;
coinex

کشف غیرمنتظره نوع جدیدی از یخ دانشمندان را شگفت‌زده کرد!

دانشمندان موفق به کشف نوع جدیدی از یخ شدند که با وجود حالت جامد خود اما شباهت فراوانی به آب مایع و ساختار مولکولی آن دارد.

گروهی از محققان موفق به کشف شکلی از یخ شده‌اند که با وجود دارا بودن حالتی جامد، اما ساختار مولکولی آن به طرز عجیبی شبیه به آب مایع است. این ماده که یخ آمورف چگالی متوسط نامیده شده، برخلاف یخ‌های کریستالی که به‌طور طبیعی روی زمین شکل می‌گیرند، از ساختار مولکولی منظمی برخوردار نیستند.

این گروه از دانشمندان حتی متوجه چگالی مشابه این نوع جدید یخ با آب مایع شدند. این یخ اعجاب‌آور با نام مخفف MDA یا «یخ آمورف با چگالی متوسط»، پیش‌تر هم در اشکال دیگری یافت شده بود؛ اما این شکل آن بسیار جدید است.

دانشمندان به‌منظور کشف MDA، یخ-آب معمولی را در ظرفی به‌همراه گلوله‌های فلزی قرار و آن ظرف را تکان دادند. سپس اقدام به رساندن دمای آن به منفی 200 درجه سلسیوس کردند. این روش موسوم به آسیاب گلوله‌ای، توانایی شکست نیروهای مکانیکی مولکول‌ها را دارد. این سازوکار نسبتاً ساده شامل چنین شرحی است: با برخورد گلوله‌ها، یخ‌ها ساییده خواهند شد. درنتیجه، MDA به‌شکل یک پودر سفیدی شکل می‌گیرد که هرچند حالتی جامد دارد، اما ترکیب مولکولی آن بسیار شبیه به آب مایع است.

بیشتر بخوانید: این ربات مانند ترمیناتور با تغییر از حالت جامد به مایع از زندان فرار می‌کند! 

گفته‌های دانشمندان درباره نوع جدیدی از یخ

«کریستوف سالزمان»، متخصص مواد کالج دانشگاهی لندن در این رابطه بیان کرد: «ما 20 شکل کریستالی یخ را می‌شناسیم، اما تاکنون فقط دو نوع اصلی از یخ‌های آمورف که چگالی بالا و پایین داشتند، شناسایی شده بود. باور پذیرفته‌شده این بود که هیچ یخی نمی‌تواند در این شکاف چگالی قرار بگیرد. [ولی] مطالعه ما نشان می‌دهد که MDA دقیقاً در همین شکاف جا می‌گیرد و این یافته می‌تواند پیامدهای زیادی در درک ما از آب مایع و ناهنجاری‌های متعدد آن داشته باشد».

نوع جدیدی از یخ

«الکساندر روسو-فینزن»، نیز به عنوان یکی از محققان کالج دانشگاهی لندن و از پژوهشگران این مطالعه بیان داشت: «ما یخ را برای مدتی طولانی تکان دادیم و ساختار کریستالی را نابود کردیم. در آخر به‌جای اینکه با تکه‌های کوچک‌تر یخ روبه‌رو شویم، متوجه شدیم که یک ماده جدید پیش رویمان قرار گرفته است که خصوصیات قابل‌توجهی دارد».

اما نکته پراهمیت کشف MDA این بود که زمانی که این ماده دوباره به یخ معمولی تبدیل شد، مقدار زیادی گرما از خود تولید کرد. به عقیده محققان این یافته حتی در بررسی یخ‌های سطح سیاره‌های مختلف ازجمله اروپا، قمر مشتری هم کاربرد خواهد داشت. نتایج این پژوهش در مجله Science انتشار یافته است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کشف نوع جدیدی از یخ توسط گروهی از دانشمندان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر