستقل به انجام می‌رسانند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره الهام ایرباس از سیستم پرواز حشرات چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر