;
coinex

بروز ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب ؛ تاثیر این مشکل بر عملکرد کلی تلسکوپ چیست؟

به نظر دوباره شاهد ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب هستیم و این تلسکوپ در حال حاضر دو ابزار خود را در اختیار ندارد.

طبق اعلام ناسا، با بروز ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب اکنون دو ابزار تصویرگر مادون قرمز نزدیک (Near Infrared Imager) و طیف‌نگار بدون شکاف (Slitless Spectrograph) این تلسکوپ فضایی از اوایل ماه جاری جهت انجام عملیات‌های علمی در دسترس نیستند.

طبق همین اعلامیه آژانس فضایی این مشکل از تاریخ 15 ژانویه (25 دی) شروع شده است؛ درست هنگامی که یک تأخیر در ارتباطات منجر به عدم کارکرد صحیح نرم‌افزار پرواز این دو بخش جیمز وب (که به آن‌ها NIRISS گفته می‌شود) شد. در واقع نرم‌افزار پرواز به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی جیمز وب در فضا شناخته می‌شود. به این دلیل که این ابزار اقدام به مدیریت مجموعه کاملی از عملیات‌ها همچون جهت‌گیری، ارتباطات و جمع‌آوری داده‌ها مطابق با ساختار یک فضاپیمای مشخص مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید: کشف نشانه‌های حیات توسط جیمز وب در سردترین یخ‌های کیهان!

ماجرای ایجاد ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب

سفر جیمز وب به منطقه L2 حدود یک سال پیش درست در همین هفته‌ها به پایان رسید؛ این منطقه‌ فضایی جایی است که این تلسکوپ جهت انجام ماموریت تصویربرداری از کیهان به آن سفر کرده بود. از آن هنگام تا به امروز، شاهد نمایش تصاویر بسیار دقیق و شگفت‌آوری از کیهان توسط وب بوده‌ایم که از جمله آن‌ها باید به تصویری حیرت‌آور از حلقه اینشتین در فاصله 12 میلیارد سال نوری و ستون‌های آفرینش اشاره داشت.

ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب

با این وجود ماجراجویی جیمز وب با ارزشی در حدود 10 میلیارد دلار آنچنان هم بدون خطر نبوده است. در آبان‌ماه سال جاری، با برخورد یک ریزشهاب‌سنگ بسیار کوچک به یکی از آینه‌های آن آسیب جدی به این تلسکوپ فضایی با ارزش وارد شد. البته تیم جیمز وب در آن زمان نسبت به ادامه عملکرد اپتیکی تلسکوپ بدون هیچ مشکلی خبر دادند. ولی حالا به نظر تلسکوپ جیمز وب با مشکل جدی‌تری روبرو شده است.

مشکل نرم‌افزار پرواز NIRISS تنها منجر به تغییر موقعیت یا برنامه‌های جیمز وب خواهد شد. طبق توضیحات ناسا در این مورد باید اشاره داشت: «هیچ خطری سخت‌افزار را تهدید نمی‌کند و رصدخانه و سایر ابزارها همگی در سلامت کامل هستند»

همچنین ناسا در بیانیه خود تاکید داشت که صرفاً مشاهدات علمی تحت تأثیر این مشکل قرار خواهند داشت و باید منتظر ماند تا در آینده مشخص شود که چه برنامه‌ای جهت رفع این مشکل از سوی تیم مدیریت این تلسکوپ فضایی اتخاذ خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره ایراد نرم‌افزاری در تلسکوپ جیمز وب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر