;
coinex

نخستین هواپیما با سوخت پاک تا 2035 عملیاتی می‌شود

شرکت ایرباس از برنامه‌های خود برای عرضه نخستین هواپیما با سوخت پاک تا سال 2035 خبر داد. این سوخت هیدروژن مایع بوده و اولین پرواز آن در سال 2035 انجام می‌شود.

ایرباس در خبری گزارش داده است که شرایط عرضه نخستین هواپیما با سوخت پاک با استفاده از موتورهای الکتریکی سطح مگاوات با سوخت هیدروژن مایع کرایوژنیک طبق برنامه فراهم است. طبق گفته ایرباس همچنین، ماژول‌های انتقال قدرت که موتور را هم شامل می‌شود، در پایان کار در محفظه‌های بزرگی زیر بال‌های هواپیما قرار خواهند گرفت؛ این دقیقا جایی است که معمولاً توربین‌های جت را می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: پروژه پانگئوس معرفی شد؛ شهر شناور 8 میلیارد دلاری با ظرفیت 60 هزار نفر در عربستان!

ایرباس نخستین هواپیما با سوخت پاک را می‌سازد

طبق اعلام این شرکت، موتور این هواپیما قرار است برای نخستین بار در سال 2026 آزمایش شود و احتمالاً شرایط را برای پرواز نخستین هواپیما با سوخت پاک تا سال 2035 فراهم کند. همچنین در این هواپیما هر محفظه مخزن هیدروژن مایع مخصوص به خود را خواهد داشت و از تجهیزات خنک‌سازی کرایوژنیک بهره‌مند می‌شود تا دمای سوخت را در حد منفی 253 درجه سلسیوس نگه‌داری کند.

هر محفظه همچنین به مجموعه‌ای از سلول‌های سوخت مجهز شده تا سوخت هیدروژن گازی را به الکتریسیته تبدیل کند. سپس منبع نیروی محرکه پروانه یا جت برقی را به حرکت در خواهد آورد.

نخستین هواپیما با سوخت پاک

گفتنی است که ایرباس اکنون در حال کار بر روی نمونه اولیه‌ای از این ماژول‌های انتقال قدرت بوده که البته در نمونه فعلی سیستم هیدروژن مایع درون بدنه هواپیما قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد که این ماژول فعلاً روی هواپیمایی در ابعاد ایرباس A380 آزمایش خواهد شد که ماژول انتقال قدرتی از نوع موتور جت استاندارد دارد، اما از نیروی محرکه هیدروژنی نیز بهره می‌برد. همانطور که گزارش شده است این محفظه در شرایط کنونی در بخش بیرونی بدنه در جلوی دم هواپیما قرار خواهد گرفت.

نخستین هواپیما با سوخت پاک

کمپانی ایرباس همچنین اعلام کرده است که با قراردادن تمام سیستم سوخت و انتقال قدرت در این محفظه‌ها قادر خواهد بود که فضای بیشتری را برای حمل بار و مسافر در نظر بگیرد. این محفظه‌ها قرار است قابلیت جداسازی را هم داشته باشند تا هواپیماها بتوانند با تعویض ماژول انتقال قدرت خود برای مدت طولانی‌تری در آسمان پرواز کنند.

به نظر غایت نهایی این شرکت، ساخت هواپیمایی است که بتواند انرژی کافی برای انجام پروازهای مشابه پروازهای فعلی را با سوخت هیدروژن را فراهم کند.

پیش‌تر در همین گزارش از پرواز نخستین هواپیما با سوخت پاک اشاره کردیم که این شرکت برای استفاده از این سوخت در حال توسعه مخازن ویژه‌ای بوده که قابلیت نگهداری از هیدروژن مایع را داشته باشند. ایرباس طبق برنامه‌ای قصد دارد تا سال 2035 اولین هواپیمای بدون ایجاد آلودگی را به پرواز دربیاورد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نخستین هواپیما با سوخت پاک که قرار است توسط ایرباس عرضه شود، چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با تکراتو دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر