;
coinex

شکایت وزارت دادگستری آمریکا از سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین

وزارت دادگستری آمریکا با همراهی 8 ایالت دیگر در پی سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین شکایتی را به استناد قوانین ضدرقابتی بازار تبلیغات دیجیتال مطرح کرده است.

مطابق انتظارات، بالاخره شکایتی علیه گوگل به جهت انحصارطلبی در بازار تبلیغات دیجیتال از سوی وزارت دادگستری و هشت ایالت آمریکا مطرح شد. این وزارتخانه گوگل را متهم به سوءاستفاده از قدرت علیه سایر سایت‌ها و سرویس‌های تبلیغاتی کرده است.

وزارت دادگستری درخواستی از دادگاه برای محکومیت گوگل به جداسازی کامل کسب‌وکارهای تبلیغاتی خود داشته است. در این شکایت هشت ایالت از جمله نیویورک، کالیفرنیا، کنتیکت و ویرجینیا وزارت دادگستری آمریکا را همراهی می‌کنند. وزارت دادگستری البته در سال 2020 نیز شکایتی از گوگل بابت سلطه بر بازار موتورهای جستجو مطرح کرده بود و آن پرونده هم‌اکنون در حال بررسی است. حال وزارت دادگستری به سراغ مسئله سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین رفته است.

بیشتر بخوانید: موج اخراج کارمندان به گوگل رسید؛ 10 هزار نفر از کار بیکار می‌شوند!

شکایت بابت سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین

وزارت دادگستری آمریکا درباره شکایت خود علیه گوگل بیان داشت: «رفتار ضدرقابتی گوگل موانع ورود به این بازار را به‌شکل مصنوعی به سطح بالایی رسانده، موجب خروج رقبا از بازار ابزارهای فناوری‌های تبلیغاتی شده و شرایطی را ایجاد کرده است تا معدود رقبای باقی‌مانده کوچک شوند و در شرایطی غیرمنصفانه قرار بگیرند».

طبق ادعای این نهاد دولتی ایالات متحده آمریکا، گوگل از طریق خریدهای متعدد خود موفق به حذف رقبا در بازار تبلیغات آنلاین شده و در واقع در همین راستا شرکت‌ها به استفاده از ابزارهای گوگل مجبور می‌شوند. وکلای طرف شاکی با استناد به اقدامات ضدرقابتی، به دنبال اثبات نحوه آسیب زدن این شرکت به رقابت در بازار تبلیغات دیجیتال هستند.

سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین

گوگل در واکنش به این شکایت اعلام کرد که به هیچ وجه کاربران را مجبور به استفاده از محصولات خود نخواهد کرد و در واقع خود مردم به علت کارآمدی این محصولات، آن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهند. طبق ادعای این غول دنیای فناوری آمریکایی شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، اپل، آمازون و تیک‌تاک نیز همواره در صنعت تبلیغات مشغول فعالیت بوده‌اند.

گوگل همچنین در پست وبلاگی خود درخواست وزارت دادگستری مبنی بر لغو خرید دو شرکت تبلیغاتی از حدود یک دهه قبل، را اقدامی در جهت نوشتن دوباره تاریخ و به ضرر ناشران، خریداران تبلیغات و کاربران قلمداد کرد. همچنین به اعتقاد اهالی ماونتین ویو این وزارتخانه در واقع نتیجه‌گیری اشتباهی از رویکرد عملکرد محصولات تبلیغاتی آن‌ها داشته است.

طبق اعلام معاون تبلیغات جهانی گوگل این شکایت تا حد زیادی تشبیه به شکایت دادستان کل ایالت تگزاس شده که چند وقت پیش از سوی دادگاه فدرال قسمت بزرگی از آن مورد رد ادعا قرار گرفت: «وزارت دادگستری بر استدلال ناقصی پافشاری دارد که سرعت نوآوری را پایین می‌آورد، هزینه تبلیغات را افزایش می‌دهد و شرایط را برای رشد هزاران کسب‌وکار و ناشر کوچک سخت‌تر می‌کند».

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره سلطه گوگل بر تبلیغات آنلاین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر