;
coinex

تصویر خارق‌العاده جیمز وب از ستون‌های آفرینش با جزئیاتی بی‌سابقه ؛ شگفتی‌های جیمز وب ادامه دارد!

منظری تازه از ستون‌های آفرینش توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شد؛ این‌بار با جزئیاتی خیره کننده و بی‌سابقه! با تکراتو همراه باشید.

پژوهشگران تصویری پرجزئیات از ستون‌های آفرینش گرفته‌اند که در همسایگی سحابی عقاب در فاصله‌ی شش هزار و پانصد سال نوری از آن قرار دارد که این نشان از ارتفاع فوق‌العاده‌یِ ستون‌های آفرینش دارد. تصویر فروسرخِ وب حتّی جزئیات بیشتری نسبت به عکسی‌ که هابل در سال ۲۰۱۴ ‌گرفته نشان می‌دهد؛ آن‌هم با آشکارسازی ستاره‌های عظیم‌الجثه‌ای در یک نما‌ــ که  پیش‌تر حتّی درون کهکشان‌های آن قابل رصد نبود.

بیشتر بخوانید: نخستین تصویر جیمز وب از مریخ منتشر شد

تصویر جیمز وب از ستون‌های آفرینش را چطور باید دید؟

ستارگان جدید همان نقاط قرمزرنگی هستند که به روی عکس می‌بینید. اگر سن آن‌ها را تخمین بزنیم فقط چیزی در حدود چندصدهزار سال از عمرشان می‌گذرد. درخشندگی قرمزرنگ ستون‌ها در بعضی از لبه‌ها، بدون در نظر گیریِ خطوط مواج، نتیجه‌یِ ضربه‌های کمانی‌شکلی است که به هیدروژن انرژی بخشیده و آن را به بیرون پرتاب می‌کند. در واقع امر، شمای مشاهده‌گر کهکشان‌ها را نمی‌بینید؛ زیرا گاز و غبار کهکشان راه شیری اجرام دورتر بیناستاره‌ای را در چنین نواحی متراکمی مسدود می‌سازد (برای دیدن تصویر اصلی روی اینجا کلیک کنید). البته این تصویر را در ادامه نیز می‌بینید.

ستون‌های آفرینش
تصویر تازه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب

نخستین تصویری که هابل از ستون‌های آفرینش در سال ۱۹۹۵ گرفته را در تصویر پایین می‌بینید. امّا فناوری در آن زمانه فقط شکستگی‌های ستاره‌ها را در آن منطقه نشان می‌داد. به همین خاطر، در سال ۲۰۱۴ دوباره تصویربرداری تازه‌ای انجام گرفت و جزئیات بیشتری بدست آمد. امّا به هر روی، عکس‌برداری فوری در طیف نور مرئی، همچنان ستون‌ها را نسبتاً مات نشان داده و برخی از ستاره‌های‌ نوباوه را پنهان می‌کند. رصدهای تلسکوپ جیمز وب، در اصل، نمایش کامل‌تری از فعل و انفعلات ستارگان است.

ستون‌های آفرینش
هابل ۱۹۹۵ (سمت چپ)، هابل ۲۰۱۴ (سمت راست).

این ثبت و ضبط پیشرفته فقط برای نمایش دادن آن نیست. دانشمندان امیدوارند مدل‌‌پردازی‌های تشکیل ستارگان خود را به لطف داده‌های دقیق‌تر تلسکوپ جیمز وب از ستاره‌ها و گاز و غبار مابین‌شان اصلاح نمایند. این امر می‌تواند درک بشر را از زندگی ستاره‌های بدوی و به نوبه خود جهان، به طور کلی بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما دربارهٔ تصویر خارق‌العادهٔ جیمز وب از ستون‌های آفرینش چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

منبع:Nasa

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر