;
coinex

همکاری اپل و مایکروسافت برای زمین زدن گوگل؛ برگ‌ برنده‌ای به نام موتور جستجوی پیشفرض!

همکاری اپل و مایکروسافت برای کنار زدن گوگل احتمالاً به‌زودی آغاز خواهد شد. با این خبر جنگ موتورهای جست‌وجو وارد فاز جدید می‌شود.

چند روز پیش مایکروسافت در مراسمی ویژه از نسخه جدید موتور جست‌وجوی جدید بینگ مبتنی‌بر هوش مصنوعی پیشرفته ChatGPT رونمایی کرد. حال درخبری دیگر که تازه منتشر شده، ممکن است شاهد همکاری اپل و مایکروسافت برای مقابله با گوگل باشیم. آنطور که پیداست، اپل قصد دارد موتور جست‌وجوی جدید بینگ را به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض محصولاتش بکار گیرد. این مسئله می‌تواند برای گوگل به‌عنوان پادشاه موتورهای جست‌وجو بسیار گران تمام شود.

بیشتر بخوانید: قبولی ChatGPT در آزمون مجوز طبابت آمریکا ؛ چت بات مایکروسافت دکتر می‌شود؟

همکاری اپل و مایکروسافت برای کنار زدن گوگل جدی شد

مدت‌هاست گوگل در بازار موتورهای جستجو حکمرانی می‌کند و هیچ شرکت دیگری نتوانسته حتی به سهم این شرکت نزدیک شود، چه اینکه بتواند آن را شکست دهد. اما شاید در آینده نه‌چندان دور، وضعیت تغییر کند؛ چرا که مایکروسافت با بینگ جدید که از هوش مصنوعی OpenAI بهره می‌برد، خطری بزرگ برای گوگل محسوب می‌شود. اما اگر مایکروسافت به‌دنبال افزایش سهم هرچه بیشتر بینگ باشد، باید به سراغ همکاری با شرکت‌های دیگر برود که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، می‌تواند اپل باشد.

هوش مصنوعی ChatGPT به اندازه‌ای محبوب شده که کم‌کم باید منتظر حضور آن یا نسخه‌های پیشرفته‌ترش در اکثر محصولات دنیای فناوری باشیم؛ از موتور جستجوی بینگ گرفته تا برنامه‌های آفیس و مرورگر اپرا. اگرچه بینگ جدید با هوش مصنوعی متحول شده و مسلماً می‌تواند کاربران زیادی را جذب کند، اما مایکروسافت اگر بخواهد به سلطه گوگل در این بازار خاتمه دهد، باید به‌دنبال راهکارهای دیگری هم برود.

همکاری اپل و مایکروسافت برای کنار زدن گوگل جدی شد

موتور جستجوی گوگل محبوبیت بالایی دارد و یکی از دلایل اصلی سهم بالای آن در بازار، مربوط به این می‌شود که در محصولات مختلف به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. اگرچه این موضوع احتمالاً در آینده تغییر می‌کند و کاربران محصولات مختلف در جهان خواهند توانست موتور جستجوی پیش‌فرض را تغییر دهند، اما همچنان قرارداد با غول‌های فناوری که دستگاه‌های زیادی در بازار دارند، برای هر شرکتی مهم است.

گوگل ظاهراً سالانه 15 میلیارد دلار به اپل پول می‌دهد تا به‌عنوان موتور پیش‌فرض محصولات این شرکت ازجمله آیفون باقی بماند. البته وزارت دادگستری آمریکا سال 2020 از این اقدام گوگل شکایت کرد و اپل هم می‌خواهد موتور جستجوی خودش را توسعه دهد. با وجود تلاش اپل، احتمالاً هنوز چند سالی تا عرضه چنین موتوری فاصله داشته باشیم.

قرارداد اپل با گوگل و همچنین کنترل گوگل روی اندروید و کروم، افزایش سهم مایکروسافت در بازار موتورهای جستجو را دشوار کرده است، حتی اگر استفاده از بینگ به لطف هوش مصنوعی افزایش یابد، باز هم بدون استراتژی خاصی نمی‌توان با گوگل مقابله کرد. در بازار، 71 درصد گوشی‌های هوشمند و 65 درصد مرورگرها تحت کنترل گوگل هستند. اما در مقابل، مایکروسافت بیش از 1 میلیارد دستگاه ویندوزی را در بازار کنترل می‌کند.

اگرچه ویندوز روی 1.4 میلیارد دستگاه نصب شده است، اما اکثر آن‌ها از کروم و به موجب آن، از گوگل استفاده می‌کنند. به همین دلیل مایکروسافت روی مرورگر اج سرمایه‌گذاری کرده و اج به‌طور پیش‌فرض روی دستگاه‌های جدید ویندوزی نصب شده است و به‌طور پیش‌فرض از بینگ استفاده می‌کند. اما این کار کافی نیست.

اگر مایکروسافت بخواهد سهمش را در بازار جستجو افزایش دهد، باید به سراغ شرکت‌های دیگر برود و چه شرکتی بهتر از اپل با میلیاردها دستگاه در بازار. ظاهراً قرارداد سه ساله گوگل با اپل برای موتور جستجوی پیش‌فرض، همین امسال به پایان می‌رسد. بنابراین مایکروسافت می‌تواند از همین حالا شروع به مذاکره با اپل کند و مانع از انعقاد قرارداد جدیدی میان آن و گوگل شود.

همکاری اپل و مایکروسافت برای کنار زدن گوگل جدی شد
همکاری اپل و مایکروسافت برای کنار زدن گوگل جدی شد

طبق جدیدترین آمارها، 93 درصد بازار جستجوی اینترنتی در جهان در اختیار گوگل قرار دارد و سهم بینگ مایکروسافت تنها 3 درصد است. با وجود این سهم پایین، باز هم بینگ کلید اصلی کسب‌وکار 10 میلیارد دلاری تبلیغات مایکروسافت است. با توجه به اینکه مایکروسافت می‌خواهد سهم بیشتری در بازار تبلیغات داشته باشد، اهمیت بینگ بیش از پیش برای آن افزایش می‌یابد.

اینکه بینگ بتواند موتور جستجوی پیش‌فرض محصولات اپل شود، اهمیت بالایی دارد، اما از سوی دیگر بینگ جدید هنوز امتحانش را پس نداده است و به همین علت شاید اپل اصلاً تمایلی به بستن قرارداد با مایکروسافت نداشته باشد. علاوه‌براین، پرداخت میلیاردها دلار به اپل برای اینکه بینگ به موتور پیش‌فرض محصولات این شرکت تبدیل شود، با توجه به سهم پایین تبلیغات در درآمدهای ردموندی‌ها، می‌تواند یک ریسک بزرگ باشد.

با وجود تمام موارد بالا، اپل رابطه چندان خوبی با گوگل ندارد و طبق گزارش‌ها، می‌خواهد تا جای ممکن سهم اپ‌های این شرکت را در iOS کاهش دهد. حتی همانطور که گفتیم، می‌خواهد به سراغ موتور جستجوی اختصاصی هم برود، هرچند ورود به این بازار به این راحتی‌ها نیست و احتمالاً باید چندین سال دیگر منتظر بمانیم. بنابراین شاید از این نظر، حالا زمان مناسبی باشد تا اپل برای ضربه‌زدن به گوگل و درآمدهایش، تصمیم بگیرد پیش از راه‌اندازی موتور جستجوی اختصاصی‌اش، یک قرارداد چندساله با مایکروسافت منقعد کند.

درنهایت هر 1 درصد افزایش سهم در بازار جستجو هم می‌تواند به نفع مایکروسافت تمام شود و گوگل هم از این موضوع مطلع است و نمی‌خواهد به‌راحتی سهمی به رقیبش بدهد. بنابراین انتظار داریم دنیای موتورهای جستجوی در آینده جذاب‌تر شود و البته هوش مصنوعی نقش بزرگی در آن ایفا کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره همکاری اپل و مایکروسافت برای شکست دادن گوگل چیست؟ آیا بینگ می‌تواند جایگاه گوگل را تصاحب کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر